|
|
|
|---|---|
|
Planerar en semesterresa med bil till spanien i sommar (costa brava som ligger precis vid gränsen frankrike-spanien). Biltullarna kostar tydligen runt 1500kr denna resa... Vore det lönt att åka runt på "småvägar" istället? tydligen finns det "landsvägar" man kan åka på istället för motorvägen som kostar 0,5 Euro / Mil... Någon som har erfarenhet av detta? Mvh Mikael J | |
|
Det kostar en del ja, nästan 1€ per mil. Men ack vad fort det går på franska motorvägar. OM Costa Brava är det enda du vill se och uppleva så råder jag dig att ta motorvägen. Då sparar du tid... Tid är pengar. Åker du vid sidan av så måste du ju övernatta eftersom det tar lite längre tid. Men mitt råd är att ta lite småvägar ner på den franska Atlantkusten. Det är mycket vackert med slott, vingårdar och den magiska Atlantstranden som är oändlig. Det finns mycket att se om man tar sig tid till det. Blev du klokare? hehe mvh |
|
|
Knappt... Men jag tackar självklart för svaret... Det är alltså inte lönt att åka småvägar för att spara några pengar? För då är det bättre att betala motorvägar? Å andra sidan kan vi ju se det i två aspekter också... Ena kan vara för att komma ner fortast möjligast och det andra kan ju bli att man får se mer på småvägarna... Men jag håller nog med om att det senaste alternativet låter bäst... Annars kan man nog likaväl flyga ner. Men iaf... Det ligger inga typ 90 vägar vid sidan av motorvägarna som man kan åka istället? och slippa vägtullarna? Eller jämnar det ut sig till slut ändå då det tar längre tid och man således får tanka mer bensin och sova kanske en extra hotellnatt... |
|
|
Exempel: * Med franska vägtullar: 23 timmar, 28 minuter, 2361 km Länk ** 840.07 SEK i tull, 2124.97 i bensin (10 SEK/L, 0.9 l/mil) * Utan franska vägtullar: 28 timmar, 27 minuter, 2569 km Länk ** 528.72 SEK i tull, 2311.91 i bensin Parametrar: Bensinpris 10 SEK/l, förbrukning 0.9l/mil, danska broavgifter inkl Vi åker jag alltid tullmotorväg när syftet är transport då skillnaden i snitthastighet är ganska så stor och framför allt allt att det är mycket mer vilsamt att köra långt på dem. Vill man däremot investera tiden det tar i att "turista" finns det mycket fantastiskt att se i Frankrike, nästan överallt, och då är det bättre att undvika motorvägen. Mvh Björn |
|
| Här är en länk med Webcams på många av vägtullarna i Frankrike Länk | |
| Körde Frankrike o Spanien förra året Vi körde inga betalväger knappt. Varför ska man betala dyrt för att nöta skittråkig motorväg? Ska jab snabbast fråna till b tar jag flyget. | |
|
Har åkt 8 gånger i rad varje år spanien (Nerja) 4 mil väster malaga motorväg njuter varje gång ,men de är klart man är väl tokig.Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.