|
|
|
|---|---|
|
Hej! Införskaffade mig en BMW 745iA från 84. Det jag märker med den är att automatlådan verkar sakna lite respons. Det känns som om större delen av effekten går åt att spinna på turbinen snarare än att skicka över det till bakaxeln. Frågan är då; Bilen har gått ca 25000 mil. Kan det vara dags för en renovering? Jag har inte kollat något i lådan utan jag spånar bara runt lite för att få tips och idéer. Lådan växlar mjukt och behagligt men just vid starter verkar den lite tafatt. Kan det vara oljenivån som är för låg? (jag har inte kollat något än) Är det Dextron 2 eller 3 olja jag bör ha ? Har denna ett oljefilter eller har den en sil för att hålla koll på oljan? För en enkel jämförelse; Jag provkörde en BMW e28 528 med 3stegad automat. Vid fullgas från start inledde den med att rita lite lakrids. Det klarar inte 745an alls, överhuvudtaget. Jag är inte en sådan person som svinkör osv men bara för att visa en jämförelse. Tacksam för svar (: | |
Paap Reeder |
... sitter väl en hp22EH på den? Skall vara Dexron II samt filterbyte rek. Sedan har du väl tre kör-program på den. Den kanske startar på 2:an?? Kontrollera kontakten vid lådan. Lossa torka och gör rent. MVH /// Paap R |
|
Då ska jag ta och tömma den på olja och byta det + filtret. Hur mkt rymmer en sådan tro? Jag har inte manualen här tyvärr. Jag har provat i både C (comfort), S (sport) att köra iväg rejält.. Men igårkväll när jag var ute och gled lite uppförde den sig bättre. Det kan ha varit för att den har stått ett litet tag som den kanske behövde köras in lite innan den började uppföra sig.. /Anders |
|
Paap Reeder |
... på min var jag tvungen att köra två oljebyten inom 20 mil för att den skulle bli "normal" igen efter bankörning. MVH /// Paap R |
|
Hejsan. Jag kör också 745ia turbo, och min ritar absolut inte när man gasar på. Du bör ha i åtanke att den har bara 8:1 i komp, så innan turbon vaknar och börjar ladda så har den inte mycket effekt. Och är den helt original så är inte turbon helt pigg, den vaknar ganska sent. =( Men sen är en automat som har stått ett tag lite egen av sig också. Så kolla oljenivån, kör lite med den. Sen servar du lådan. Så ska du se att den funkar bra. Min har gått 27000mil och uppför sig bra. =D Lycka till. MVH Morgan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.