AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
957

Har det gjorts älgtest på E90 (325i)?

Pr
29
Prisse
530IA-05 M-paket
Någon som vet om det gjorts någon `Älgtest`på nya E90?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Auto motor och sport (svenska) testade 330i E90 i senaste numret och där gjordes älgtest.
No
5.161
Nockenwelle
Ett bättre test av E90s vägegenskaper är dock Automobils A-test. Se nummer 6.05 där 330i testas mot Audi A4. Automobils testsvit är enligt mitt förmenande klart överlägset det märkliga älgtestet.
Nockenwelle:
Vad är det som är märkligt med "älgtestet"?

/Micke
Pr
29
Prisse
530IA-05 M-paket
Tack för info, skall kolla dessa tidningar.
Pr
29
Prisse
530IA-05 M-paket
Se gårdagens Aftonbladet, älgtest nya 523i.
Jag tycker också att älgtestet är lite märkligt. Speglar egentligen ingen "vanlig" undanmanöver i min mening. Vem håller kvar gasen i samma läge och bara styr förbi om en älg eller unge springer ut på vägen. Vem som helst ställer sig reflexmässigt på bromsen. De flesta bilar borde ha ett helt annat uppförande i samma situation, i verkligheten. Dvs skulle man pallnita istället för att gasa i älgtestet skulle mer vikt hamna på framhjulen och annan tyngdpunkt skulle säkert ge ett helt annat uppförande.

Helt ovetenskapligt, bara min teori...

M v h
No
5.161
Nockenwelle
Det jag tycker är märkligt med älgtestet är att det torde vara en ganska ovanlig situation, precis som bmw_chrille är inne på. Jag tror inte heller att det behöver vara särskilt representativt för hur bilen uppför sig vid andra manövrar.
Det skulle vara intressant att få veta hur många dödsolyckor som inträffar per år i Sverige, där orsaken till olyckan varit bilens bristande egenskaper vid älgtestliknande situationer. Min gissning är att andelen är extremt liten.
Jag tror den överlägset vanligaste reaktionen hos bilförare i krissituationer är att ställa sig på bromsen, om t ex ett barn springer ut på vägen. Hur bilen då uppträder under varierande kombinationer av broms, sväng och gas säger antagligen mer om både körglädje och aktiv säkerhet. Just detta tror jag Automobils A-test är bättre på att spegla.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Älgtestet används inte som ett prov för en vanlig undanmanöver utan för att framkalla ev brister i en bils chassi, däck, servo, ESP etc vid olika laster. Och det verkar vara nödvändigt...

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Det måste ju vara bättre att bilen uppför sig bra i älgtestet än att den uppför sig dåligt, eller hur? Och många bilar lyckas ju faktiskt ta sig igenom konbanan på ett bra sätt. Lite konstigt att BMW då skall vara sämre.

Tycker att ovanstående teorier angående älgtestet låter väldigt mycket som bortförklaringarna som MB kom med när A-klassen välte.
No
5.161
Nockenwelle
Självklart är det bättre om bilen uppför sig bra i älgtestet, men jag skulle föredra att tidningarna gjorde tester som ger en mer allsidig belysning av bilen, vilket jag vill mena att Automobils A-test gör.
Att lägga väldigt stor vikt vid detta prov och inte andra aspekter påminner lite grand om en läkare som mäter blodtrycket på en patient och utifrån detta försöker säga om denne är frisk eller sjuk. Självklart är t ex ett högt blodtryck en riskfaktor, som bör utredas vidare, men ett normalt blodtryck är ju ingen garanti för att pateinten inte lider av en allvarlig sjukdom.
Av detta skäl tycker jag att det är bra om testerna innehåller en bred palett med moment och anser testarna att de inte har tid med detta bör de välja ett test som är så representativt som möjligt för bilens egenskaper, något som jag alltså inte tror bäst tillgodoses av älgtestet.
No
5.161
Nockenwelle
Angående bortförklaringar så vill jag framhålla att det är fullt möjligt att vara kritisk både mot det beteende som en BMW uppvisar i ett testmoment OCH kritisk mot testmomentet som sådant.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Nockenwelle, kan du länka till det testet av BMW E90 330i?
No
5.161
Nockenwelle
Det verkar inte som om testet ännu lagts ut på ams website. Tidningen kom dock i brevlådan denna vecka. Testet gällde kombiversionerna av BMW 330i, Audi A4 3,2 och Saab 9-3 Aero 2,8. Det skrivs inte specifikt om älgtestet, men av tabellerna framgår att det gjorts ett älgtest. Utan last klarade BMWn den högsta ingångsfarten, men den försämrades lite mer än de övriga med last (att döma av siffrorna). Hade något allvarligt inträffat tror jag inte att de underlåtit att ta upp det i texten.
För övrigt kommenterar de den aktiva styrningen, som väl du var lite fundersam kring. De berömmer den framför allt vid körning i stadstrafik, men anser att den "superseriöse söndagsmorgonsmiskaren" troligen kommer att föredra standardstyrningen.
No
5.161
Nockenwelle
Eller menade du kanske Automobils test av 330i E90? Jag tror Automobil bara har sina äldre tester på websiten, inte de nyare A-testerna.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Nockenwelle, precis, nya AMS har jag hemma.
No
5.161
Nockenwelle
OK. Jag kan väl ge en kort resumé av Automobils test, där 330i jämfördes med A4 3,2 och A4 2,0 T FSI. Motorronten gick till BMW, rätt klart. Stört var dock skillnaden i chassit. A4 2,0 hade ett stenhårt sportchassi, vilket effektivt saboterade komforten. A4 3,2 hade däremot standardchassi, vilket gav en god komfort. Tyvärr var det mjuka chassit och den framtunga viktfördelningen inget som gynnade bilens vägegenskaper, där den överglänstes ordentligt av BMWn. Även A4 2,0 TFSI, med fyrhjulsdrift och det stenhårda chassit blev akterseglad av BMWs, som dessutom hade klart bättre komfort än den hårdfjädrade varianten av Audin.
Det mest intressanta testmomentet är den så kallade A-sprinten, en konbana där farten och kurvradien varierar en hel del. I detta moment visade sig BMWs överlägsenhet tydligast och kommentaren från testet var att BMWn var helt enastående i detta moment, där den endast var en halv sekund långsammare än Corvette C6. BMW hanterade gas och broms i kurvor på ett sätt som är i paritet med många riktiga sportbilar, ansåg testlaget.
Nu för tiden har Automobil ett starkt fokus på vägegenskaperna och det märktes i testet.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Nockenwelle, häftigt! ;-) Tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.