|
|
|
|---|---|
Ulke |
Hej! Går det att regbesiktiga en M5 2002 med 19" Hamann PG2 hjul istället för originalen 18"? Har för mig att det kan bli lite krux med det och originalbakfälgarna är i sådant skick att jag inte gärna vill kränga däck på dem och köra igenom med...... Tacksam för svar, vill ju ha den klar till säsongen :o) //Ulke |
|
Kan aldrig tänka mig att det ska vara några problem. Det är inte lagligt egentligen. Men i 95% så fungerar det att besikta med större hjul än orginal. |
|
|
Så länge det inte är infört i det tyska regbeviset ska det nog gå bra... _______ /Chrille |
|
Ulke |
Hehe har testat/reggat bilar innan med större hjul på, men det kom någon jäkla bestämmelse runt modellår 2000 eller så gällande fälgar och däckstorlek m.m Äh, jag testar nog ändå :o) //Ulke |
|
Eftersom den är helbilsgodkänd så finns det specifierat vilka dimensioner som är tillåtna. Vilka detta är borde BMW eller bilprovningen kunna svara på. Vid en regbes kollas alltid däckdimensionen så där är det svårt att fuska. Däremot vid en vanlig kontrollbesiktning så slinker det oftast igenom. Mvh Ulf |
|
| Så länge de är samma rullomkrets borde de väl inte vara några problem. Men de där med helbilsgodkännande kan kanske ställa till de lite. | |
|
Duffyman: Ja helbilsgodkännandet gör att du bara får använda de dimensioner som är listade för modellen i fråga. Det brukar finnas alternativa dimensioner angivna i regbeviset, dock kan det finnas fler godkända dimensioner så det bästa är nog att kolla med BMW. Ulke: Du har väl inget regbevis, men titta i instruktionsboken. Däcktrycket brukar vara specat för de olika tillåtna dimensionerna, så där kanske du kan få en ledtråd. Mvh Ulf |
|
Ulke |
Det blir resa till Bmw imorgon måndag för säkerhets skull....skall ändå hämta lite pryttlar som diverse filter och lite för en "minimellanservice" :o) Tack allihopa för era bra inlägg.. mvh Ulke |
| Tror tyvärr att det kan vara problem då dom har börjat bli riktigt hårda. Har kompisar som prova, men det har faktiskt itne gått igenom. | |
|
Dyffyman har angående rullomkrets. Alla regler står klart och enkelt sammanställt på Vägverkets hemsida: Länk litet urklipp från den sidan Vid utbyte är följande däck- och fälgstorlekar tillåtna att användas utan registreringsbesiktning av bilen: * de däck och fälgar som ingår i bilens EG-typgodkännande, * andra däckdimensioner med en storlek som ligger inom de min- och maxgränser som det i godkännandet minsta och största däcket har, samt * ytterligare storlekar som fordonstillverkaren anger och tar ansvar för. |
|
|
Där ser man... Har missat att man kan använda även andra dimensioner som håller sig inom min o maxgränserna. Alltid något nytt att lära sig:o) Mvh Ulf |
|
|
Hej. Jag har en annan fråga. OM bilen inte är helbilsgodkänd, som min M3.a är väl(?), MÅste man ha katalysator på bilen då, OM den klarar avgasvärdena ändå? Bilen:Länk /Henrik |
|
|
Som min M3.a INTE är ska det vara!! Bilen:Länk /Henrik |
|
|
Det är krav på fungerande kat from -89års modell. Så du måste ha det Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Ok. Det var väl det jag tänkte. Jaja, bara att dra dit skiten igen sen då, men det hade jag ju räknat med. Ville bara vara säker. Tack så mycket. Bilen:Länk /Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.