AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.100

silenblock "bottnar" inte

Ra
117
Rauski
520i -91
Tja ba !
Jag håller på o byter silentblock...
När jag skulle pressa i den nya blev det typ 2 millimeter kvar i underkant.
Hela bilen lyfte och den gick heltenkelt inte i längre.
Jag skruvade allt på plats och hissade ner , då verkade enda sidan av silenblocket vara längst i ,och andra var nu ca:3 millimeter ifrån "botten".
Vad göra???
Vad händer om jag låter den sitta som den gör nu?

Äntligen BMW :)
svintoleffe
Det låtersom att du måste nästan försöka få ner bakvagns balken dom där två millimetrarna, tycker jag, men invänta mer svar.

Länk Bimmern
MVH Leffe
jag har ingen erfarenhet av detta, men det är en intressant tråd då jag skall byta silentblock + diffbussning nästa helg på min så jag läser på så man inte blir stående :)

men om den inte går i helt låter det nästan som att du behöver mer tyngd uppifrån så att säga, du trycker rakt under bussningen? trycker du snett så skjuvar den ju och då går det inte...

MVH
Johan K
Ra
117
Rauski
520i -91
Jag försökte banka i sista biten med en stor slägga , (träbit emellan) men den rörde sig inte uppåt ett dugg.
Kan det vara så att den är på plats?
I filmklippet där Bosse byter block ser det ut som de är en bit ner , när han säger att det är klart....
Jag skall byta på andra sidan idag å se hur långt den går i.
Kan det vara så att blockets nedre fläns INTE ska ta emot, är det då klonkandet uppstår när blocket är slut å liggger mot kanten???
MVH: Rauno

Ra
117
Rauski
520i -91
hej igen!
somsagt , ska byta på andra sidan å om den går i helt , så får jag helt enkelt skruva bort allt igen å värma upp bussningshuset ordenkligt med värmepistol och försöka pressa i de där sista millimetrarna.

Någon med erfarenhet av silenblocksbyte som kan bekräfta att blocket går att pressa ända upp så att nedre flänsen på blocket tar emot bussningshuset?

Hälge
Gummibussningen skall pressas ända in i botten, hur enkelt som helst, tag en gängad stång storl ca: M8 M10. använd lämpliga muttrar och brickor och PRESSA upp bussningen i botten. (tar max 10min per sida.)
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Smörj bussningen med tex såpvatten innan du pressar i den. Bussningen ska in hela vägen tills kanten tar emot. Att värma "huset" är ingen bra idé eftersom gummit inte tål så väldigt varma temperaturer..

Diesel-räsern
/Rickard
Ra
117
Rauski
520i -91
Tack för svaren alla !
Har nu bytt på andra sidan och det gick bra.
Sen kollade jag den sidan som jag bytte först och nu såg fanskapet att sitta i botten , kan den sista biten åkt i av sig själv.? märkligt..
Jag känner mig iallafall nöjd med arbetet , men det var ett himla slit
tog så gott som hela helgen :)

Jag följde mekartipset som finns på " gör det själv"
Först försökte jag andra metoder och funderade hit å dit , men gav upp och sågade sönder bussningen lodrätt , slog upp en fyrkantig mejsel å snurrade hit å dit , då lossade den. gick faktiskt ganska lätt när jag väl bestämde mig för hur det skall göras.

Denna bil är ju ett renoverings objekt som jag köpte för 1.500 kr och då vägrar jag att lämna in den på verkstad å betala massa deg, men det behövdes ju inte heller tackvare detta utmärkta forum.
Skönt att ha det gjort...kommer säkert att ha träningsvärk imorgon och det var som sagt ett j**** slit , men kul oxå att ha gjort det själv.

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Hela ska in, har bytt ett antal gånger nu på E30/E34, börjar gå som på räls...
Länk Länk

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
bytte så på min bil idag...gick bra, var första gången så det tog ett tag, men jag är mycket nöjd med resultatet! bilen känns som ny, detta var nog det bästa jag har bytt på denna bilen, ventiltätningarna och kammen inräknat!

är inte alls svårt, bara lite tråkigt jobb då jag körde varianten att bränna ut dom gamla blocken med gasol...tog sin tid och jag bockade till en avskärmningsplåt då man på vänstersidan är väldigt nära bränslepumpen med slangar...annars inga problem, mer än att det krävs en del värme för att få den yttre hylsan att släppa från balken...började 08.00 och var klar 17.00 och då ingick en timmes rostlagning då det var lite hål på ena sidan...helt ok tycker jag för att vara första gången, nästa gång går det som en dans!

funderade när jag låg och eldade om man kanske skulle byggt en avdragare, är inte alls svårt och funkar det bara så är nog det en bättre lösning tidsmässigt...

MVH
Johan K
he
64
hellebjork
325iM -90
Vart sitter silentblocken och är det klurigt att byta dom? Vad behöver man för verktyg?
Ra
117
Rauski
520i -91
Bmwfreaken,
Roligt att höra att det gick bra.
Visst är det otroligt skönt att ha dessa bytade...
För mig gick den innre hylsan av och blev tvungen å borra sönder å slå bort resterna.
på andra sidan TOG jag av den å gjorde likadant (hade ingen gängtapp så jag kunde inte plugga hylsan).

hellebjork
på " gör det själv" finns tips hur göra + många trådar handlar om detta, finns även länk till ritning som visar var dessa sitter mm.
Bara att läsa på .....Lycka till!
mvh : Rauski

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.