AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.583

Är detta rimligt?

Sida 1 av 2
Är i full färd med att plocka hem en Z3 från tyskland, firman som importerar vill ha 18.000 för jobbet. Jag har då bilen nyckelfärdig i Sverige, rimligt pris eller?

Bilen finns ganska långt ned i tyskland, i höjd med Wolfsburg.

Kollade vad Autoo skulle ha, där blev bilen 4000 dyrare.

Fredrik M - Snart Z3 2.8
clr
Tja, dom ska väl leva oxå.
När jag plockade hem min gamla 525 kostade det mig ca.5000:- men då fixade jag nästan allt själv.
Räkna själv, Resa ner + exportskyltar + hemtransport(bensin och dyl) + svenska skyltar + besiktning.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
5000 kr ? hur lyckas man med det ?
Reg. Bes. kostar ju 1910 kr. 5-dags skylt i Tyskland är ju inte gratis, sedan våra röda+försäkrning ? Färja ? Bensin ? Och hur tar man sig ner till tyskland för den slanten ? Nyfiken....
Jag är också nyfiken...bor man i skåne blir iofs resan ganska kort. Reg bes på en helbilsgodkänd kostar iofs bara ca 900kr.

/Simon
M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
Helbilsgodkänd besiktnings-tariff gäller bara nybilar nuförtiden. Jag brukar räkna på ca 15000:- för allt inkl. flyg till Tyskland, hotell, "några" pilsner mm.

M-Maker
Svenska röda skyltar behöver man inte köpa egentligen och flyg samt öl kan man väl inte räkna in för det är ju mer lyx eller?
Jag brukar köra ner med min gamla diesel, billigt som tusan sen brukar jag hitta några bilar här så man sliper gå och leta där nere vilket tar både tid och pengar !
M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
Lyx och lyx, det beror lite på var man bor, tid är också pengar, och en extranatt på hotell bara för nedresan kostar det med. Sen är det ju skönt att ta lite semester också :)

M-Maker
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
simon_en, helbilsgodkänd (dvs med CoC intyg) på en bil som din tex , kostar idag 1910. Förut var det billigare.
Ja, jag räknar med 10 000 kr.
M 3: "Svenska röda skyltar behöver man inte köpa egentligen" ? Om man ska vara laglig så lär man det, om man är svensk medborgare. Är man det inte kan du köra på exportskyltaren. Visst du kanske kan lifta ner med en lasbilschaffis, ta med gamla skyltar, skruva på dem, så man slipper exportskyltar .
Men den moralen har jag inte.
Om du tecknar en försäkring i Tyskland så står det faktiskt på baksidan att den gäller även i Sverige oavset va pappa blå säger! Den förste som tar ärendet till Europa domstol har mycket fina chanser att ta hem den eftersom vi är i "Europa" eller? Det handlar minst om moral utan om vad som är rätt. Tyvärr så är Svenska staten ibland som svenska bilhandlare, hittar på massa skit bara för att folk ska handla här! Jag har själv alltid kört på Tyska skyltar och aldrig haft större problem med det, utom vi enstaka poliskontoller där de gav sig till slut !
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
M3, och jag har en Polisbot på 800 kr för att jag körde med dem på (217C-Brukat oregisreratfordon).
Så jag drar till till domstol tycker du ?
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Fast det var 1999, det är tydligen nya regler sedan 2001 ser man på Länk
Japp Jörgen,

reglerna förändrades 1 oktober 2001 och blev betydligt enklare än innan. Surt att registreringsavgiften gått upp 1000 kr....numera måste man betala skrotningsavgift med, samt att BMW rejält har höjt priset på att koda nycklarna. Dock gick euron ner idag...tyvärr kanske det endast är tillfälligt....:-(

/Simon
Kanske inte så farligt då, med tanke på att firman lämnar vissa garantier och att jag idag brummar runt i en lånebil från dem.

Visserligen borde man nästan få betalt för att behöva åka VW Jetta av okänd årsmodell, men det är ju klart bättre än att cykla, och det kunde ju ha varit en Opel, Huuuuu...

Fredrik M - Snart Z3 2.8
clr
Jörgen: I mitt tidigare arbete flög jag i princip gratis och exportskyltarna stod säljaren för.
Så mina utlägg blev bensin/färja hem till Svedala.
När jag kom till Sverige plockade jag fram mina lånade grönskyltar, sen var det bara att besiktiga.
Så lyckades jag men sen kanske det inte håller med grönskyltar (vet ej) men totalt tror jag att det kostade ca.5000:-
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Simon-en:
Jag betalade skrotningsavgift och miljöavgift i okt 1996 när jag importerade min första bil!
Visserligen fick jag tillbaka några kronor senare för miljöavgiften.

Mvh
/NP
clr
NP: Nu när du nämner det så fick jag oxå tillbaks ett par kronor för min 525 jag tog in -96.
Så då är vi nere på 4700:- kanske :)
NP,

jag vet jag betalade skotningsavgift i april 1997 när jag importerade min första bil med. På min nuvarande behövde jag inte göra det..men nu är det inför igen...så reglerna har ändrats lite fram och tillbaka under tiden.

/Simon
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
clr, ok, visst om säljaren står för resan etc blir det ju ännu billigare.
Men det finns ju en faktisk kostnad, och det är ju det jag vill belysa för Fredrik som tycker 18000 är mycket.
Saker som är vårt att undvika är ju 1500 skort avgift, 1900 reg bes. ca 1000 kr i färja. bensin hem, exportskyltar ca 1000 kr. och resan ner kostar ju oftas oxå. Sedan kan man ju spara på att köpa fler bilar samtidigt etc.
Sedan jmf du vad du gav 1996, det är ju vad det kostar idag som fredrik vill veta ?
1996 fick du ju betala försäljningskatt på ca 2000 kr oxå, plus 1300 i skotningsavgift eller ? Det gjorde då ja iallafall. Det var ju försäljningskatt som man fick tillbaka en del av efter något år.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag improterade min bil i januari i år och här kommer priset:

500:- Bensin till Arlanda
1800:- Flygresa till Düsseldorf
700:- Hotell
1200:- Exportregistrering
1200:- Bensin hem (kvar bensin i tanken)
700:- Färjor hem
1945:- Besiktning
1500:- Skrotningsavgift
900:- Omkodning av nycklar
150:- Märkning av rutor

10595:- Summa

Detta är den faktiska kostnaden!
Sen kan vi ju vara hårklyvare och ta med mat, dricka och telefonsamtal till Tyskland...:-)
Jag åkte en söndag och var hemma måndag kl 23.59 så en semesterdag rök också.

Mvh

/NP
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
NP:
Hur kunde du fixa så billig flygbiljett?
Mvh
Marin
clr
Jörgen: Jag är helt medveten om att det kan vara svårt att komma ner i mina importkostnader, det var inte meningen heller utan bara värdelöst vetande.
Syftet med mitt inlägg var att han skulle räkna själv och se vad det skulle kosta honom att plocka hem den själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.