AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.558

Är detta en "riktig" M-bil...

...eller är den bara "uppsminkad"?
Bilen: Länk
Reg nr: SRW 871
Ch.nr: GR 15995
Fordonskod: DM31
Motor: M52TU
Hur få reda på om den är äkta?
Den verkar enl. uppgift ha en hel del "M-gadgets".
Tacksam för svar - ska åka o kolla den imorgon till min svåger som är mer än lovligt sugen:-)

/Magnus

Min samling:Länk
Nja, någon "riktig" M-bil är det inte, men den har som du sett M-paket både på in- och utsidan.
En festlig detalj, spelar kanske inte någon större roll, men varför är regnumret bytt, SRW hade inte börjat användas inte mars 2000, bilen har fått nytt regnummer i slutet av 2001, jag har sett det en gång tidigare på en civilpolisbil, en SAAB 9-3 i Täby.

Om M-Paketet är fabriksmonterat får du reda på via utrustningslistan som BMW kan ordna fram, men det ser original ut.

Mvh Stephan
OK, så man kan inte utläsa det på annat sätt än att be BMW Group kolla i sin dator?
Det bör väl kunna gå att lösa, då bägge ställena ligger i Mölndal!
Stephan 735i:
Vadå bytt regnr? Hurdå menar du? Voffodådå? Slant vägverket på tangenterna?

/Magnus

Ska kolla under höger stolen, åxå - där kan ju listan finnas:-)

/Magnus

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
magnus!
kollade den 523an förra helgen.. inte så fräsch tyckte jag..
mkt stenskott samt lackskador, buckla höger bak samt lite repor här och var... interiören var inte heller så fräsch som man kan förvänta sig..
kort sagt - de finns bättre exemplar av 523 M-pkt!

BMW CS #5139
Tack J.L.!
Vi får se hur det blir - jag lär ju i alla fall åka med, om inte annat för att förhindra en affär...

/Magnus

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

e30cabbe: vad jag kan se så är det troligen en bil med fabriksmonterat M-sportpaket.

___
//Ulf
e30cabbe; F*n vad jag är bra!!!!!!!!!! Jag hittade SRW871 gamla regnummer! RLY741 avregistrerad 20011116 med 5ägare, sista ägare var en privatperson, varför regnumret byttes vet jag inte, men nu har du något att nysta i, det kommer att bli kul att få reda på, vad som låg bakom.

Mvh Stephan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Häftigt med 5 ägare från 2000-04 till 2001-11. På SRW871 så står det 6 ägare angivet så frågan är om dom flyttat över antalet ägare till det nya numret eller det är 6 nya ägare. Om dom har flyttat över antalet ägare så är det samma ägare som körde bilen med RLY741 som sedan har haft den med det nya numret eftersom ägare nr 6 är bilhandlaren som säljer bilen nu.

___
//Ulf
Stämmer detta om att utrustningslistor brukar sitta under högerstolen, eller är den en myt?

Länk

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kan även sitta under baksätet.

___
//Ulf
bayerischemotor:
Hittade listan under högerstolen på min E39:a, så nån myt är det ju inte...

Det verkar ju helskumt att man kan slå på bägge regnumren och få fram samma chassinummer - vad kan ha hänt??!
Har inte tillgång till fax här hemma - den finns på jobbet, och dit ska jag ju i eftermiddag...om det är samma ägare minus bilhandlaren KAN det ju vara nån typ av administrativ miss. Det blev ju riktigt spännande det här!
Ska i alla fall avstyra alla försök till affär idag...

/Magnus

Ägarna har "flyttas" över, så det är sex stycken totalt. Det som jag finner mest anmärkningsvärt är att två försäkringsbolag ägt den under tio månader (december 2000-oktober 2001). Man skulle kunna spekulera vad som hänt och komma fram till rätt allvarliga saker, men det kan ju likagärna vara så att den gått som företagsbil hos bolagen. Det vore väldigt intressant att veta varför bilen bytt regnummer och naturligtvis också i vilket skick bilen var när försäkringsbolagen ägde den. Känns som att det blir en hel del telefonerande för att få klart för sig hur historiken egentligen ser ut.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
En orsak till byte av regnr kan var att ägaren tex flyttat till Norge eller Danmark ett tag och tagit med bilen som då lyfts ut svenska bilregistret. När den återimporteras får den ett nytt nummer. Finns det ett tidmässigt glapp i svenska bilregistret så styrker det den tesen
Såå, då har vi varit o kikat på bilen ifråga...
Den står kvar i affären, och lär så göra ett tag till.
Orsaken till omregistreringen var, enl säljaren, en stöldskada:-)
Om man lägger ihop 2 å 2, så framgår det att firman som ägde bilen fick den stulen, FB löste in och avregistrerade bilen.( F-n vet vad som hände under den stöldturnén.) Sen tar ett annat FB över bilen, lagar upp den och registrerar in den igen, nu med nuvarande nummer, SRW871.
Allt detta måste ju naturligtvis vidimeras med både firman som stod som ägare till bilen vid stöldtillfället och med de bägge försäkringsbolagen. Tror i alla fall att jag lämnar det därhän - nån annan får göra den efterforskningen...
Min magkänsla vad gäller bilen säger dock att köpa den inte är att tänka på. Skicket var lite allmänt skabbigt, BC:n varnade för trasigt bakljus när det faktiskt var ena p-ljuset fram som fallerade. Ena p-ljuset lös så fint, det andra var släckt - däremot lös den orangea blinkerslampan med ett fast och fint sken när p-ljuset var tänt:-)
Ha det gott gubbar o tack för all hjälp!!!

/Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.