AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.035

Antenn...

Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Hur blir det om man har radio antennen inne i bilen?
Typ sätta den i hatthyllan...
Om man har en sån liten i typ gummi borde det inte se så jätte illa ut. Det är ju lite finare om man inte har nån på bakskärmen... Nu har jag 2 men omlack på g och då kan man ju lika gärna lägga igen hålen...
/Peter
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
själv så tycker jag att det ska vara två spröt som sticker upp på E30´n. :)
så tomt utan lixom
Ha en bra dag!
/Johan
--------------

King of the road
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Mmmm. Personligen tycker jag det blir lite cleanare utan nåt...
Men frågan är ju hur bra mottagning men får med den inne i bilen...
/Peter
Du får räkna med sämre mottagning, dels pga uteblivet jordplan (plåten under antennen vid normal montering) men du får även riktverkan, bilen skärmar av signalen.
Beroende på hur du kör i förhållande till sändaren kan du få allt från bra signal till ingen alls.

FP
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Är det nån som vet om man kan köpa en sån antenn som nya bilar har som man sätter i rutan? Som som ser ut som en värmeslinga...
/Peter
Tycker du är inne på helt rätt linje, inga antenner är klart snyggast. Hade orginal värmeslingeantenn på min förra bil, en Audi A4. Radiomottagningen var inget vidare här nere i Halland. Hade därför funderingar på att fästa en vanlig antenn i hatthyllan av plåt, under den som syns i kupe'n.

Min tanke var då att fixa en antenn med rätt längd som skulle peka rakt nedåt, inuti skuffen. Nu sålde jag ju bilen innan jag hann testa. Vet inte om det fungerar, kan ju inte göra någon skillnad om antennen sitter upp och ned, eller?

Någon som vet mer?

En antenn som inte är så ful är den takantenn som satt längst bak på VW Golf GTI någon gång på 80 - 90 talet, med det är kanske ingen radioantenn?

Fredrik M - Snart Z3 2.8
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mekonomen säljer en elektronisk antenn med 12V förstärkare för att fästas på insidan av rutan 230mm
186:- ser hyfsat diskret ut i katalogen.

MVH
Hasso
Den optimala antennen är och förblir spröt av rätt längd monterad på ett riktigt jordplan.
En del bilar har en lutande antenn på takets fram eller bakkant, ofta inkl. en antennförstärkare, dessa funkar utmärkt. Dessa antenner finns i olika varianter med filter för kombinerad funktion som stereo och biltelefonantenn. Säljs av t.ex Dialect, Stjärna-Fyrkant, Ring-Up, GEAB, OCOM, m.fl butiker
Fredrik: Du kan inte sätta antennsprötet inne i skuffen, oavsett om den är fäst i hyllans plåt. Kommer att bli totalt avskärmad eftersom du har plåt runt omkring.
Näst bästa lösningen är en från början rätt designad antenn i t.ex fram eller bakrutan, inkl tillhörande anpassningskretsar, förstärkare, ev. diversitykretsar osv. Fungerar helt tillfredsställande på t.ex E39.

Eftermarknadsantenner till bilstereo för montering på insidan av rutorna funkar oftast dåligt beroende på tonade rutor (metalliserat glas), värmetrådar, närheten till karossplåten osv.

FP
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Satte in en ny stereo i 525i:n i förrgår. Jag har inte använt någn inbyggd förr men bilen jag har nu är så in i ..... fin att jag tycker det är synd och skam att sätta borren i den och förstöra linjerna så jag kopplade in coch använde den inbyggda antennen och jag har ALDRIG haft så bra mottagning förr!

Heder åt BMWs inbyggda antenn.

[ www.tocnet.nu ]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.