|
|
|
|---|---|
|
Har gått och funderat länge om det skulle gå at kompressor ladda en M5 Touring 3,8L motorn,va`å tittade på en kompressor laddad 330 Touring av nyare modell. Tanken är och prova med en G-lader,eller köpa en (lycksholms)kompressor,större spridare,mappning,samt full flöders filter,ev prova med lite gas(NOS). Fördelen är att man slipper en massar meck med Turbo samt värme förluster,effekten kommer direkt. Tar gärna in synpunkter Jensa | |
|
Vad menar du med "värmeförluster"? - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Jo!Att av turbo överladdning, avger turbon en massa värme samt att man måste ha en Intercooler,det blir en massa mer jobb,att avleda och kyla värmen som alstras av Turbon,linda grenrör.etc etc. Den 330 Touringen som är kompressorladdad,är det stort sett att montera kompressorn`samt all övrig montage. Kompressor avger inte på långa vägar så mycket värme som en Turbo,den tar mer HK av motorn för att verka. Jensa |
|
| Sant. Dock så får man i princip lika hög uppvärmning av själva laddluften oavsett om den laddas upp genom en turbo eller kompressor, så ska man ha höga laddtryck så måste man ändå ha en intercooler om man inte vill pyttsa in luft med 60-70 graders värme i insuget... | |
|
Det är sant,en kyld laddluft är bättre än en som är varm,hade nog tänkt att anväda mig av en Intercooler iallfall,sedan tar en Turboanläggning mer plats avger mer värme,mera komponenter som skall lira ihop med varandra. Skall göra ett seriöst försök,men skall skaffa ett bra grund matriel förts(En M5 Touring)så är det någon som vill byta bil med mig går det bra(Har en BMW 525 Turbo diesel Touring -95:a). Jensa |
|
|
Jag tror att du har fått det lite om bakfoten. Ett kompressorbygge är minst lika mkt jobb med, varför tror du att så många turbokonverterar. Keep up the good work! |
|
|
Oftast finns det färdiga kompressorsatser och då är ju allting så mycket enklare. Dessa passar ju oftast med det mesta standard, förutom att möjligtvis medföljer ett "optimerat" chip samt ev. någon annan BTR. Ett kit för originalgrejor (kompression och spridare) + en ordentlig mappning (helst med tilläggssprut) skulle väl passa fint för den som inte är ute efter några "större" effektuttag. - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Är man ute efter färdiga satser så finns det garanterat med turbo också... Keep up the good work! |
|
|
Men inte i lika stort utbud... Turbo har man för att det ger mer pulver, och om man ska ha mer pulver än vad en kompressor kan ge så skulle jag då ha öppnat motorn och bytt ut ex. kolvar/stakar/spridare/lager + o-ringning. Kontentan av det är alltså att en "basic performance upgrade" med en kompressor har en större målgrupp, och således även en större marknad. - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Varför skulle turbo ge mer pulver? Du kan lika gärna ha en mindre turbo och ladda mindre. Länk Keep up the good work! |
|
|
Ska man inte ha pulver finns det ju inga fördelar med turbo gentemot kompressor. - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
"komplett byggsats för den händige " Haha, den var bra! =) "Monterings tid är dock ca 50h." Det gör man ju på en helg, eller hur? Alltså; Det är ett paket med grejor. Det ser alltså precis likadant ut som om du köper grejorna separat/själv någon annanstans och jobbet är exakt detsamma. Vid montering av kompressorkit är installationen av kompressorn inte mer märkvärdig än att man ev. relokerar generatorn. Med StylingKompaniets superduper-paket så ska det bla svetsas grenrör (och bara det tar väl 50h för en som inte kan annat än att montera saker). Inget kit, alltså - utan endast ett paket med delar. - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Jo, men det är inte så lätt att hitta färdiga kompressor-kit till m5:an heller. Det finns i Tyskland men mig veterligen finns ingen svensk firma som har dem. Enda anledningen att använda kompressor vi låga effektuttag är om man har skruvkompressor. Har man en vanlig centrifugal-kompressor vilket de flesta satser har så tjänar man inte särskilt mycket spool-up tid. Keep up the good work! |
|
|
Ta kontakt med 540is på forumet. Han är kan allt vad gäller kompressor och kan även fixa kompletta kit till dig. MVH / Jacob |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.