|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
automania: Vad arbetar du på för ställe? 1812 kronor för delen + arbete? Stämmer det? Hur mycket annars varje sak för sig? //Schnitzer |
|
|
Schnitzer: Ett lager som går sönder pga att bilen STÅR still för mycket? Ja säger bara en sak: b*ll sh*it....fråga mig inte HUR ja vet:-) |
|
|
Schnitzer: Jag jobbar på OKQ8. Priset är för hjullagret. Arbetet kan inte ta mer än max en timme på en verkstad. Mvh Ulf |
|
|
automania: Ok, tack för svaret. BMW i Karlstad tar 2166 kr, sedan har jag 10% rabatt och då blir det 1949 kr. Lutar åt att det blir BMW. Schysst av dig att du tog reda på mm-storleken. //Schnitzer |
|
| ett tips är att lyfta bilen och känna på däcket... Har det börjat glappa så är det nog hög tid att byta. Det gjorde nämligen mitt och besgubben tyckte det var dags... Min har förövrigt gått 15700mil med samma ägare sen 97 och gått förhållandevis lite under de senaste 5-6 åren. | |
|
Hissade upp bilen igår kväll och kände på hjulen. Höger fram var fast och fint. Vänster fram kunde jag känna lite glapp så jag beställde hjullagret på BMW idag. //Schnitzer -M5 '95 Limousine register (LHD) |
|
|
"Schnitzer" Bytte själv vänster fram lager i sommras, det var inga problem alls. Glöm inte att det skall dras med moment, kommer inte ihåg med hur mycket men det var runt 270-290 Nm men hör med BMW de vet... Och det är hela navet man byter om man har bestället ett "lager" från BMW. Se även till att du får med "dammskyddet" som är en metall skiva/kopp som man sätter på plats innan man sätter dit navet/lagret... det kan ju vara så att den/det saknas. Det gjorde den på min och det kan oxå vara en orsak till att det börjar kärva när det kommer in alla handa skit från vägarna.... Arbetet tar max en halv timme om inte lagret har skurit men det låter ju inte så i det här fallet... Lycka till Tompax |
|
|
Tompax: Förstås så glömde jag att beställa med dammskyddet, men går det att göra rent det gamla? Vet inte riktigt vilket du menar. Finns ju ett skydd precis i mitten av metall, typ nästan det som fälgen sitter på. Menar du det skyddet? Man kan ju göra rent det för att slippa att smuts ska komma in. //Schnitzer -M5 '95 Limousine register (LHD) |
|
|
Schnitzer: OM man kollar på reservdels katalogen på www.realoem.com så är det del nummer 2 jag menar(part nummer 31211136466).. Den kostade inte många kronor men visst, det ska ju inte vara några problem att göra rent den/det gamla.. och om det gamla är kvar så behöver du inte röra det. Den sitter efter själva lagret så låt den sitta om den är där... hoppas att du förstår vad jag menar.. Tompax |
|
|
Tompax: Nu såg jag vilken du menade. Jag syftade på den som har nummer 2. För för informationen i alla fall. //Schnitzer -M5 '95 Limousine register (LHD) |
|
|
Jag bytte på en m5 90 för ett år sedan. Det tog i alla fall inte en haltimme kan jag säga, och då hade jag tillgång till en bra verkstad. Den innersta lagerbanan sitter som f__n runt ljulaxeln. Jag var tvungen att skära upp denna med en vinkelslip. Kan iofs tänka mig att det finns dom som skiter i att byta den delen, och då lärd det ju gå fortare. Dammskyddet ingick i mitt ljullager(ej original). Man måste även ha en ny mutter som även den ingick i mitt spanska lager:) Seriöst! Jag skulle vilkja se den hobbymeckar som byter ljulager på en halvtimme! Förstår inte meningen med att sandbagga någon som frågar hur man utför ett jobb. Det är ju rätt uppenbart att man inte vet hur man ska göra då man frågar och då lär man ju knappast klara det på några sådana fantasitider. |
|
|
Nu är det nya navet på plats. Det är också åtdraget med momentnyckel. //Schnitzer -M5 '95 Limousine register (LHD) |
|
| Hur lång tid tog bytet? | |
|
Frapp: Själva bytet kanske tog mellan en till två timmar, men då bortser jag från att vi fick vänta till nästa dag innan jag fick bort den inre lagerbanan. Hade inte rätt verktyg då tyvärr. Nu fungerar det klockrent! //Schnitzer -M5 '95 Limousine register (LHD) |
|
|
funderar om det är lagerna på min m5a som är dåliga. det låter inte jämt men ibland när man ska köra iväg lite försiktigt så skriker det. hur ska jag få reda på om det är ljullagerna. hissa upp bilen rulla på ljulena.? tips tack m5 3,8 -94 |
|
|
Om du hissar upp bilen fram och snurrar på hjulen samtidigt som du nyper med fingrarna på fjädern så "känns" det om lagret är kass. Men det låter ju mer som det är nånting med bromsarna. Mvh Mathias |
|
|
ok tattern. då ska jag kolla bromsarna å sen om de är friska.. tack för svar. =) Mvh Malle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.