|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet i grova drag hur mycket ett hjullager till en M5 -95 kostar? Kanske någon här som har bytt ett hjullager på en sån bil och vet om det är väldigt krångligt? Hur mycket skulle en verkstad ta för ett byte? //Schnitzer | |
|
Typiskt att man inte kan ändra inlägget. Det handlar i alla fall om ett hjullager fram. Om någon också vet vad BMW tar för ett sånt. //Schnitzer |
|
Pernilla-M3 |
Tja. Ring till BMW så får du säkert ett bra svar! |
|
Pernilla-M3: Jo, hade tänkt göra det, men det hade varit bra att redan nu få en bild av hur mycket det kan kosta. Ska kolla på en bil snart och kanske inte hinner prata med BMW. Det är ju helg nu tyvärr! //Schnitzer |
|
|
2200:- ca kostar hjulnaven fram per st. 1 timmes bytestid enligt BMW's tidverk => ca 1500 kr för bytet på BMW verkstad. |
|
|
Kane: Supertack! Vad kan hända om man skulle fortsätta köra om det låter litegrann? Kan det gå sönder så att det inte går att köra vidare? Tar några andra saker skada förutom själva hjullagret av att åka runt så? //Schnitzer |
|
| Bytte hjulager bak på ena sidan själv odet var ingen enkel match... Det suraste av allt var att vi började på fel sida... Men fram e nog betydligt enlare om man byter hela navet.. Bytte iallafall på en 9000 aero en gång o det var gjort på en handvändning... Ska byte mina fram med tänkte jag.. Schnitzer: har inte du precis sålt din M5:a? | |
|
Tobbelito: Jo, det har jag, men är intresserad av en annan M5. Hoppas inte att det är alltför krånglit på en M5 -95 så man måste ta ner fjäderbenet. //Schnitzer |
|
| Okej. Jag har ingen susning.. men det är la inga större bekymmer att plocka bort fjäderbenet heller? | |
|
Om du bara har ett litet missljud så är det ingen fara att köra hem bilen (jag antar att det är det du tänker på). I ett extremfall skulle lagret kunna låsa sig och börja rotera på axeltappen, men då pratar vi inte om några små missljud längre. Jag har aldrig bytt framhjulslager på en BMW, men principen är samma på samtliga bakhjulsdrivna bilar. I det här fallet låter det på Kane som att du byter hela navet. I så fall räcker det att demontera bromsoket, demontera bromsskivan från navet, tag bort gamla navet, dit med nya navet samt återmontera bromsskivan och bromsoket. Klart! Mvh Ulf |
|
|
Tobbelito: Nej, men det är sååå jädra tråkigt. automania: Är det som du skriver så är det ju ganska lätt fixat. Tänkte på när man tar bort det gamla navet, kan det sitta väldigt hårt så man måste spruta 5-56 konstant? Verkar ju inte vara så svårt enligt beskrivningen. //Schnitzer |
|
|
Mannen som äger bilen hade låtit BMW kolla på den och de sa att han skulle kunna köra ca 200-300 mil innan det kanske skulle kunna hända något. Ska tydligen låta en del. Hoppas inte att det är för allvarligt bara. Dessutom så sa mannen att det inte skulle vara några problem att köra bilen till Sverige. Får väl lita på det i såna fall. //Schnitzer |
|
|
Normalt sett ska det inte vara några problem att få loss navet. Jag ska försöka kolla vad det är för typ av lager i morgon, så kanske jag kan ge några noggrannare tips. Mvh Ulf |
|
|
automania: Vore verkligen riktigt schysst av dig om du kunde det. Jag vet inte om det är lite annorlunda när det är M5 -95 med de större bromsarna etc. //Schnitzer |
|
| "schnitzer" om det låter all för mycket så kan det ju vara en ganska så bra försäkring att få det bytt i Tyskland om det nu är i DE som bilen finns. Inte direkt kul att bli ståendes halvvägs hem med rasat hjullager. | |
|
hall112: Sant, men om det inte låter för allvarligt så får jag lita på BMW:s diagnos. Inget är klart än heller, men det är alltid bra att höra sig för innan. //Schnitzer |
|
|
Man byter hela navet komplett. Det du behöver är en 46mm hylsa för att lossa muttern som håller navet. Sedan går det för det mesta att få av navet för hand. Blir det problem så hör av dig. Om det inte låter väldigt mycket om lagret så hade inte jag tvekat att köra den hem i alla fall. Mvh Ulf |
|
|
automania: Tack så hemskt mycket för infon! Tänkte också fråga hur detta uppkommer. Kan det vara av en slump att det just har kommit vid 13.000 mil? Bilen har i stort se stått hela tiden under den andra ägarens tid. Den första körde mycket fram till 10.700 mil. Jag vet att bilar kan gå långt innan det är dags för byte av något sånt, men jag har också hört att en del har fått byta såna detaljer redan innan 10.000 mil-strecket. //Schnitzer |
|
|
Jag har bytt på båda mina M3e30 vid ca 10.000 och 13.000mil. Beror nog mycket på körsättet när det blir dags. Lager är också individer som behagar hålla lite olika länge. |
|
|
BjörnB: Ja, det låter vettigt. //Schnitzer |
|
|
Det kan finnas flera anledningar. Stillastående i samband med att det har kommit in fukt i lagret är en tänkbar orsak. Eller helt enkelt ett fabrikationsfel på lagret. Kollade förresten priset på ett lager i datorn på jobbet. Skulle kosta 1812:- hos oss. Men då är det förstås inte BMW original. Mvh Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.