|
|
|
|---|---|
|
Som jag har förstått det kan man få nerslag på läckande styrservo. Men om det inte läcker någonting. Alltså om systemet i princip är tomt kommer man igen bes eller kan man åka dit pga. att den inte fungerar? /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." | |
|
Förutsatt att styrningen i övrigt fungerar som den ska och inte är kärv eller går för tungt ska det inte vara några problem... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tackar Jesperado. En följdfråga, Självklart svårt att säga såhär på rak arm men var går ungefär gränsen för vad som är för tungt? kan du beskriva det på något sätt? /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Nej, det kan jag inte beskriva. När det utan tvekan går tyngre än vad det ska göra...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Vet en som fick nedslag på detta, på en gammal 240. Brukar vara annan utväxling i styrväxeln beroende på om bilen har servo eller ej. | |
bustorp |
Går det inte fruktansvärt tungt utan servo + att returen funkar inte så att man får styra tillbaka med samma kraft? Bogserade en bil bara i förra veckan och jag skulle inte kunna tänka mig att köra omkring med den sådan. Känns inte som att det skulle gå att besiktiga med det........ "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
För några år sedan hade jag en Porsche 928. På väg mot besiktningen slutade plötsligt servon att fungera. Detta inträffade just när jag svängde av på motorvägsavfarten. Trodde för ett ögonblick att rattlåset gått in och att det var "kört"... Tog mig dock till besiktningen, styrningen blev extremt trög, vill minnas att jag hade träningsvärk efter att kört bilen längre sträckor i detta skick. Hade dock inga problem vid besiktningen. Visade sig att nåt sorts hjul som drev servoremmen hade ramlat av. Detta pga att skruvarna som höll fast hjulet gått av! Styrningen var sinnesjukt trög, lite underligt att man fick den godkänd kan jag tycka i efterhand. |
|
|
Tack för svaren. "returen" fungerar utan problem och det är inte svårt att köra bilen även om fickparkering inte längre är någon lek...:) Jag kör till bes. och hoppas helt enkelt att den kommer igenom. Är dock ett tag kvar var bara intresserad av att veta hur det ligger till. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Fredrik: Du har inte funderat på om du skulle åtgärda servon istället? Tänkte i och med att du skriver att "det är ett tag kvar", då har du tid att fixa och trixa lite! /Marcus (som numera har mycket skit under naglarna) |
|
|
Darklight: Självklart har jag det men ska jag vara ärlig så är jag lite trött på bilen just nu. Har ingen plats att meka på eftersom M-roadstern står i garaget avställd för vintern. Sen att det är hela styrservon som måste bytas gör det inte roligare. Monterat och klart med nya grejer på verkstad skulle det kosta ca 10000:- Man kan självklart hitta beg. grejer men då kan dom om mna har otur kasta in handuken efter 150 mil... Men när du ändå ligger på rullbrädan under 750in så kan jag styra skutan till Uppsala så kan du få skruva lite på den också! :) Har du hittat felet på 750in? /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Fredrik: Självklart, det är bara att rulla upp så fixar jag den på momangen! Nu har jag dessutom verktyg som skulle göra en monstertruck vit i ansiktet :-) Har hittat felet och har beställt delarna nu, landar runt 4000 i delar... Vattenpumpen har skurit.. ingående lager som gett upp helt och hållet.. när jag ändå höll på hittade jag även andra saker som var helt söndertrasade som jag passar på att byta nu, något extra luftpumpsystem? Nåja, grejjorna kommer på torsdag så förhoppningsvis blir den klar till helgen! Det känns ju lite sunkigt att behöva spendera alltför mycket pengar på vinterbilen, så några 10 000 skulle inte jag heller plöja ned faktiskt! Det skulle vara ifall man kunde få tag i grejjorna till hyfsat pris från skroten och om man har en bekant som tycker om att skruva... då kanske det skulle vara värt det? 7-serien är inte rolig att styra/bromsa utan servo kan jag meddela helt apropå.. träningsvärk dagen efter! /Marcus |
|
|
Styrväxeln fick jag tag på för två tusen på skroten! Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
allt funkar om man vill,går alltid att lura sbp,har gjort det mååååånga gånger BMW e lag |
|
|
Det går även att lura Jesperado så de så,har gjort hehe. BMW e lag |
|
|
cstjawa: Självklart går det att lura SBP, frågan är bara: Vem lurar du egentligen? Dig själv och oss andra oskyldiga är väl det mest troliga svaret? SBP finns där för att vi skall vara garanterade att ingen idiot tappar styrförmåga och bromsverkan i en nedförsbacke och är på kollisionskurs med dig själv och dina 3 barn i baksätet.... Så att skryta om att du lurat svenska bilprovningen låter i mina öron mest som ganska korkat och oseriöst... (sedan är det ju en helt annan sak att man kommer igenom besiktningen med glappande dimljus eller en läckande ljuddämpare) /Marcus |
|
Len |
Ifall det går bra att fara omkring med trasig ABS, så borde väl även felande servon vara alldeles ok . ;- L. |
|
cstjawa: Har vi träffats? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.