AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.149

Kamkedjor M60

Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Hej alla! Jag blir så jävla nojig ang.kamkedjor på min typ av Bmw,(530i M60 motor)motorn har gått c:a 21000 mil,väl servad med dom bästa oljorna marknaden kan erbjuda+inget missljud, måste man för säkerhets skull byta kedjorna?Kedjor? Fan dom borde hålla i all evighet med en viss justering ibland..
En del säger:Byt kedjorna för helvete så slipper du pytt i panna i motorn...
Bör/Skall man byta?

Personligen anser jag att man inte behöver byta kedja om den ej rasslar/låter illa...O när/om den väl börjar rassla så tycker jag att man gör bäst i att byta allt, dvs inte bara kedjorna utan även glid/styr skenor, drev, sträckare osv...Dvs en helrenovering.
Bytte tidigare i år sträckaren på min bil (S38-motor) i förebyggande syfte. Har/hade inget rassel eller liknande från kedjan men fick höra att sträckaren på denna motor kunde haverera utan förvarning...

Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Några flera tips?
Motorn går som en klocka,inge missljud,orolig som fan på tomgång när den är kall..varm helt OK!

Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
.

min v8 går oxå lite oroligt när den är kall med, men jag tror inte att du behöver byta kedjan om det nu inte är några missljud...
Amethyst
Min 8a gungar sidleds så det känns i kupen som att folk puttar bilen sidleds när den är kall, när man kört ca 2-4min så slutar detta dock. Vill gärna bli av med det! Märkte dock inte av detta när det var kallt ute ca 6-3c så det är nog tjuvluftproblem kanske.
Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Flera som vill svara?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.