AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.969

Runflat och försäkring

Jag planerar att köpa vinterdäck till min e90 snart men kan inte bestämma mig för om jag ska köpa runflat eller vanliga. En försäljare på BMW sade att bilen är typgodkänd med runflat och menade att man eventuellt kan få problem med försäkringen vid en olycka om man kör med vanliga däck.

Vet någon vad som gäller?
Jag har vet inte vad som gäller men jag har väldigt svårt att tro på det. Att försäkringsbolaget skulle neka dig ersättning för att du inte har punkteringsfria däck verkar mer än märkligt, bilen är väl dessutom typad för vissa dimensioner och inte med eller utan dubb, friktionsdäck eller punkteringsfria däck
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kvalificerat nonsens! Det står inget i helbilsgodkännandet att däcken måste vara av Run Flat-typ, bara dimensionen.
Jag kör på 'vanliga' vinterdäck på min 120d, Hakka 4 dubbade, eftersom de dubbade Run Flat-däck BMW envisades med att jag skulle ha var totalt odugliga.
Run Flat-däcken har egentligen bara en fördel, och det är just att d går att köra en bit utan luft. I övrigt är det bara nackdelar med dessa däck - stötiga, spårkänsliga, instabila, dyra och dessutom finns det väldigt få att välja mellan. Jag skaffade det 'konventionella' vinterdäck som verkade passa mig bäst, och struntade i 'punkteringsfriheten'.
Istället har jag skaffat ett "M Mobility System II", som är standard i senare M-bilar - kostar dryga tusenlappen och tar väldigt lite plats.
Se även Länk för mer info:

/// Gunnar E.
Tack för svaren.

Jag anade att det bara var snack från försäljarens sida för att kunna sälja ett dyrt fälgpaket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.