|
|
|
|---|---|
|
Min e36 323 ti compact -00 var till Bilprovningen förra veckan som konstaterade glapp i spindelled högersida... Tänkte köpa en ny sådan och byta, men fick snart veta att det finns en innre och en yttre led. Vilken är det som brukar bli dålig på e36? Är det vanligt problem på modellen (bilen har bara gått 6500 mil)? Skall de pressas ur länkarmarna (svårt, funkar skruvstäd)? Finns det någon bra metod att kolla vilken som är glapp? Jag var tyvärr inte med vid besiktningen. Sen finns det en gummibussning bak på länkarmen, brukar den bli dålig? Tycker den fjädrar en hel del när jag rycker o sliter i däcket med bilen upplyft. Tack på förhand | |
|
Vi vanliga säger ofta inre och yttre spindelled, men spindelleden är den yttre och den som brukar ge sig. Den inre är länkarmslagring i SBPs terminologi Gummibussningen möglar ihop Ja, är den mjuk så byt den i samma veva För att byta spindelled rekommenderar jag en press, alternativt att du köper en komplett länkarm, de är inte särskilt dyra |
|
| hur svårt är det att byta hela länkarmen då? | |
|
Mycket enkelt att byta hela länkarmen! Lossa muttern som håller spindelleden vid hjulet, sedan lossas muttern för "inre" spindelled (länkarmslagring) inifrån motorrummet, bakre gummibussningen lossas enklast med hela hållaren (2 bultar) Använd ett spindelledsverktyg för att lossa lederna. Det enda som stller till det lite nu, är att lossa gummibussningen och montera enny, det förenklar med en press, men är inget måste. montera i omvänd ordning |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.