|
|
|
|---|---|
|
hej som skrivet ska/måste köpa nya vdäck. Problem: i reg beviset är skrivna följande dimension: 225/60/15 alt 225/55/16 alt 235/45/17 fråga: kan jag ha 205/65/15 däck??? enligt flera "gummigubbar" går det utan problem men jag vet inte hur ska jag tolka de lagar om eeg-typgödkännande och så... HJÄLP MVH Denis | |
|
Visst går det men om du vill ha "traktor" däck så går det med... Med 205/65R15 kommer du att köra 2-4 km/h snabbare än det står på mätaren för att dom är lite högre än 205/60R15. Om du ska oxå köpa fälgar då tycker jag att du ska satsa på 205/55R16. 17" kan vara dyra... Själv hade jag 205/65R15 o bilen kändes vinglig o nu har jag 225/45R17 dubbfria vinter hjul o jag är jätte nöjd med dom! MVH Blyfot |
|
| man kan väl sätta på i stort sett vilka hjul man vill även om annat står på regbeviset!? så länge däcken i sig är lagliga så ska det väl inte vara några problem. | |
|
Har fått svar från både bmw sverige och VV: får inte ha annat än de som står i reg. bev. dvs minst 225... om jag hade sedanen då skulle jag kunnat ha 205or.. |
|
Miper335 |
Skall tydligen ha något att göra med årsmodellen också. Mina vinterdäck är 205/65/15 och den dimensionen satt på bilen då den lev. ifrån Bmw. har för mej att 523 och 528 har samma standarddimensioner. Tycker inte att du skall köpa bredare däck än 205. |
|
Det funkar nog med både 205 o 215 men kolla datumstämpeln på näcket om du köper nya det var en som försökte sälja 3 år gamla däck som nya till mig idag |
|
|
I helbilsgodkännandet så nämns vilka däckdimensioner som är godkända/får användas. Den utelämnar däremot att andra dimensioner är möjliga att använda. Naturligtvis kan man inte gå ner alltför mycket i bredd utan att öka profilen då Load Index (däckets bärighet) också minskar i samma utsträckning (andra faktorer är om däcket är Q, R, S eller T-hastighetsklassat, eller reinforced = förstärkt). Risken finns att försäkringar slutar gälla om man frångår det godkända eller att besiktningen får göras med sommardäck, men ett 205/65 borde ha tillräcklig bärighet, Load Index (LI) får inte vara lägre än 94 till en E39. Tänk bara på att fälgarna inte får vara alltför breda... Mvh |
|
rsarits |
Det vore konstigt om du skall vara tvungen att ha 225:or Tom 540 E34 får ha 205 som vinterdäck. Kolla vad som står på dörrstolpen, där bör stå alla dim. som BMW rekommenderar |
| Dimensionen har nog med bärigheten och belastnings indexet på däcken. Det kom väl en knippe nya underbara EU regler för några år sedan som reglerar dett gentomot bil tillverkaren. Om jag ska vara riktigt ärlig så tror jag att länsman högaktningsfullt skiter i det. Hur bilprovningen ställer sig kan vara lite mer labilt. Hade en kund i våras som fick 2´a på fel balastnings index på sin Opel Omega, man hans däck såg lite sumpiga ut. Däck leverantörerna har har strikta rektabeller vad gäller vilka däck på vilka bilar. Jag själv köpte 235/45-17 till min E39 -01. | |
|
Länk till vägverket om däck: Länk Bilprovningen: Länk |
|
|
Tack till alla svar. Jag har tittat redan på VV- sida och har snackat med BMW Åf. Det är klurigt. Visst är det Load index man ska ´titta efter nogrant. PÅ sommar kör jag 235/45/17 97H (extra load) Nokia Z (Inget att rekomendera, däcken är inte tyst och sporrar tydligt, men annars ganska bränslesnål). Vintedäck hade jag Continenatal ContiVikingContact 2 tre år gamla och de var mycket bra, tysta och fina. Fins inte längre, och de nya Conti3 finns iinte i min dimension. Shit, vet inte vad ska jag göra. MVH D |
|
|
195 inget bredare vinter däck en som vet norrbottning |
|
Dieselspisen |
Själv måste jag ha 17¨fälgar pga. bromsarna så jag kör med Michelin X-Ice 225/50 R17 94Q. Men dom finns också i 225/55 R16 95Q.Om dom är bra kan jag inte avgöra ännu ,körde bara mars månad förra vintern.Dom är i alla fall tysta och går mjukare än RFT däcken som jag har som sommardäck!! X-Ice finns nu också med dubb X-Ice North, vet inte dimensionerna. Hälsn. Lasse B. |
|
Hej och tack till alla som svarade. Har nu fått "riktig" svar: Det MÅSTE vara minst 225/60/15 96H som vinterdäck!!! ingen omräknig o dyl dvs går itne med 205or. Problemet är att det finns inte så många däck i den storlek: Nokina WR (är den någor att ha, läste lite olika omdome så..); Dunlop ...M3; semperit; och några till noname däck.... VAD ska man våga köpa? eh, saknar mina gamla conti2.. MVH D |
|
Helga |
Du kan ha 205x65x15 //Helga |
|
Köpte min E39: på BMW och den hade 205x65x15 på vinterdäcken. Skulle köpa nya alufälgar då min rullar på plåtfälg och dåd visade det sig att stans största däckfirma bara hade 3 fälgar att välja på till 15" vilket inte var så kul. Alla Däckfirmor säger att det ska vara 16" till dem, vilket förmodligen beror på att det blir lättare för dem att sälja fälgar till dem då. Hursomhelst ä det viktigast att ha rätt rullomkrets på hjulen så att inte hastighetsmätaren blir missvisande. Hittade till slut en kopia på lilla M-fälgen till 3 serien som passade E39:ans bultmönster och infattning och fick ett otroligt pris på 1000:- st på Däckia här i stan, kolla med dem om du får problem (Däckladan - Däckia Örnsköldsvik) Lycka till och kör försiktigt i vinter! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.