AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.794

Varför Heljustutar tunga Lastbilar på motorvägen

Sida 5 av 6
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Har kört rätt mycket i USA och jag uppskattar verkligen delstater som har SAMMA hastighetsgränser för alla fordon tex Arisona.

75 miles/h för ALLA forson dvs ca 120 km/h. Motorvägskörning blir avspänd och säker när alla fordon inkusive lastbilarna rullar lung och fint i 120 och inga omkörningar behöver göras. Alla ligger lungt i sina filer och inga "situationer" uppstår.
Rolex

Låter helt främmande att vi långtradarchaufförer skulle påstå att vi har världens viktigaste jobb. Vad grundar du det på??

För övrigt tycker jag inte du tillför så mkt positivt själv till den här tråden med allt tjat om hur ohjälpsamma, negativa och inkompetena vi chaufförer är. Kan säga att man har ju sett dom flesta stilarna ute i trafiken vid det här laget.

Len
Danne....

"Len: du verkar vara en person med precis den attityden som gör att lastbilschaffisar irriterar sig på bilister... om du ligger 50 meter bakom en lastbil med hellyset tänt för att demonstrativt visa att han är i vägen, vad tycker du man ska göra då?"

Vet du vad min hobby är (förutom att använda video-kameror)....? Jo, när jag stannar för att käka på vissa typiska tradar-krogar så börjar jag med att försiktigtvis parkera en bit ifrån, sedan sätter jag mig vid ett bort bredvid ett som är fullt av tradar-chaffisar. Osso bara Njuter jag av att avlyssna deras alla förbannelser över privatbilister och annat oknytt i tillvaron.
OM de bara visste, då.......hehe.

L.
Motorhead:
Hade du orkat läsa tråden från början så hade du kunnat läsa flertalet dylika uttalanden från chaufförsmaffian här i tråden.
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
ok, i vilken del ska jag börja?

rolex:

bromssträckan - ja det är helt riktigt att bromssträckan är mångdubbelt längre för ett 60tons ekipage. dock är sikten betydligt längre också. däremot kan jag villigt hålla med dig om att det inte finns någon ursäkt för att ligga för nära en personbil, dock verkar det inte finnas en enda människa till i hela sverige (förutom möjligen du då?) som håller korrekt avstånd.

angående att en lastbil är svårmanövrerad med tillkopplat släp - det får stå för dig. själv tycker jag kvantfysik och 'knacka datorkod' är svårt!

visst finns det andra sätt att tjäna pengar på, hittar du ett jobb som kan passa oregelbundna arbetstider, som man mad kort varsel kan ringa o säga att man inte kommer idag för körtiden tagit slut och jag får sova i lastbilen, tipsa mig gärna! jag har absolut inget emot att jobba 24/7..

beträffande stor bokstav i början av meningar - grattis, dom där 4,5 åren på högskolan har visst lärt DIG något trots allt ;) själv skiter jag fullständigt i det när jag skriver i ett forum på internet..

///Danne

BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
Bjoerk:

om 2 personbilar ligger i 50km/h i bredd på en motorväg så förutsätter jag att dom har en väldigt bra anledning till detta. då personbilar inte pga lagen är förbjudna att gå fortare än denna hastighet så är dom uppenbarligen i vägen för mig! däremot har jag inga som helst problem med att snöplogar/vägarbetare/bärgare/tungtransporter kör saktare.

kör man däremot sakta för att man inte vågar köra fortare/klarar av förhållandena (regn,mörker,ålderdom,dålig syn osv) då har man inte på förarplatsen i en bil att göra! körkort är ingen rättighet som många tycks tro..

vet inte vad du syftar på med kappkörningar? det är ingen regelrätt tävling som utförs på våra vägar - det är däremot många lastbilar som går exakt lika fort och lika många förare som vill ta sig från punkt A till punkt B så fort och smidigt det går..
sen är det väl lika lätt för den som kör personbilen att släppa av lite som det är för lastbilschaffisen?

att vägen är min arbetsplats är helt riktigt, lika väl som att kontoret/verkstaden/affären/osv är din arbetsplats. ingen accepterar att folk kommer och ska visa dom hur deras arbetsuppgifter skall skötas! däremot har jag aldrig påstått att bilister skall hålla sig undan? jag kör själv personbil flera tusen mil om året. däremot vill jag se lite mer förståelse för oss istället för gnäll.

var ni på väg till era jobb, det har jag inga problem med.. däremot har jag vansinnigt svårt att tro att 100% av alla som är ute på vägen har försovit sig och därför måste köra som dom flydde från jordens undergång!

///Danne

BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
Len:

jag tror du kan sätta dig på vilken matservering som helst o lyssna på folk som pratar med sina kollegor.. du lär höra samma idiotförklaring av en annan grupp människor där. dock lär gruppen människor och orsakerna skilja sig åt...

däremot är det ren fakta att kör man 50-60 mil om dagen så ser man väldigt mycke tveksamheter o rena idiotier i trafiken. det är nästan så jag skulle vilja erbjuda dig att ta dina videokameror och åka med en vecka.. jag kan lova dig att du skulle få material till flera timmars klippt och redigerad skräckpropaganda! vi kan ta en gång när jag kör tungt och brett (4,5m och 90ton) så ska du få se på panik i trafiken om vem som kan tränga sig först!

///Danne

BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
Rolex:

kan du möjligen ordagrant skriva i vilket inlägg det står att vi påstår oss ha världens viktigaste yrke? för jag kan minsann inte hitta det...

///Danne

Len
Danne, det är just för att jag förstår och instämmer med dom (på matrast med Adrenalinkrydda) som berättar sina skräckhistorier om privatbilister som jag lyssnar med njutning.
.... ;-/

L.
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
Len: då ber jag om ursäkt för missuppfattningen.. verkar som vi börjar halka över på samma åsikter nu :D

///Danne

BMW_Danne:
Läs igenom tråden igen så kanske du förstår. Hela tråden går ju ut på att ni tror att ni är "världsmästare" och att världen skulle stanna om ni exempelvis strejkade. Jag generaliserade, men detta avancerade ord kanske ni hoppade över på lastbilsgymnasiet??
Rolex

Har läst hela tråden redan vid första svaret. Tycker du e ute på hal is. Tråden handlade ju om varför vi ljustutar till varandra. Sen att du irriterar dig på lastbilar och chaufförerna i största allmänhet leder ju såklart att vi chaufförer säger vad vi tycker.

Jag kör även mkt personbil och kan inte påstå att jag har särskilt ofta har nån anledning att irritera mig på lastbilar i trafiken. Däremot är det en annan femma när man kör lastbil... men det e som det e. Tänker varken gnälla eller sluta köra för det. Kör inte för att folk som t ex du ska gilla oss eller inte. Kör för att det är mitt jobb och för att jag behöver betala hyran som alla andra.

Och för det andra är det ett jobb jag trivs med och är stolt över.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag får väl ta på mig ansvaret för pajkastningen som blivit, eftersom det var jag som började 'gnälla' på det fåtal 'yrkeschaufförer' som alldeles i onödan rycker sönder tempot på flerfiliga vägar.
Det är tyvärr just de attityder som några här givit uttryck för, som ställer till det på vägarna. Har man ett jobb man gillar, är skicklig på och stolt över, är det väl alldeles självklart att man även har en positiv och ödmjuk inställning till alla man möter under arbetstid, även om det råkar vara någon man konkurrerar med om utrymmet? De allra flesta sköter sitt jobb snyggt och hänsynsfullt, men tyvärr finns det en 'klick' som totalt struntar i att vara smidiga, förutseende, hänsynsfulla och hjälpsamma - dessa få 'rötägg' förstör så mycket för alla, inte minst för sina yrkesstolta och skickliga kollegor, att dom inte förtjänar det minsta försvar eller rättfärdigande.

Jag gör vad jag kan för att hjälpa och underlätta för den tunga trafiken, och jag förväntar mig faktiskt att få samma hjälpsamhet tillbaka (vilket jag alltså oftast, men inte alltid, får). De som trots specialutbildning (C, D och E på körkortet t ex) inte fattar att trafiken är ett samspel och att det finns ganska tydliga regler för detta samspel, får stå ut med kritik och kanske borde omvärdera sitt yrkesval!

/// Gunnar E.
Nu har jag inte läst hela tråden men jag vill bara ge min syn på saken.
Jag tycker att lastbilschaffisar är de i särklass bästa förarna i trafiken, de allra flesta är otroligt hjälpsamma och vänliga. Det är väldigt ofta de flyttar sina 24 meters /60 tonskolosser ut i vägrenen för att man skall kunna köra om enklare. Jag kan väl tillägga att jag alltid tackar efter att ha kört om en hjälpande trafikant och det är inte sällan lastbilschaffisar. Värre är det med Busschaufförer och Taxi men allra värst är vanliga bilister.
Maken till egoism och ouppmärksamhet som de vanliga bilisterna gör sig skyldiga till saknar motstycke.

Flåklypa
BMW-Danne:
Att använda stor bokstav är förresten inget man lär sig på högskolan, det
tillhör allmänbildningen, och även normalhyfs på ett seriöst forum.

Vet inte varför du tror att jag skulle gått 4,5 år
på högskolan, har nämligen aldrig satt min fot där....

Citerar BMW-Danne:
"bromssträckan - ja det är helt riktigt att bromssträckan är mångdubbelt
längre för ett 60tons ekipage. dock är sikten betydligt längre också.

Sikten är knappast avgörande vid en hastig paniksituation.... Däremot så
är ju hastigheten avgörande i detta fall.

OBS!!
Vill också passa på att påtala att jag inte på något sätt är irriterad över lastbilschaufförernas beteende på vägarna, de har aldrig irriterat mig i trafiken. Tycker att de är ett föredöme i trafiken och säkert har de inte det lätt med alla lagar och regler, pressande konkurrens från utlandet osv.
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
Rolex:
det med högskolan var lte ironiskt menat - därav smileysen efter..
för en 'obildad' grottman som mig som inte kan annat än att köra lastbil, är det ibland tillräckligt mycket att tänka på för att kunna formulera meningar som kan begripas. det kan kanske kännas lika oförståligt för någon som är van vid 'skrivbordsjobb' som det känns för mig att inte alla tittar i backspegeln 10ggr i minuten när dom kör. tror ingen lär dö av verken det ena eller det andra eller?

i övrigt så tror jag inte någon lastbilschaufför anser sig ha det viktigaste jobbet i världen, utan vad jag försöker påtala är att vi finns på vägarna av en anledning. och den anledningen är inte för att vara ivägen! sålänge inte man kan trolla eller teleportera saker kommer vi finnas kvar på vägarna.

angående en strejk så blir alltid folk drabbade, oavsett yrkeskategori. däremot kan det märkas olika fort... om en 'riktig' vild strejk på vägarna skulle uppstå kan jag nog gissa att det skulle bli kaos både här och där rätt omgående. men det är inget jag vill fördjupa diskussionen i då det känns ganska OT?

i en paniksituation där man behöver stanna en lastbil så spelar nog knappt hastighetesskillnaden på 80-90km/h så stor roll.. bromssträckan är i vilket fall oändligt mycket längre än vad det brukar finns utrymme till. därför gäller det ju att vara vaken och förutseende på alla saker som kan hända, det är nog den största skillnaden mellan en yrkesman och en privatbilist som använder bilen som frukostbord/sminkspegel/dagis/telefonhytt/musiklyssningsfåtölj..

i övrigt verkar det som vi alla börjar komma varandra närmare nu, och diskussionen har blivit av en lugnare natur? så då återstår väl bara att skicka vidare fredspipan - och kom ihåg! kramas i trafiken ;)

///Danne

Bra om debatten nyanseras lite, vilket den verkar göra nu. Måste dock kolla med dig Danne: Du menar att privatbilister använder bilen till några eller alla av de saker du räknar upp ovan, och det gör isf inte yrkeschaufförerna? Då måste jag få be att anmäla avvikande uppfattning och erfarenheter. Jag har sett massor av yrkeschaufförer som både brygger kaffe, brer mackor och donar i kylskåp och matvärmare under färd. Till detta kommer inte sällan CB-radio, annan komradio, printrar och GSM med fax osv, samt sedvanlig entertainmentutrustning med musik och kulörta lampor. TV/video (DVD) brukar inte saknas i hytten heller, så nog finns det att göra förutom att vara vaken och förutseende i trafiken....)

FP
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
folke:

nej jag menade att många använder bilen till dessa saker och inte tänker på att det är ett fordon dom framför. dom är helt enkelt för distraherade för att vara uppmärksamma på övrig trafik.

och du har helt rätt i att all den utrustningen finns i lastbilar - men av någon konstig anledning lämnar 15000mil om året avtryck i ryggmärgen vilket gör att man ändå är uppmärksam med ena ögat hela tiden. :)
tv/dvd/faxar osv är dock inget jag förordar att man skall använda under färd.

///Danne

har en fråga, ibland när man ligger bakom en lastbil så blinkar dom med vit-ljus några gånger. är de kanske för att man bländar dom i backspegeln?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
boxx,
har du helljus på när du närmar dig en lastbil bakifrån, får du nog räkna med att föraren försöker uppmärksamma dig på att du bländar honom. Helljus i dom stora speglarna är väldigt bländande, jag är alltid noga med att blända av i god tid när jag kommer ikapp lastbilar i mörker.
Det har också det goda med sig att jag brukar få hjälp att komma om.....

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.