AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.796

Varför Heljustutar tunga Lastbilar på motorvägen

Sida 4 av 6
BMW_MAN:
Det vore ju jättekul med en sönderstressad lastbilschaufför som kommer ångandes med ett ekipage på 60 ton utan fartspärr!!! .....NOT!!!!!

Det är år 2005 nu, hade myndigheterna velat skaffa fartspärr på personbilar så hade det redan varit genomfört för länge sedan. Dessutom så är fartspärren endast verksam på motorvägar och inte ens där BÖR ett ekipage på 60ton ånga fram i t.ex. 120km/h även om det gick.
Med en personbil däremot så kan man ju med lätthet blåsa fram i de 110km/h som fartspärren tillåter, ÄVEN PÅ EN 30-STRÄCKA. Men med lastbilen så är enda chansen att blåsa max: på motorvägen, och där bör de ligga i 80km/h enligt mig.
Förklaring: jag råkade skriva "fartspärren endast verksam på motorvägar" men menade att det är bara på motorväg den måste ingripa eftersom lastbilar knappast kommer upp i speciellt hög hastighet på andra vägar än motorväg.

BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
Rolex: det känns som att det är fler än 'vi chaffisar' som sprider negativ attityd.. du själv verkar ha ett ordentligt problem med att acceptera andra människor tex! om du har denna inställning mot lastbilschaffisar i verkligheten så kan jag mycket väl förstå att du inte får några vänliga bemötande heller.

som man behandlar andra blir man själv behandlad!

ena gången skriver du att om man vill ha dyra bilar får man jobba som ett svin - nästa att lastbilar inte ska gå fortare än 80 för vem vill möta en sönderstressad lastbilschaufför? du ser inget samband mellan att en annan ARBETANDE människa försöker tjäna lite mer pengar????

///Danne

BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
Len: du verkar vara en person med precis den attityden som gör att lastbilschaffisar irriterar sig på bilister... om du ligger 50 meter bakom en lastbil med hellyset tänt för att demonstrativt visa att han är i vägen, vad tycker du man ska göra då?

A, tvärlåsa o gå in bakom med följd att du sitter som ett frimärke i baklämmen?
B, göra en snabb gir ut i diket?
C, försvinna i tomma intet?
D, tända efterbrännkammaren o skynda på omkörningen?

varför inte bara acceptera att du lika väl som jag (eller någon annan) får lätta på gasen ibland för du inte är ensam på vägen...

och om du nu inte tycker att det är tillrådigt att köra i en viss hastighet när andra tycker annat, så varför inte bara släppa på gasen (ev gå till kanten) o släpp förbi då.. det är väl ingen som kommer in på ditt jobb och är osäker o tycker att bara för inte han/hon kan utföra jobbet lika fort som du så ska du också jobba saktare eller?

///Danne

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Rolex
Tänk om alla lastbilschaffisar skulle sluta att vara hjälpsamma överhuvudtaget på vägarna, hur skulle din attityd vara då måntro? Har du den här attityden när du inte är ute på vägarna, då skulle inte jag vilja möta dig på vägen! Kan ge mig fan på att du är en såndär som förväntar dig att alla ska flytta på sig när du kommer ångande i din astuffa bmw som jobbat ihop till med din övertid på ditt jobb där man lär sig att hata lastbilschaffisar.

Det måste vara en förjävla kass lastbil du har åkt med i eftersom du VET att omöjligen skulle gå att få upp en lastbil i 90km/h på en krokig landsväg..

Tror inte att det finns nån lastbilschaffis med inställningen att de har "världens viktigaste jobb".

Förövrigt kan jag upplysa dig om att det går mycket bra att åka 90km/h på en krokig landsväg.

Bmw-Danne, har inte du efterbrännkammare på din lastbil? jag har en men jag ger fan i att använda den för att reta alla medtrafikanter så mycket jag bara kan... SUCK!!!! ;))
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
vilken diskussion det blev av den här tråden!!

Varför inte bara sammanfatta den så här:

Lastbilar finns och kommer alltid att finnas på vägarna för att folk ska få sina saker, sin mat och och mjölk osv levererat. Inget att göra åt det.

Folk kör och kommer alltid att köra olika. Vissa tycker att "nu kommer jag, flytta på dig lastbil". Vissa har förståelse för hur lastbilar väger, accar och fungerar. Andra har det inte.

Att svensson inte drar på i accfältet innan han svänger ut med sin bil på motorvägen är nog mest beklagligt och inte så mycket att göra åt, tyvärr. Samtidigt som alla vet att när en lastbil ska ut på samma ställe så måste bakomvarande lastbil/trafik flytta sig ut i vänsterfilen eller slå av på takten en stund.

Att det sedan förekommer kamper som tex Volvo vs. Scania är oxå beklagligt när de ligger på omkörning kilometervis. Detta är det första som faktiskt går att göra något åt!

Heder åt de av yrkesfolket som jobbar för att underlätta för både de egna och oss andra vanliga trafikanter. Det är nog med som så mycket annat, det är bara en liten skara som inte sköter det snyggt. Resten sköter det utomordentligt bra! Bara det att det är den lilla skaran som förstör för alla andra, för det är dem som märks!

Diesel-räsern
/Rickard
Len
Danne ,

JAG gör inte så. Men man kan göra. Och då blir det alt. C som önskas. sic.

Betr. det andra - du menar alltså att jag gång på gång (för varje av 20-30 tradare) skall bromsa ned ordentligt, för att att de skall kunna passera mig - på den vägen och med den mötande trafiken?!?
Mors och tjing, det är inte aktuellt. Fast jag kunde förstås prova nån gång att köra alla 7-8 milen i 60 (säker fart, i mörker) istället. Sedan kan ju hjärtintensiven göra resten, dvs skrämma liv i de tunga hjältarna igen.... Huruvida deras tradare kan dras upp på vägen igen, tja vad vet jag.....

L.
Len
För tydlighets skull: Det är bara i mörker (då man inte mycket ser av det som rör sig i skogen) och på den tradartäta vägen som jag ser ett problem med oschysst pressande tradare.

För övrigt är det inga tradare Jag har problem med - mina problem är mer att filma vilt framfarande bilister - påtända knarkare och annat slikt.....
I regel är det f.ö. lättare att komma förbi en tradare, än mången svensson-bil som slickar mittlinjen på landsvägen.......

L.
Len:

har du något problem?

Gillar du inte svenskar?

Gillar du inte svartskallar?

Gillar du inte BMW?

Har du en jävligt taskig inställning till svenssons?

Gillar du inte moderaterna på forumet?

Dina inlägg har roat iaf mig säkert 4-6 månader även fast du inte visar dig så ofta.

För det mesta brukar jag se dig när en olycka hänt! Tycker du om att predika om andra människors olycka? kan du för en gångs skull berätta för oss vad för typ av människa du är? för jag vet att jag har svårt att koppla dig iaf!
Heinz Kellner:
Angående ditt citat: "Kan ge mig fan på att du är en såndär som förväntar dig att alla ska flytta på sig när du kommer ångande i din astuffa bmw"

Jag tror du har förväxlat mig med din vapenbroder BMWDanne! Det är nämligen han som rattar en så kallad "astuff Bmw". Kolla i hans profil så noterar du snabbt utrustningen på h:ans kärra i Galleriet:
*vita bakljus
*kromade njurar
*komplett kjolpaket
*superduperstereo
*20" blingfälgar
.....hua!

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Citerar BMW-Danne:

"ena gången skriver du att om man vill ha dyra bilar får man jobba som ett svin - nästa att lastbilar inte ska gå fortare än 80 för vem vill möta en sönderstressad lastbilschaufför? du ser inget samband mellan att en annan ARBETANDE människa försöker tjäna lite mer pengar????"

Detta var bland det mest ogenomtänkta jag någonsin hört! Menar du exempelvis att en taxichaufför (som ju inte har fartspärr) ska köra fullgas bara för att han också vill tjäna mer pengar?? Men hallåååååååå???

Hört talats om ÖVERTID???
Citerar Heinz Kellner:
"Det måste vara en förjävla kass lastbil du har åkt med i eftersom du VET att omöjligen skulle gå att få upp en lastbil i 90km/h på en krokig landsväg.."

Den enda gången jag åkte lastbil var med en nästan ny Volvo av den större typen med tydligen stark motor, bilen var olastad dessutom. Den lastbilen hade nog också kommit upp i 90km/h på en krokig landsväg, men han hade vett i skallen och äventyrade ingen annans människas liv genom att tänja gränserna till max, vilket du verkar orädd att göra? De få minuter som han missade på att ligga på maxgas och äventyra sitt, mitt, och alla andra i trafikens liv, de minuterna bjöd han antagligen på.....
(Jag skulle inte vilja möta dig när du ligger o matar fullgas på en, för dig, okänd, landsväg - Usch och fy.....)
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
Rolex: du kanske inte är införstådd med vilka lagar och regler som gäller inom chaufförsyrket? men att jobba massa övertid är tyvärr inte det lättaste även om man vill. då vi har en regering/fackförening som reglerar hur länge vi får köra och hur lång dygnsvila vi måste ha (körtid 9h/dag och en nattvila på 11h) därför gäller det att jobba effektivt den tiden man får jobba. visst kan man jobba även den tiden som lagen hindrar en, men mot risken att bli kontollerad av polisen (färdskrivarbladen skall sparas i ett år och kan kontrolleras så lång tid tillbaka) och därmed bötfälld alt. berövad sitt körkort och sin möjlighet till att utföra arbetet!

hur många av er som retar sig på att lastbilar kör om lägger er själva bakom andra bilar om ni kommer ikapp dom på en motorväg (eller annan väg förresten)? bara för att den ni kommer ikapp tycker att hastigheten han kör i är den enda lämpliga..

att man äventyrar andras liv genom att ligga i 90 på en landsväg med lastbil för att tjäna ett par minuter kan väl jämställas med att 'varför köra i 120 på 110väg med personbil? den tiden du sparar är ju ingenting och 'pappa staten' tycker ju att vägen bara är lämplig för denna hastighet.

sen att man har en 200% bättre sikt i en hög lastbil med bättre belysning än man har i en personbil där man sitter i markplan kan ju förklara att vi chaufförer ofta inte känner något obehag av att köra i såna 'svindlande' hastiheter som 90km/h.

///Danne

BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
Len: om du tycker att 60km/h är en lämplig hastighet på nämnda sträcka så har jag inget emot att du kör i den hastigheten, tvärt om.. det är föredömligt med folk som vet sina begränsningar. men ponera att du kommer ikapp en lastbil som ligger mitt i vägen i 80 km/h (elt en som ligger på omkörning i flera kilometer i 90) han kanske tycker att den hastigheten är den mest lämpliga..

du kanske ser mitt resonemang? flyttar inte du dig för andra, så varför ska andra flytta sig för dig?

alla har vi olika uppfattning om vad som är lämpligt i trafiken - använd insidan och hjälps åt i trafiken istället.

eller ni kanske springer runt i mataffären o puttar o skriker åt dom anställda för att dom står i gången ni ska fram i o packar upp varor också?

efter att ha läst vissa inlägg här så börjar man förstå vilka personligheter man delar arbetplatsen med, och att det inte bara är gamla greta i en skoda och förvirrade tore med en gammal volvo som man bör vara rädd för.. dom galnaste tokarna kör visst nyare bmw!

///Danne

Rolex: Sorry om jag gjorde vissa antydningar om att du var en brat-unge. Fick bara det intrycket. Dumt gjort av mig. Men påstå inte att jag är full av någon sorts jantelag. Jag respekterar folk som jobbar hårt och sliter och småföraktar de människor som är avundsjuka på just detta. Samhällets hjältar är tydligen de som lyckats vinna 122 miljoner på lotto.

Att jag sen kör en billig bil är väl för att det finns annat i livet än dyra bruksbilar.
pruttgas:
Då är vi överens! Pengar kan användas till mycket, såsom: dyr bil, fin bostad, roliga resor m.m. Man prioriterar själv det som passar en bäst. Själv lägger jag mycket pengar på just bilen medans andra kör saab v4 och åker till Thailand 4ggr/år.....

BMW-Danne:
En av anledningarna till att en lastbil inte bör köra i 90km/h på en krokig landsväg är BROMSSTRÄCKAN! Jämför bromssträckan på ett lastbilsekipage (typ 60 ton) mot en personbils bromssträcka. Den lär mångdubblas på lastbilen och dessutom så mosar lastbilen ALLT som kommer ivägen, typ andra bilar, levande människor - eftersom lastbilen är extremt svårmanövrerad i tuffa situationer, åtminstonde med ett släp påkopplat.....
BMW-Danne:
Det finns andra vägar att tjäna egna pengar även om man är lastbilschaufför! Skaffa ett extrajobb exempelvis, eller ni kanske bara är kompetenta att köra lastbil - vad vet jag?
Förresten; Hört talats om "Stor bokstav" i början av meningar?
BMW-Danne: Hur reagerar du i din lastbil om du kommer åkande i 85-90 km/ på motorvägen och framför ligger två bilister i bredd i ca 50 km/h? Antagligen att de ska flytta på sig när du utför ditt yrke.

Jag har förståelse för att lastbilschaufförerna ser vägbanan som sin arbetsplats och därmed anser sig ha vissa rättigheter. Det som bör has i åtanke är att det inte bara är lastbilschaufförer som är i behov av snabb transport.

Jag håller fast vid att det är ett ofog av lastbilschaufförer att köra om i uppförsbackar när hastigheten är 50 km/h och den realtiva hastigheten mellan lastbilarna är 0.5 km/h... Visst kommer den chaufför som kör om fram lite snabbare men han har samtidigt skapat en rejäl bilkö bakom med personer som faktist kanske har ännu mer bråttom.

Något annat jag inte kan förstå är kappkörningarna. Hur svårt kan det vara för den lastbilschaufför som blir omkörd att släppa av litegrann när vägen är plan och fin? Dertta skulle underlätta oerhört. Istället väljer dock chauffören att inte underlätta omkörningen det minsta med, återigen, köer som följd.

Kanske lastbilschaufförer tar sig lite väl stora friheter ibland. BMW-Danne har med all önskvärd tydlighet deklarerat att vägen är deras arbetsplats och att vi bilister skall hålla oss undan. Har tanken aldrig slagit dig BMW-Danne att många av bilisterna är på väg till sina respektive jobb. Jobb som kanske är lika viktiga som chaufförsyrket.
Len
D--- jorå, jag gillar ALLA. Bara dom befinner sig där dom borde befinna sig.
HAHA.

L.
Len
Danne - det är mkt sällan som jag blir hindrad av tradare, skulle det hända så offrar jag gärna 5-10 min på att lägga mig en bit bakom....i stället för att göra som andra som snart kommer ikapp och genomför mkt marginella omkörningar. I sådana fall funderar jag ofta på vad chaffisen sitter och tänker (d.v.s. när det är nära att smälla).

Nej , jag tycker det är dags att sluta mobba chaffisarna här...detta är ungefär som med fritidsseglarna som ägnar somrarna åt att kryssa kors och tvärs över ex.vis Furusundsleden utanför sthlm, troendes att de "har rätt" att fara några meter framför stäven på en stor passagerarfärja. Det är svårt för somliga att hålla reda på vem det är som seglar för brödfödan....

När det gäller den "mörka vägen" finns det nu inga problems för mig, som jag skrev så lägger jag mig numera lagom nära bakom en tradare som kör i ca 85-90 och åker relativt lugnt i det läget.....

L.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.