AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.791

Varför Heljustutar tunga Lastbilar på motorvägen

Sida 3 av 6
Ja i så fall så gäller det nog rätt många av fordonen som är ute mellan t.ex mån-fre 08:00 och 16:00, även personbilar eller hur? Grejen är väl samarbete mellan stora och små fordon.

FP
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Just samarbete i trafiken är ju en av grundstenarna! Även jag 'jobbar' oftast när jag är ute på vägarna, i mitt fall mellan 4000 och 5000 mil per år i tjänsten. Utan att gå in på mitt jobb i detalj, så skulle inte många av er långtradarchaffisar ha en aning om vad, var och när ni ska lasta och lossa om inte jag och mina kollegor kan sköta våra jobb. Så vem vet, ni kanske sparka er själva i häcken genom att t ex uppehålla mig 10 minuter på E4 med en totalt onödig omkörning.
Jag köper inte argumentet att bara yrkeschaufförer har vägen som arbetsplats och därför ska ha större rätt till vägen än någon annan. Alla har lika rätt, alla ska följa trafikreglerna och i det ingår att underlätta för varandra, men det ingår INTE att jävlas för att man råkar vara frustrerad på sitt jobb eller för att det finns andra på vägen som kör illa!

/// Gunnar E.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Saxat ur Trafikförordningen, 3 kap. "Bestämmelser för trafik med fordon":

1 § ......
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

/// Gunnar E.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
En paragraf till ur Trafikförordninges 3 kap:

43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.

/// Gunnar E.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Det finns och kommer alltid att finnas rötägg i alla yrkesgrupper,själv har jag alltid försökt underlättat för alla parter på vägen.

Såg att ämnet väggrenskörning dök upp,självfallet går jag åt sidan om sikten är fri men det viktigaste är för mig är att väggren har bärigheten.För det första lutar det alltid mer på kanten+att bärlaget är betydligt sämre där.En förare i personbil som ligger bakom och funderar om han syns kan jag säga jag har sett dig innan du ser mig (om det inte är dimma el snörök då).
Finns en till anledning i mitt fall att jag går åt sidan,den är att jag vill ha ryggen fri.
Sen om att ligga på spärren o åka har nog ganska mycke med åldern o göra,åkte själv alltid på topp i min ungdom men har insett att 5 knyck mindre gör i princip inget i körtid.
Och så länge du ligger o bränner järnet så bränner du ut dig själv så småningom.Dom enda som kan stoppa detta tidspresshysteri är vi själva genom att åka det vi har betalt för dvs 80+.
Men snart behöver man inte fundera så mycke över detta när det kommer förare som kör för en femtilapp timmen och noll när bilen står still o väntar på lass.Kan bara säga att det blir läge o hålla i hatten då ang farten,o köp gärna xtra partikelfilter för inte är det precis citydiesel som bränns i maskin.

Mvh/Micke

Länk
Ny bmw 02 sida
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Micke,

tack för att du återger mig tilltron till din yrkesgrupp! Klokt talat, kort sagt, hoppas många tänker som du!

/// Gunnar E.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Gunnar E.

Du har nog definitivt missuppfattat mig om du tror att jag är en av de 'onda'. Jag gör allt vad jag kan för att underlätta i trafiken om siutationen är den rätta... Det var vad jag försökte få fram iallafall.´

Det där med scania vs volvo... tycker du inte att det är lite samma sak som det OÄNDLIGA antalet VS trådar i detta forum, det borde väl du veta med över 1500 inlägg. Det finns överallt, även hos yrkeschaffisar. Jag hoppas verkligen att du läste det med den ironin jag skrev det. Jag skiter fullständig i vem det är jag blir omkörd av. Scania, renault, mercedes, iveco osv. Spelar mig ingen roll. Jag åker volvo och trivs jävligt bra med det. Bara för att jag gillar volvo bättre än scania, tror du seriöst att jag gör allt vad jag kan för att en scania inte ska köra förbi mig!?!?! Å nej!!

Förövrligt har vi ett belöningssystem på jobbet vad gäller bränsleförbrukning och ekonomi under körningarna, har även en handdator i bilen med gps anslutning som skickar information om hur jag kör till kontoret. Min farthållare är alltid inställd på 82,9km/h. Så det så! ;)

Vad gäller yrkeschaffis yrket så får jag lov at thålla med dig vad gäller den amerikanska trucker-romantiken. Själv är jag inte utbilad på något transportgymnasium utan tog mitt trafikkort i lumpen. Men under åren så har jag antagit just den attiyden du nämner. Men även jag har saker att förbättra...

Är trött och vet inte om jag uppfattade ditt inlägg rätt...
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Jag försöker alltid underlätta för tung trafik när det går. Jag har aldrig kört nån semitrailer själv men hört att det tar en bra stund för dem att komma upp i marschfart. Då kan man dra slutsatsen att de nog helst inte vill bromsa i onödan. Har man långt kvar till en korsning där en lasbil med släp vill svänga ut på vägen kostar det inget att sakta ner och blinka till med helljuset så att de förstår att man släpper fram dem osv...

Sist jag körde E4:an neråt norrköping drabbades jag dock av två lastbilar som battlade omkörning i gott och väl 20 minuter. Det verkade som om den ena var lite snabbare på rak väg men den andra starkare i uppförsbacke så den omkörande kunde inte komma om. Vi bilister låg alltså och köade bakom i 20 minuter tills den omkörande lastbilen till sist gav upp och lade sig bakom igen. En sån grej är förbannat onödig och jag erkänner villigt att jag var bra ilsken på föraren av den omkörande lastbilen. Det är dock väldigt sällan jag har anledning att irritera mig på den tunga yrkestrafiken... Taxi och budbilar är en annan femma dock...

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Heinz_Keller,

jag trodde nog inte du var 'en av de onda', däremot var jag lite undrande till om du försvarade de beteenden vi haft uppe till diskussion.
Glad att du är en av de kloka, proffsiga, som det är ett nöje att samarbeta med i trafiken - visst är det väl en liten tillfredsställelse i sig att 'lyckas' med samspelet? Jag lovar, om du blir upphunnen av mig är jag en av dom som tackar när du hjälper mig att komma om!
Scania_vs_Volvo ja... jovisst är det ungefär samma företeelse som när vi BMW-tokar här på forumet styvnackat håller på våra BMW i jämförelse med andra märken. Dock är det för min egen del begränsat till 'snack' och gliringar, att dra det till prestigekamper på vägen är mig fullkomligt främmande och jag försvarar absolut inte när andra hemfaller till sådant!
Hoppas verkligen det bara är 'käftslängning' också yrkeschaffisar emellan, du får ursäkta om jag inte såg ironin!
Det låter också klokt med belöningssystem som premierar säker, miljövänlig och ekonomisk körning, hoppas fler inför det.
Vi ses på vägarna, det är ett nöje att samarbeta med dig och dina själsfränder!

/// Gunnar E.

Len
IFALL det nu förekommer tradare som gör omkörning av en annan dito på motorväg och använder kanske flera km för detta, så finns det väl en "kur";
Att lägga sig 50 m bakom honom, lite åt vänster, och sedan köra med helljus och alla sorters extraljusen tända. Inte blir han så road av att sitta och köra med alla dessa reflexer i alla sina speglar?!?

Trucker skrev ovan att en anledning till att han går åt sidan (för att släppa förbi) är att han vill ha ryggen fri.
Skall detta tolkas som att han inte alls vill ha något "påhäng" bakom sig???
I så fall så finns det situationer när han kan råka ut för sånt påhäng i alle falle: När jag ibland far ett antal mil på en riksväg som går genom storskogen (och saknar stängsel) så är det en regel att jag snart har en tradare efter mig som lägger sig 15-30 meter bakom (då jag själv åker i ca 80). Hur kul tror han att detta är?? Ser jag en älg och bromsar så är det väl upplagt för mindre roligheter...
För att slippa sådana påskjut så lägger jag mig hellre och helt sonika bakom en långtradare (som verkar vilja hålla ca 90) och följer honom hack-i-häl genom hela storskogen. VAD han event. tycker om att ha mig som "påhäng" kan jag bara spekulera i, men jag bryr mig egentligen inte....

L.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Len,
Vad tror du att han i tradaren gör om du slår på dina helljus precis bakom honom?? Jo, för det första så tänder han sina backljus, rakt i dina ögon tills du släcker dina helljus, för det andra så går han mer åt vänster för att slippa ha dina helljus rakt i spegeln (som du kanske vet är ganska stor på en lastbil, resultatet blir ungefär som att lysa med en stark ficklampa rakt i dina ögon på ½meters håll). Förmodar att det är på en motorväg du menar och vad händer när han går till vänster... jo du får hela fronten och vindrutan på din bil blästrad av småsten.. För övrigt så går det inte fortfare för att du försöker stressa honom, han ligger ju redan på max. Det enda som händer är att han blir ännumera irriterad (som han förmodligen redan är eftersom lastbilen till vänster inte duttar ner ett snäpp på farthållaren). Du tror väl inte att han kommer låta bli att slå på sina extraljus i dina backspeglar när du passerat??

Säger inget om det övriga du skrev att du får en lastbil efter dig på en riksväg... så nära borde man inte ligga.. bättre att ta ut lite avstånd och vänta på rätt tillfälle att köra om dig... om det är möjligt. Å andra sidan kan man se det såhär; vill du inte ha påhäng av en lastbil så är det ju inte så svårt för dig att köra ifrån honom. Ska ju egentligen inte vara nödvändigt, men som du vet så finns det väldigt många chaffisar som gärna kör 90 istället för 80. Å vill du köra 80 på en 90 väg så får du nog finna dig i att bli upphunnen av lastbilar. Å deras omkörningsprestanda är ju minst sagt begränsade. Vilket medför att de ligger där för att kunna köra om dig om tillfälle ges. Att ligga och bromsa upp skapar ju troligtvis irritation hos honom och irritation hos dig då du inte vill ha honom i arslet.. Vilket medför 2 irriterade personer, varav 1 i ett fordon som är uppimot 30 gånger tyngre och 5 gånger så långt som ditt...
Alltså, släpp förbi eller kör ifrån, för allas bästa.. inte för reglernas skull angående hastighetsbegränsning utan för att visa hänsyn..

//Erik
Len
1/ Jag blir bländad. Fast innan så har jag satt på mig solglasen.

2/ Att köra mer än 80 på den vägen i mörker är knappast tillrådligt. Klart att det är lätt att köra i 90 när man sitter högt upp, då är risken gissningsvis liten (för en själv) när det hoppar upp en älg. Men i bilen är det snarare 50-60 som är en mer säker fart....
Om jag "ligger och bromsar upp" är det alltså enbart med tanke på min egen säkerhet, att tradaren trycker på hela tiden beror rimligtvis/vanligtvis på att han inte hittar någon sträcka att köra om på. Han får väl vara irriterad då. Men som jag skrev - jag har tröttnat på dessa "tryckare" nu, i början av "skogsvägen" går jag in på en stor ficka.... och efter en eller två minuter kommer det ett stort ekipage som jag hakar på i modiga 86-88 kmt....

Apropå deras körning "på autopilot" den aktuella sträckan; För tre år sedan mötte jag 2 tradare som båda blinkade till lite, kort före möte. Efter ca 200 m låg där bildelar på vägbanan (som jag förmodar att dom ville varna för).
MEN VARFÖR stannade dom inte där.....det låg en bil i skogen bredvid, som nyss fått en älg rakt på huven/i vindrutan och sedan gått av vägen???
Vägens riddersmän...dom struntar i älgar....och dom som nyss haft oturen att köra på en sådan. muppar......varför skulle jag respektera sådana???

L.
Heinz Keller och ni andra lastbilschaufförer i denna tråd:
Börjar bli lite tröttsamt o höra på erat gnäll och försvarstal. Ni som är så duktiga och aldrig gör fel, kan väl likagärna ta över denna tråden så slipper vi andra skriva nåt mer eftersom ni hela tiden kommer med nya argument om varför ni har världens viktigaste yrke.....
Förresten, och ta inte detta som ett personligt påhopp: Ni lastbilschaufförer får gärna tro att ni är oumbärliga och "king of the road" men så fort ni kliver ur lastbilen för att exempelvis lossa godset så förvandlas ni till OFTA till den arrogantaste, mest självupptagna, lufsigaste och mest ohyfsade yrkeskår som jag känner till. I mitt jobb möter jag dagligen dessa yrkesmän och går alltid omvägar runt chaffisarna eftersom jag upplever att de sprider otroligt mycket negativ energi och pessimism runt sig med flit.
OBS! Detta är min egen högst personliga uppfattning.
Rolex: Inte ofta jag möter tradarchaufförer men de jag möter, svenska och holländska, är bra att ha att göra med (tyska chaffisar är hopplösa pga. språkbarriären). Sen att man fått en flak öl då och då är ju alltid kul.

Antar att du med ditt "nick", din ålder, och dina bilar gör att du har en attityd och manér mot "yrkesarbetare" i största allmännhet som innebär att du får negativa reaktioner tillbaka. Eller är du servitör på ett nedläggningshotat tradarfik?

Visst finns det bra och dåliga chaufförer men vet att de duktiga och yrkesstolta är i majoritet. Och chaufförerna är oumbärliga. Tror inte det behövs någon närmare förklaring varför.

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag tycker man kan sammanfatta denna tråd med ursprungsfrågan:

Varför blinkar chaffisarna med helljuset när en lastbil kör om?
Jo, för att den omkörande inte ska behöva ligga och blockera högerfilen i onödan när han passerat....

och den inställningen har de flesta generellt i trafiken. Underlätta i trafiken=förbättra din arbetsplats.

bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang
Len
Lr Vänsterfilen........

L
pruttgas:
Snacka om att du är full av svensk jantelag och har fördomar!!!!

Angående mitt nick; då mitt "ordinarie" nick redan var upptaget vid registreringen så fick det bli Rolex eftersom jag någon timme innan fått en falsk Rolex-klocka av en polare som just kommit hem från Thailand. (Finns f.ö. att läsa även i tråden ang. forumdeltagarnas nick som startades av U. Dirkelsniff)

Att jag har haft en någorlunda rolig bilpark har att göra med att jag alltid jobbat övertid som ett svin. Tror du att jag är 25 år, högutbildad och extremt välbetald kanske? Nej så är ej fallet, vill man tjäna pengar så får man slita hårt.
Även du skulle kunna ha en finare bil än en "316g -97" om du lade manken till på arbetsfronten, det finns ingen som hindrar dig till detta! Dags för dig att sluta vara avundsjuk på andra som har fina bilar kanske??

Du skrev att du inte möter tradarchaufförer så ofta, men jag kan säga att jag möter dem dagligen på min arbetsplats, oftast svenska, finska, holländska och danska sådana. Som tur är så slipper jag ha med dem att göra. Eftersom jag har betydligt större erfarenhet av chaffisar än du, så ber jag dig att åtminstonde låta mig uttrycka min åsikt utan o bli ifrågasatt. Gör nu dig själv en tjänst och låt bli att svara/tjafsa vidare om denna sk*tsak. Låt mig tycka vad jag vill om chaufförer, och sluta klassa mig som "bortskämd snorunge" eftersom jag absolut inte är det.

Måste tillägga: Alla lastbilschaufförer tror att de har världens viktigaste yrke. Jomenvisst är det ett viktigt yrke, men det finns 1000-tals andra ÄNNU viktigare yrken, bara ett exempel: läkare (för människans fortlevnad/friskhetstillstånd på jorden).
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Sluta gnäll på chaffisar/långtradare, gnäll på myndigheternas fartspärr som gör att de inte kommer om, snart har vii den skiten på personbilar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.