AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.795

Varför Heljustutar tunga Lastbilar på motorvägen

Sida 2 av 6
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Att folk får "tvärnita" för att tradare går för omkörning beror på att:

1. De håller inte 110, därför blir fartskillnaden så stor..
2. De har dålig framförhållning i trafiken och kan inte förutse vad som händer 300-500 framför..
3. De anser att vägen är till för dem och att alla runt omkring dem är till besvär.

Fartspärren är som sagt individuell och jag skulle inte ligga 3 km/h långsammare bakom en annan lb när jag har 100 mil kvar. Med GPS-styrd farthållare i alla bilar hade det varit enklare!
Och gratis körning i fri fart på alla motorbanor. Med gällande försäkring.

bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang
Ac
383
Acous
e21 318i -82
jag förstar chaffissrna här i traden men jag tycker ända lastbilarna pa autobahn är jobbiga, utan dem skulle det vara mycket smidigare.
Fast här är det alltid trefiligt i uppförsbackar sa där är det inte som beskrivits i traden

Hej
Jag tycker att lastbilarna har all rätt att vara på vägarna och dom är en viktig länk i logistiken kring alla transporter som sker inom/till och ifrån Sverige, inte tu tal om något annat.
Jag har också full förståelse för att chaffisarna får uppleva både det ena och det andra från bilister som troligtvis inte borde ha körkort.
Jag har också full förståelse för att man måste köra om en annan lastbil då och då , men precis som vem som helst i trafiken, så gäller det ju att göra den omkörningen vid lämpligt tillfälle och frågan är ju om en backe är så lämpligt.
Sedan att den som blir omkörd inte ”vill underlätta” för att spara diesel eller för att man tappar marschfart anser jag inte vara godtagbara skäl.
Dessutom så framför man ju ett mkt tung fordon (upp emot 60ton), vilket innebär att omkörningen tar tid, så en omkörning i en backe kan ju tyckas för lekmannen (vilket jag är) som väldigt onödigt.
Detta skapar då onödig irritation från oss bilister, men att som bilist bära sig åt som vissa gör enl. BMW-Danne’s beskrivning är helt idiotiskt (detta tar jag helt avstånd ifrån) och dom utsätter förutom sig själva även andra för livsfara med sitt beteende.
Men precis som det finns bilister som inte förstår sig på trafikregler, hänsyn och allmänt sunt förnuft, så finns det likadana chaffisar med samma problem, hur många gånger ser man inte 3, 4, 5 långtradare som ligger med 3 m lucka mellan sig i ca:80km/h, man ser också chaffisar som kör med farthållaren inkopplad och fötterna på instrumentbrädan, chaffisar som inte väntar i korsningarna, eller ”genar” i rondeller med attityden ”Störst går först”, så tyvärr dom svarta fåren finns överallt.
Men den största delen av chaffisar är mkt, mkt bra och är mkt hjälpsamma i trafiken.
Jag åker ca:3-3500 mil/år med min bil (blandat jobb/fritid) och jag måste säga att det är betydligt oftare man blir irriterad på andra bilister än på långtradare, men som lekman på området så känner jag en viss irritation över långtradarnas omkörningar precis innan eller i uppförsbacken.
Men för min egen del, så tycker jag att Heinz_Keller’s scenario gav mig en bra bild på varför det sker, så jag skall inte vara alltför irriterad.

Mvh
Micke
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Vem vill bromsa när man har 60-ton att släpa på?
Slappna av och kör om dem när tillfälle ges istället för att vara sådana
gnällkärringar... Kör ni en någorlunda kompetent BMW så har ni definitivt
resurser att "ta tillbaka" tidsförlusten av att behövt åka i 89 kmh bakom en
långtradare i några enstaka kilometer?

Logistik får Sverige att snurra...
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
jo visst,vi tror på det

BMW e lag
sa
76
saablar
118dM -15
Jo, men i toppen på en backe kan det skillja typ 40km/h (20km/h-60Km/h) medans på plan mark så skilljer det kanske bara 2km/h, vilken omkörning går snabbast?
Skulle en lastbil släppa på gasen för att släppa fram svensson tar det flera kilometer att komma upp i 90km/h igen, medans svensson trycker till på gasen så är han om på någon sekund.
Jag har ett annat exempel och det är när bilar ska in på en motorväg, på påfarten så är det meningen att bilar ska acca upp till den farten som är på motorvägen men många (ca90%) har inte kommit upp i angiven fart när dom svänger upp på motorvägen utan bara svänger ut i högerfilen i ca: 70-80km/h så lastbilen får bromsa in. Det tar nu 1-2km innan lastbilen kommer upp i 90km/h igen medans personbilen trycker till på gasen när han är ute på motorvägen och försvinner bort.

Det blir jag fruktansvärt irriterad på när jag ligger på motorvägen med lastbil.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Någon nämnde detta med att flera tradare ofta ligger efter varandra med bara några få meter mellan varandra.. Visst det borde ju svensson tycka vara bra att de ligger på rad och inte kör om och blockerar vägen som så många är irriterade över.

Och jag antar att de ligger så nära varandra för att "streama" varandra med mindre luftmotstånd, spara bränsle, för det är ju trots allt nästan 12 kvm stor yta som fångar luften och lika mycket som bromsar av luftsuget som blir efteråt. (Har ingen personlig erfarenhet av det men märks luftmotståndet så mycket när man släpar på 60ton?)

Men någon annan nämnde samtidigt att det tar ett bra tag att få stopp på 60 ton ifall något skulle hända. Vilket innebär ganska stor risk ifall den första tradaren måste bromsa hårt pga av den svensson som svänger ut på motorvägen i 70-80 km/h, samtidigt som 2:e chaffis inte ser den uppkommande situationen...

Så finns det någon bra anledning till att ligga så nära varandra som överväger risken?

Diesel-räsern
/Rickard
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Mina vänner på vägen (för det är ni väl??), min uppfattning är att de allra flesta yrkeschaufförer beter sig hänsynsfullt och vettigt så långt det går.
Det jag retar mig på är, när 'prestigekamper' mellan chaffisar urartar till att man t ex ligger jämsides uppför en flera kilometer lång backe i nedåt 20 km/h, eller när man envisas med att dra ut på omkörningar på plan väg bara för att bägge måste ligga 'på fartspärren' hela tiden.
För ett par veckor sedan låg jag bakom två såna 'cowboys' mellan Norsholm och Linköping på E4, en sträcka på 22 km!!! Sådant beteende är oskickligt och oproffesionellt, liksom att köra på ett sådant sätt att man blir 'tvungen' att köra om i långa uppförsbackar - ofta handlar det om alltför korta avstånd, dålig framförhållning eller, tyvärr, ren nonchalans.

Tyvärr finns ju också 'klantskallar' i personbilar, som i oförstånd eller av hänsynslöshet orsakar besvär för den tunga trafiken - i dag såg jag ett pucko i en V...o 745 som låg i kanske 75 km/h på E4:an vid Gränna, och naturligtvis blev upphunnen av flera rejält tunga ekipage som självklart inte ville tappa fart i uppförsluten. Totalkorkat, och fullkomligt onödigt.

Tyvärr kommer det alltid finnas idioter i trafiken, men jag tycker det är trist när yrkeschaufförer (som sagt, ett fåtal, men dom syns tyvärr!) visar brist på yrkesstolthet och professionalism, och istället tjurigt hävdar tesen 'störst går först'.
Heder till den majoritet som tar sitt jobb på allvar och kör som det anstår en yrkesman/kvinna!

/// Gunnar E.

P.S. Det tråden började med, helljusblink vid omkörning, är ju faktiskt ett bra exempel på samarbete och vilja att underlätta. Gott så!
"råkade" köra om en lastbil i glumslövsbackarna mellan Landskrona och Helsingborg för någon vecka sen och då blev en liten minibuss som också ville om helt galen, tutade och blinkade med helljuset och avslutade med att lägga sig framför mig i väggrenen med varningsblinkersen på, tror verkligen en sån idiot att man tar åt sig av sånt? tyckte endast det var väldigt komiskt att jag kunde förstöra hans dag så endast genom att tvinga honom att köra i 95 i nån minut...
Kanske borde tillägga att det var med lastbil och inte bil som detta inträffade ;)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Låter lite omoget att triumfera med att man 'förstört någons dag', förlåt att jag säger det, men det är just den attityden som förstör stämningen mellan s.k. "yrkeschaufförer" och andra trafikanter. Fundera lite över varför han i skåpbilen blev förbannad istället, och om du, som ju faktiskt utger dig för att vara proffs, kunde ha gjort något för att underlätta situationen istället för att 'hävda din rätt' att blockera hans omkörning....???

/// Gunnar E.

En himla blandning på känslorna och uttrycken här, allt från hot om hur lite som blir kvar av bilen när svensson kommer i vägen framför lastbilen och hur roligt det tydligen ändå är när en annan svensson blir irriterad osv, till mera seriösa förklaringar på hur det förhåller sig. Fast nog bör en omkörning på plan väg vara mera fördelaktig för alla parter, den omkörda chauffören kan ju lätta något och sedan hyfsat snabbt komma tillbaka till tidigare hastighet igen där, jämfört med i backen. För visst känner ni väl till dessa förhållanden och underlättar för varandra som det anstår yrkesproffs eller hur? I backarna förstår jag också att han inte vill slå av mera än nödvändigt, det borde väl den omkörande också inse och kanske vänta några minuter till bättre tillfälle. Några minuter hit eller dit gör ju ändå inget enligt en del inlägg.
Funderade på det där med att svensson inte kör upp i hastighet tillräckligt snabbt vid påfart på motorvägen osv. Det är väl inte så bra men hur gör man när lastbilar skall ta sig ut, de kan ju omöjligt hinna upp i marschfart på den (för dom) korta påfartssträckan? Måste vara irriterande för andra lastbilar.

FP
Gunnare: snarare visade det mest sin okunnighet om vad vägmärkena ( Länk )i bägge ändar på Glumslövsbackarna betyder... och då är det inte mer än rätt och riktigt att nån heljusblinkar på honom Iannat fall hade jag helt och håller hållt med om att man snällt får lägga sig bakom och vänta oavsett hur brått man än har..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Folke,
du träffar huvudet på spiken som alltid!
Vad det hänger på är vad det allra flesta yrkeschaffisar trots allt har, nämligen en proffsig attityd i trafiken/jobbet.
Att en del privabilister kör illa är tamejfan ingen ursäkt för "yrkesfolket" att hämnas med diverse tjuriga beteenden, än mindre begå lagbrott!
Än en gång, heder åt alla som kör 'med insidan' och hjälps åt att underlätta för alla på vägarna! Lite vänlighet och smidighet betyder så mycket....

/// Gunnar E.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Att köra om i en backe (vilket jag sällan får tillfälle att göra, då jag allt som oftast ligger mellan 58 å 60 ton. Fast kommer det en lika tung scania så är det klart att man hinner förbi.. ;)) är nåt som alltid kommer att ske, eftersom det är då man oftast kommer ikapp framförvarande.
Alla har väl någon gång kört med en tung husvagn, eller en biltransport? Kommer du ifatt en annan husvagnsdragare så kör du självklart förbi vid första bästa tillfälle i backen, eller hur? Spelar ingen roll om det råkar vara vanlig landsväg eller motorväg. Så fort tillfälle finns så skulle du köra förbi! Kan aldrig tänka mig att du tänker "nej, jag väntar tills jag kan köra om snabbare så att jag inte stör bakomvarande trafik". Det går jag aldrig med på.

Att gena i rondeller... ja vad säger man. De flesta rondeller är så små att det inte GÅR att hålla sig i sin fil i början samt i slutet av rondellen. Kan även (vet att jag själv gör det ibland när det är mycket trafik) vara för att man faktiskt inte SER bilarna just nedanför hytten på höger sida, och har ingen lust att trycka till någon av misstag. Då är man lite förutseende och stänger ute personbilarna från att komma in i rondellen för att undvika olyckor.

Vad gäller lastbilar vs personbilar på accelrationsfält. Jag blir mer irriterad över de personbilister som inte accelrerar upp i +90km/h än att vara tvungen att slå till retardern och minska hastigheten kanske 10km/h för att släppa ut en yrkeskollega. Självklart försöker man att gå ut i vänsterfil när vilket fordon som helst kommer ut på ett accelrationsfält. Men går det inte så..
Vad jag som sagt blir fruktansvärt irriterad på är de förbannade personbilisterna som inte lyckas med den svåra konsten att komma upp i hastighet snabbt nog. Anledningen till att man blir irriterad är ju att man VET att det inte är nåt problem att accelrera till lagstadgad hastighet! Har jag då ingen möjlighet att gå ut i vänsterfilen för att låta de gå ut på vägen så får de vackert ligga kvar. Detta gör jag med rent samvete och hoppas att de kanske lär sig att accelrera lite snabbare till nästa gång.
Sen finns ju även de bilister som inte går ut i högerfilen förrens man har passerat dem i vänsterfilen... 5-6m utanför dem..

Skulle kunna sitta här i flera timmar och rada upp argument och anledningar till att hålla god framförhållning och vilken kutym som finns bland yrkeschaffisar. Trodde jag var en relativt medelmåttig chaffis vad gällde framförhållning och hänsyn i trafiken innan jag började köra proffisionellt... men ack så fel jag hade. Det krävs MÅNGA mil innan man kan kalla sig för skicklig chaffis... har själv lagt ca 70 000 mil i lastbil på ca 4 år och ungefär 7-8000 mil i personbil på 5 år... å jag anser mig inte vara felfri, men nog är jag fan så mycket säkrare och "vänligare" i trafiken än många andra som har haft körkort mångdubbelt längre än mig själv.
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Väldigt intressnt tråd med många olika åsikter och kommentarer från både yrkesfolk och lekmän (som jag själv)
På motorväg bryr jag mig föga om en lastbil kör om en annan för som sagt, man kan köra ifatt tiden utan större svårighet. Det jag skulle vilja fråga yrkeschafförerna är hur ni ser på folk på 90 vägar, inte 2-1 väg utan vanlig 90 med eller utan väggren. Hur mycket skit och farliga omkärningar ser man på en dag där? Och hur irriterade blir folk när ni inte går in väggrenen. Vet ju själv när man kör och är lite stressad att man helt omedvetet blir irriterad om en lastbil inte går in i väggrenen på en 90 väg, vilket jag inte kan ursäkta på något sätt utan mer konstatera att man tänker egoistiskt i vissa lägen.

Men de tillfällen detta händer, är det när ni inte ser bakomvarande bil eller för att ni vet hur vägen ser ut längre fram och därför itne vill gå in? Visserligen är de flesta chafförer väldigt välvilliga och går gärna in. Hade varit väldigt intressant att höra 90 vägs aspekterna av diskussionen.

mvh
erik
Helt klart en väldigt machofierad inställning hos många lastbilschaufförer verkar det. Om allt verkligen är så illa med alla personbilar i trafiken och det är sån pest och pina som det läggs fram här så förstår jag inte riktigt att folk söker sig till denna yrkesgrupp och dessutom fortsätter år efter år.

FP
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Kan du utveckla ditt inlägg folke, vad är det som är machofierat??

(för övrigt sade jag upp mig igår.. ;))
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Heinz_Keller,
jag vet inte om jag uppfattar dig rätt, jag hoppas inte det.... som relativt rutinerad 'privatbilist' (jag kör faktiskt mycket i jobbet, minst 4.000 mil/år, ca 7.000 mil/år totalt) ser jag stora skillnader i skicklighet hos 'yrkeschaufförer' av olika slag. Att orutinerade privatbilister inte har fantasi och erfarenhet nog att förstå precis hur det är att köra långtradare är både förståeligt och i viss mån ursäktligt. Men när 'proffsen' i trafiken får för sig att dom har större rätt till vägen än alla andra, då är det illa ställt! Jag säger absolut inget om att långtradare på ett vettigt sätt kör om långsammare ekipage, om det VERKLIGEN är befogat (vilket det i mina ögon inte är om det t ex rör sig om en fartskillnad på 1-2 km/h). Omkörningen ska också göras på ett tarfiksäkert sätt, och inte I ONÖDAN hindra andra trafikanter - varken en långtradarchaffis eller någon annan kan bedöma om en bakomvarande personbil t ex har bråttom till BB med en barnaföderska, eller till akuten med ett allvarligt sjukt barn... att då, som sker alltför ofta, ha 'prestigekamper' där både den omkörande och den omkörde ligger mot fartspärren så omkörningen tar åtskilliga kilometer, det är absolut inte proffsigt beteende, och visar på en nonchalant attityd till övriga trafikanter. Tror det är det Folke syftar på. Ett annat exempel är omkörning i uppförsbacke, vilket jag har full förståelse för om fartskillnaden mellan ekipagen är avsevärd. Men även här ser man alltför ofta prestigekamper, där två 60-tonnare kämpar sig jämsides uppför en backe med stigningskörfält i kanske neråt 20 km/h. Det är också oproffsigt och oskickligt, det måste väl för f-n gå att ta ut avståndet INNAN backen så man kan komma om snabbt, om man nu råkar ha en starkare dragbil? Och det här tjafset mellan Scania- och Volvoförare trodde jag var en skröna, hur jäkla proffessionellt är det att köra om någon bara för att visa att man har en starkare motor.... barnsligt, och hör inte hemma i dessa sammanhang över huvud taget!
Att fler och fler yrkeschaufförer tappar sin yrkesstolthet och beter sig buffligt och oskickligt, får tyvärr också konsekvensen att vi 'privatbilister' blir mer och mer avogt inställda till den tunga trafiken (här bidrar också det faktum att långtradartrafiken har fördubblats på 10 år). Inte bra, det blir en 'ond cirkel' där personbilsförarna struntar i att vara hyggliga mot lastbilschaffisar, och tvärt om, bara för att 'ge igen' eller nåt annat dumt.
Tror tyvärr den amerikanska "trucker-romantiken" har lockat många till yrket, som inte borde ha varit där och som ser sig som något slags cowboys och vägens kungar. Synd, för att köra tunga fordon är en ansvarsfylld och säkert inte helt lätt uppgift - framförallt krävs en ödmjuk attityd och en professionell inställning, för att säkert och smidigt ratta dessa monster på 60 ton och 24 meter!

/// Gunnar E.
vägen är vårt arbete vi försöker sköta det så snabbt och smidigt som möjligt precis som alla andra som har ett jobb att sköta
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.