|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
Njuren |
ibland? Kvällar är värst när man möter dem på E6an och de ska till trelleborg och plötsligt tänder de sina feta lampor på taket i 1-2sek.Har även sett det i samband med att lastbilar kör om varandra.Chaffis-språk? BMW - i nöd och lust? |
|
Det är för att signalera för omkörande lb att bakändan kommit förbi. Alltså klart att gå tillbaka till högerfilen. bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang |
|
| Precis som mageng säger, när man kommit förbi den man kört om. När man ligger och kör om en tradare med en annan på motorvägen kan det vara svårt att bedöma i backspegeln precis när man är förbi. En ljustuta från den man kört om underlättar då så att man kan gå in i högerfilen. Utan denna skulle den omkörande LBn ligga kvar en stund till i vänsterfil för att vara helt säker på att denna verkligen är förbi, med följd att personbilar i vänsterfilen bakom den omkörande LBn ligger där i 90 och väntar på att han ska flytta sig ur vägen.... | |
|
Det där med 24-metersekipage som prompt ska köra om varandra på motorvägen har jag personligen väldigt svårt att fatta. Kan någon förklara för mig varför man ska köar om bara för att framförvarande 60-tonnare 'bara' kör 86 km/h, och någon kommer ikapp i 88 km/h? För det första får INGEN tung lastbil med släp köra fortare än 80, för det andra blockerar man vänsterfilen, ofta i flera kilometer. Och rätt ofta händer det att den omkörande - med 'storlekens rätt' - bara går ut i vänsterfilen utan att bry sig om att det kommer snabbare fordon bakifrån, som får bromsa ner kraftigt. Jag kan förstå om en förare med olastad bil vill om i uppförsbacke om han kommer ikapp ett fullastat ekipage som 'sackar', men väldigt ofta verkar det vara rena prestigekamperna, typ "min fartspärr är bryter minsann 2 km/h senare än din". Nu senast fastnade jag bakom två idioter i varsin 60-tonnare, som jämsides stånkade sig uppför backen på RV40 ut ur Jönköping - i början gick det 40, uppe på toppen var vi nere i 20 km/h innan jag kom förbi! /// Gunnar E. |
|
|
Olagligt på vissa sträckor på Autobahn dessutom... "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Gunnare: Snabbare än får ingen annan med släp heller köra ( möjligen ledbussar..) Sörpan: likaså på t.ex på E6 vid Glumslöv och Helsingborg Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Då är det effektivt med blå blixtljus Länk |
|
Njuren |
Tack för era svar! Man lär sig ngt nytt varje dag!Fattar ej heller visa lastbilars omkörningar som varar hur länge som helst... |
|
Långa omkörningar !!!!!!!!!!!!! Förklaringen är 100% enkel, det beror på den tvingade hastighetsregleringen som vi snart kommer att på se på personbilar också. Enlig lag är alla tunga lastbilar i EU spärrade till 85 km/h, bilen går alltså inte snabbare hur mycket du än gasar. Självklart ligger då alla lastbilar med plattan i mattan och fartspärren reglerar till 85km/h. Då alla bilar diffar lite så blir ju omköningen ooooooääääääääändligt lång då en bil stoppar vi 84.99999 och den andra vid 85.0001 km/h Snar har vi nog samma skit på personbilar. |
|
|
BMW_MAN > Vi har det ju redan på personbilarna, fast hastigheten är något större ca: 250km/h ;-))) Skämt o sidå, men är verkligen alla tunga lastbilar spärrade vid 85km/h, jag har kört om flera tunga lastbilar som har legat mellan 90-100km/h (det vet jag eftersom jag har legat bakom en bit och väntat på rätt tilfälle att köra om), finns det någon dispans under en tid tills allt skall vara infört? Sedan tror jag att det aldrig blir verklighet att t.ex begränsa alla personbilar till ca:120km/h, men däremot så kan ju bilfabrikanterna göra detta med nytillverkning (men tror inte detta heller är realistiskt). Men det är klart, det skulle ju ge beg.marknaden en rejält skjuts framåt. mvh Micke |
|
|
M.J> 85 km/h i svensk lagtext, med teknisk felmarginal på 5 km/h (däckdimension/slitage) gör att alla i praktiken gör 90 km/h. Bilar from 1988 omfattas, vilket gör att det finns tämligen få ekipage i yrkesmässig trafik som inte har begränsaren. Lastbilars hastighetsmätare, i färdskrivaren, kalibreras varannat år. Mycket exaktare än hastighetsmätaren i en personbil. Ligger du i uppåt 100 km/h bakom på plan väg är det nog bara missvisningen i din mätare du ser. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Alla tunga lastbilar är spärrade vid 90km/h INTE 85km/h. Det går självklart att gå in i lastbilens mjukvara och ändra hastighetsspärren. Vissa åkeriägare väljer att flytta upp den, andra väljer att flytta ned den. Tänker inte gå in och kommentera omkörningarna, då alla yrkeschaffisar (inklusiva mig själv) kör om framförvarande lastbil som kör långsammare, av samma anledning som alla privatbilister kör om den bil framför som kör långsammare. Detdär med Ljustutningen stämmer precis. Ett helljusblink när man passerat med bakdörrarna för att kunna gå in snabbt. Händer även i dagsljus, men inte lika frekvent. |
|
| Precis som Heinz_Keller säger så är det 90 som de tunga bilarna är spärrade vid. Denna hastighet eftersom det är så snabbt en tung lastbil får lov att köra på motorväg (om den inte har släp då det är 80, även om "alla" kör i 90 ändå). Att vissa tunga lastbilar kör 100 är inte alltid missvisning på mätaren i bilen bakom, utan förklaringen kan även vara att man ryck säkringen till fartspärren. Detta är relativt vanligt, men svårt att föklara om sheriffen kontrollerar färdskrivaren.... | |
|
Okej, om det är 90km/h som är "spärren" så förstår jag varför jag har tyckt att dom har åkt i uppåt 100km/h (viss felmarginal finns ju på mätaren, men knappast 15km/h). Men som sagt detta med omkörningar mellan lastbilar är ett otyg, framförallt i uppförsbackar. Men jag förstår ditt resonemang Heinz_Keller, men jag förstår inte varför man ibland måste välja tillfällen det inte är så lämpligt (uppförsbackar) och varför inte den lastbil som blir omkörd kan lätta lite på gasen så går det ju lite snabbare. Man underlättar ju förvarandra så bra t.ex helljusblinken e omkörning. mvh Micke |
|
|
M.J och ni andra som ondgör er över att vi lastbilschaffisar kör förbi varandra: antar att ni skulle uppskatta att folk kom in på era arbetsplatser o förklarade hur ni skulle sköta erat jobb? alternativt vara ivägen för er så ni får svårare att uträtta ert jobb? kanske tom klaga på ar att ni minsann inte ska vara ivägen för vi har minsann större rättiheter än er att använda kompiatorn/skrivaren/internet/verkstaden/svarven/stolen vid ert skrivbord??? eller varför inte någon som står o tutar, blinkar, pekar långfinger åt er när ni vill göra ert jobb lite snabbare för ni kanske haft en strulig dag och har lite bråttom? antingen hem/till en färja/ ett företag som stänger och DU vill ha dina beställda saker utan o behöva vänta på dom där slöa jävla lastbilarna som säkert bara jävlas med dig när dom vet hur viktigt det är att du får dom.. OCH vilken annan yrkesgrupp skulle uppskatta att polisen kommer upp till ett år senare, kollar på dina arbetade timmar och kommer fram till att här har du minsann haft lite för kort middagsrast eller jobbat en liten stund för länge innan du haft rast - alternativt jobbat lite för effektivt (läs kört för fort) och därför ska vi göra så du inte kan jobba på några månader och dessutom göra så du måste åka buss när du ska lämna ungarna i skolan eller handla lite mat??? ///Danne - stolt Trucker vars enda uppgift på jobbet är att vara ivägen för bilister *läses med ironi* |
|
bustorp |
BMW-Danne: Jag förstår M.J när han upplever det som konstigt att yrkeschaufförer måste köra om varandra i uppförsbacke. Jag är också f.d yrkeschaufför (20 år) och håller med M.J. Det finns ju faktiskt bättre ställen för omkörningar, eller hur? Sen kan man ju lätta på gasen för att underlätta för en omkörande om det skulle bli en lång omkörning. Visst, det kan innebära att man får plocka om lite i lådan men det är nog ganska smidigt jämfört med att "inte ge sig för den j..la litauern" eller liknande. Det skapar ju bara aggressioner och det får yrkeschaufförerna nog av i a f utav okunniga. Nu vet ju både du o jag att alla yrkeschaufförer gör inte så. Du o jag skulle aldrig kunna tänka oss att göra så, eller hur? ;=) "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Scenario 60 ton låntradare i Läggestabacken, mot Södertälje, 90km/h ingångshastighet. Efter 500m har hastigheten sjunkit till ca 80km/h, ytterligare 100m >> 75km/h, långtradaren bakom som väger 6-8 ton mindre, har vid det här laget kanske 78km/h, blinkar ut för omkörning. Ytterligare 100m längre upp i backen så har den tygre lastbilen just växlat ned ett halvsteg och ligger nu på ca 65km/h, den lättare bilen har även den gått ned ett halvsteg och ligger på ca 70km/h, backen lutar lite mera längst upp och farten sackar ännumera, den tyngre lastbilen är precis på gång att gå ner ytterligare ett halvsteg till 5an. Tror ni för en sekund, att chaffisen i den tyngre lastbilen släpper på gasen och tappar på några sekunder ner till kanske 40km/h bara för låta lastbilen på omkörning köra förbi 5 sekunder snabbare?!?! Han skulle göra av med mycket mera diesel, det skulle ta honom ytterligare tid och sträcka att ta sig upp till marshfart igen. Räck upp handen, alla som aldrig kört en fullsize långtradare och skulle släppa på gasen i ovan nämnda situation!! Lägg därtill den stundande vintern där varje växling innebär en stor risk att spinna bort sig vid varje nedväxling. Självklart hjälper de flesta yrkeschaffisar varandra i mån av rätt tillfälle. Men ska man bry sig om att bakomvarande personbilar måste bromsa, ja då skulle man aldrig kunna köra om... |
|
|
självklart är jag införstådd med att man kan tycka det är irriterande om 2 lastbilar ligger o segar förbi varandra. men eftersom man aldrig kan veta vad anledningen är så ska man inte vara så snabb att dömma. jag har varit med om dom mest vansinniga uppträdanden (allt ifrån att ligga med helljuset på 20cm bakom lastbilen till omkörningar på väggrenen) bara för att folk blir tvingade att köra i 90km/h i en minut.. sen att folk inte kan se att det är vårat jobb att vara på vägarna utan ska försöka visa oss hur vi ska göra är bara för irriterande. ett resonemang som va fan ska dom här o göra - jag har ju semester och då ska inte en jävla lastbil få snylta på min rätt att köra som jag vill - är inte helt ovanligt tyvärr. hur skulle folk reagera på det omvända om jag knallade in på en verkstad o började stirra på mekanikern att han ska få ner bilen på liften för den behöver fan jag använda nu för jag är ledig idag? eller om jag ställer mig framför en kontorist o börjar surfa på nätet på hans dator bara för jag vill ladda ner en film o hans uppkoppling är snabbare? det är faktiskt olika motorer i lastbilarna, dessutom olika tunga last på dom. och om man har en starkare motor eller lättare last så kan en uppförbacke vara enda stället man kan köra om då båda lastbilarna är spärrade på samma hastighet på plan mark. det kan också vara så att om en lastbil kör lagligt (80) i tomme så behöver den fullastade hålla benet o satsa innan backarna för att slippa tappa för mycke fart. att sen folk inte har livet kärt utan kan komma på tanken att gå in framför en lastbil som dom fått bromsa för o tvärnita bara för o visa att dom minsann har fått bromsa innan är totalt oförklarligt. en 60 ton lastbil saktar in ca 5km/h av att köra på en stillastående bil.. vilket märke personbilen var av bruka man inte ens kunna gissa, ännu mindre hur många dom var i bilen! VI är inte på vägarna för vi vill vara ivägen - vi är där för att DU ska få mat på bordet, delar till bilen, kläder på kroppen och material till/från ditt jobb! TÄNK PÅ DET! ///Danne |
|
| bra sagt Danne!! | |
| förresten, BMW-Danne, är det din bil som var med i Bilsport för ett tag sedan, med ett hyfsat stereobygge? Men då med några BBS fälgar?? | |
|
Heinz_kelleer: jo det var min fd bil som var med där. numera rullar den hos en annan ägare, utan fälgar och stereobygge.. ///Danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.