|
|
|
|---|---|
|
Vad rekommenderar ni för däck till en 528iA -97? Märke och dimension? Idag kör jag på Dunlop SP2000E 225-55-16(sommardäck). Jag har inte testat dessa ännu p g a att bilen är nyinköpt med vinterdäck på. Lite nyfiken bara! Mvh /NP | |
|
NP: Rent generellt så kan man säga att du ska ha det däck som kommer med bilen som original. Det är nämligen så att när BMW ska släppa en ny modell så tar man fram 15-20 däck från olika tillverkare som man testar bilen med, sen väljer man det däck som passar bilen bäst. Det tas väldigt liten hänsyn till vad däcket kostar eftermarknaden, det vill säga att bara för att du t.ex. har Dunlop 8080E i dag så behöver inte Dunlop SP9000 vara bättre för din bil. Sen kan man alltid från gå detta genom att modifiera bilen (sänkning m.m.) eller annan fälgdimension, men då sätts ju tillverkarens grundförutsättningar ur spel. Ps. Fall inte i fällan att välja däck efter mönster utan välj ett däck som passar dig, din körstil och din plånbok om du måste byta däckstyp. |
|
| Hahaha! Tror du på det där själv snabel a? BMW köper inte in däck till sina bilar baserat på om de har de bästa egenskaperna för den specifika modellen. Däremot köper de däck av den tillverkare som kan ge den bästa offerten. Att det sitter olika däckfabrikat beroende på bilmodell beror på att däcktillverkarna har olika priser beroende på däckdimension. De märken som brukar monteras på nya bilar är i regel de stora tillverkarna som till exempel Michelin, Pirelli och Good Year. | |
|
Bjoerck: Eftersom du nu så sakligt lägger fram dina åsikter så kan väll jag ta tillfället att berätta varför jag svarade NP på det sättet: Efter att gjort några rundringningar till olika däckstillverkare så har jag fått samma svar, alltså att man strävar efter att kunna leverera det bästa däcket till bilen. När en stor biltillverkare ska köpa några miljoner däck så blir priset ett helt annat en vad eftermarknaden kan köpa 4st för. Om man nu ska följa din idé om hur man väljer däck till bilarna så undrar i alla fall jag varför då inte t.ex. Dunlop (som levererar mycket original däck till BMW) kan sätta sina priser på respektive dimensioner så att de får leverera alla däck till BMW? Ta också Dunlop 8080E som är en special version av deras standard 8000, vore det inte billigare och gå till t.ex. Goodyear och ta ett färdigt standard däck och leverera till t.ex. nya M5:an? Rätta mig gärna om jag har fel då jag gärna vill veta hur det verkligen ligger till. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Pirelli p6000 satt orginal på BMW,ett däck med mycket bra torregenskaper förutom bullernivån som var i vinterdäcksklass,men med väldigt dåliga våt egenskaper, så där undrar man om inte inköpspris gick före kvalitet?? MVH Hasso |
|
Hasso: Jag kan nog hålla med dig om att mitt resonemang brister ibland, men det är vad däckstillverkarna talat om för mig. Varför denna hysteri från min sida att ta reda på detta då? –Jo för förut när jag hade en M5:a (E39) och tänkte byta däck på den till en annan tillverkare så blev jag rådd att behålla just den model som satt på (av fler tillverkare). Jag är ju ingen däcknasare så jag kan inte försvara det mer än så, utan för bara vidare mina erfarenheter. Phuu.. 1001 inlägg Hasso, du och Asken ligger verkligen i :) |
|
|
Sen är det ju viss skillnad på hur man kör och med vilken BMW... En M5 i tyskland där man kanske dagligen gör ett antal 250 repor med tillhörande tvärnit när det blir stau... och en 316 compact som körs hem-dagis-jobbet-ica-dagis-hem ställer kanske inte lika höga krav på gummit som nyss nämnda M5 Man får ju sätta allt i relation till varandra, men jag tror att du har en viss över tro på "Orignaldelar" men jag kan ha fel... |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
SnabelA:Det var säkert ett mycket bra råd du fick M5 är ju ingen "vanlig"BMW utan top of the line då ska det vara däck därefter.Jag förmodar att det var Michelin på den?? Visst finns det alternativ men då är ju priset ofta i stort sett det samma för att få samma kvalitet.När det gäller mera "vanliga" bmw så finns det ju mera alternativ och prisnivåer att välja på. (Dina små mejl med kommentarer till min ovanstående kompantant verkar ha lönat sig:) MVH Hasso |
Np: kör du på dina Dunlop och bilda dig en egen uppfattning, och dela med dej av dina erfarenheter. Det finns många bra däck på marknaden beroende , på vilka egenskaper man vill att bilen ska ha. Däck och olika fabrikat har diskuterats i det oändliga på detta forum och det finns nästan lika många erfarenheter av olika personer. Min åsikt är att en BMW ska ha Kvalitetsdäck av europeisk härkomst. MVH Hasso |
|
Tack för diskussionen. Naturligtvis tänkte jag köra slut på mina däck innan jag byter. Senare får vi se vad det blir. Brorsan har precis köpt Continental - vi får se hur nöjd han är. Annars har jag varit lite Michelin frälst. Men jag hade en del oförklarlig obalans på ett däck på min Mercedes. Men köregenskaperna är suveräna (Michelin Energy - kommer inte ihåg bokstäverna) för den bilen. Men du har rätt hasso - lika många tyckanden som personer och alla har förmodligen rätt. :-) Jag tar en repa på Autobahn i sommar och testar lite...:-)) Mvh /NP |
|
|
Bjoerck och Gasar-Magnus: Känns lite trist att ta upp en gammal tråd som denna men efter att ha läst Expressens guide om sommardäck (16-mars-02) så fick jag en liten "flash-back" till vår diskussion. Kan vara intressant för dig/er att veta att det inte bara är jag som resonerar som jag gjorde, läs detta citat från tidningen –"Köp det däck som fabrikanten satt på bilen från början, Säger Torsten Johanson (som är kanslichef på SITRO, The Scandinavian Tire and Rim Oraganization som är teknisk branschorganisation för däck i hela norden och som också skriver de tekniska specifikationer som ska gälla) Numera har fabrikerna testat i flera år vilket däck som passar bilen bäst. Däcken är den viktigaste delen av chassit och det är en myt att biltillverkarna sätter på något billigt". Bjoerck: det kanske är dags för mig att säga Hahaha till dig på samma sätt som du skrattar åt mig... Gasar-Magnus: Jag har ingen övertro på "originaldelar" men tycker du att det hade varit intressant att köpa din 530:a om den bilen var servad/reparerad med delar från Biltema? –Nej jag skulle inte tro det. Köper man en BMW så nergraderar men den inte om man är intresserad av att hålla bilens värde/prestanda vid liv, en BMW är ingen spargris det är en njutning och njutning kostar... |
|
|
Jag vet inte vad som gäller på M5:an men mer vardagliga 5-seriebilar kan levereras med minst tre olika fabrikat, tex Dunlop, Michelin, Pirelli (och även Good Year, tror jag). Inget man kan påverka, utan det blir vad det blir när man får sin nya bil. Förmodligen vill BMW ha alternativa underleverantörer, både för att pressa priserna mot dem inbördes men också för att inte bli sårbara vid ev leveransproblem. Egenskaperna skiljer sig tyvärr mellan dessa fabrikat. Jag fick tex Bridgestone Turanza (205/55-16) på min förra 320i. Bullrade så mycket så jag köpte nya Michelin på egen bekostnad. Blev mkt bättre. (Nu har jag dock skaffat en 525 som bullrar ännu mindre, trots dubbdäck!) |
|
sebbe_bmw |
På mina E39or har det alltid suttit Continental eftersom det satt på från början... På X5an sitter det Brigestone... Sebbe |
|
Hehe, där fick jag så jag teg! Beklagar att jag inte svarat på denna tråd då jag faktiskt glömt bort den. Min inställning till däckpolitiken hos de stora tillverkarna står dock fast. BMW utvecklar en bilmodell med vissa egenskaper. Beroende på bilens specifika egenskaper bestäms däckdimension samt hastighetskodning. Utifrån detta får de däcktillverkare som klarar av att tillverka beställda kvantiteter lägga sin offert. Bästa offert får ordern. När obskyra dimensioner krävs bakar biltillverkaren in i offerten att däcket skall specialbyggas till bilmodellen ifråga. De däck som sitter på M5 E39 tillhör den kategorin. På de mer moderata BMW-modellerna köper BMW dock in de billigaste däcken som uppfyller förutbestämda krav. Att kanslichefen på SITRO anser att originalmodellen av däck skall nyttjas tolkar jag som att asiendäck och andra lågprisdäck skall undvikas. Hur försvarar annars biltillverkarna att de på samma bilmodell byter däckfabrikat beroende på årsmodell? Jag tror knappast att en M5 förlorar sina fina köregenskaper om de originalmonterade däcken bytes ut mot ett annat kvalitetsdäck med samma dimension och klassning. Däremot tror jag köregenskaperna försämras om billiga skräpdäck från låglöneländer monteras. |
|
|
Det kanske var Continental, inte Dunlop, minns inte men i vilket fall som helst kan det bli olika fabrikat trots samma årsmodell. Nu har jag fått Michelin på sommarhjulen som jag ser fram emot att trycka dit. Sebbe: Hoppas dina Bridgestone är komfortablare än vad mina var (X5:an bör ju vara tystare än 320:n oavsett däck också). |
|
| ollen: De märken du nämnt stämmer. När ny bil köpes kostar en modell lika mycket oavsett däckfabrikat. Om en hjulsats beställes separat till den nya bilen är det olika priser som gäller beroende på däckfabrikat. De dyraste är då Michelin. Alltså var din bil en vinstlott! Michelin är enligt mig de absolut trevligaste däcken som en bil kan utrustas med. Själv skall jag snart montera de nya Pirelli P6000 som jag fick bilen utrustad med när jag köpte den. Är det inte hasso som brukar prata så varmt om dem?!? | |
|
Bjoerck: Bra att du tar det på rätt sätt! Jag börjar tro att vi nästan har samma åsikt om detta, jag menar visst kan en bil levereras med två olika märken på däcken men då är däcken likvärdiga när det gäller prestanda som du säger, vilket inte riktigt framgick i ditt första inlägg i denna tråd. Då lät det som om BMW skulle montera vilket däck som helst bara det var billigt. |
|
bjoerk:Klart jag håller med dig, men jag föredrar att åka utan hörselskydd och reta mig på nåt som inte är nödvändigt.Mina 17.tummare går tystare än p600015" Finns ju betydligt bättre och prisvärdare kvalitetsdäck än dessa Pirelli som blev totalsågade i aftonbladets däckstest förra året.Dessutom är de dyra i förhållande till egenskaper.Men som sagt ditt valet är ditt. Härligt med sommardäcken på!! MVH Hasso |
|
Personligen är jag väldigt nöjd med GoodYear Eagle F1 men smaken är som baken, delad. Den ger förhållandevis många mil för pengarna, samt att grepp i vått och torrt fungerat utmärkt för mig. Vad har du typ av körstil, lugn eller hård? Mvh Asken Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.