|
|
|
|---|---|
fjamsetramsa |
Han har en M5 92 ? tror jag...hans bil är fullservad på BMW..inget konstigt med bilen .går jämnt o fint..alla gröna dioder lyser...MEN..han har precis tagit ut bilen efter 2år...vad bör han göra?den är ju servad..ska han byta motoroljan o kanske ngt mer pga den har stått länge??? |
|
Man bör byta motoroljan i alla fall då det kan bildas kondens/fukt om bilen står stilla länge. " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
fjamsetramsa |
Ok som jag misstänkte...inget annat??? |
|
Om oljan byttes innan bilen ställdes av, så kan jag inte se någon anledning att byta den igen. Har inte oljebyte gjorts innan avställning så är det lämpligt att göra det nu. Mvh Ulf |
|
fjamsetramsa |
Vad jag vet blev den körd ca 50 mil innan avställning.. |
|
Även om oljan byttes innan bilen ställdes av så ska den bytas nu. Olja är hydroskopisk och drar till sig vatten/fukt ur luften. Oljan är med andra ord kass efter 2 år i en såpass öppet kärl som en motor är. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
fjamsetramsa |
Ska rekommendera honom det...är det bara oljan som är viktig då? |
|
En del remmar och insugsbälg som kan ha torkat. Kolla det... Micke K. Länk |
|
| Tycker nog inte motoroljan är det viktigaste, i första hand ska han byta bromsvätskan. Har den dragit åt sig fukt kan den koka när den blir varm. | |
|
Hej! Som sagt ovan, Motorolja, BROMSVÄTSKA, även kylvätskan kan vara bra att byta. Kolla alla gummislangar+insugsbälg. ev.Kilremmar , skal iaf kollas noga. MVH:Sakke |
|
|
J.Dredd: Att oljan skulle vara helt kass har jag svårt att tro. Om den har dragit åt sig lite fukt så bör ju det försvinna om man kör motorn riktigt varm. Mvh Ulf |
|
fjamsetramsa |
Många förslag!!!! |
|
lyssna på Dr. Sakke !! eller lär av misstagen men DET kan bli dyrt, självklart SKALL samtliga oljor, BROMSVÄSKA, kylväska bytas !! - alla gröna lampor lyser ??? har batteriet varit bortkopplat DÅ funkar SÅ KLART -inte- service-intervallen, i allafall INTE för bromsvätskan - - mitt förslag, ägaren bör LÄSA instruktionsboken till bilen, det mesta står faktiskt DÄR ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.