AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
4.818

Köpa bil från Tyskland i företag

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Har sökt men inte hittat något inlägg där jag har sett något bra svar på min fråga.

Jag undrar om man köper en bil från Tyskland, t.ex. om jag hade ett företag, om det då blir någon beskattning för bilen när jag tar in den i Sverige? Detta gäller en tysk bilhandlare (firma) som endast säljer till företag.

Om det nu skulle bli beskattning på bilen när jag tar i den i Sverige så undrar jag om det är något mer som skiljer när man köper bilen i företaget än som det blir när man köper den privat?

//Schnitzer

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
JAg vet inte om jag har rätt svar men:jag gick in på grebrachtwagen böse eller liknade på Ehrl och hittade min nuvarande bil,den stog på runt7t euro på skylten men vi kontaktade han på telefon nr från grebrachtvagen blalbla och så sänkte vi momsen tror jag för runt 6t euro betalade jag/om det var därför vet jag inte men då är det enkelt och inga mer frågor ställs av någon sen om det varken i sverige el tyskland.

Mpower
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Schnitzer: jag kollade upp hur jag gjorde, jag gick in på bmw.de sen sökte jag på "Grebrachtwagen börsen" på bilar och det är bara hos handlare i tyskland, så vi ringde någon nisse där då och då funkade det som förra inlägget!

Mpower
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Jag menar förövrigt att det gick slippa unden momsen i tyskland på bilen .jag köpte ej igenom företag men dem kanske trodde det!!

Mpower
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
betan:

Ni kom överens att sänka bilens pris (på kvittot) för att du skulle få betala mindre skatt i Sverige, eller? Jag är inte ute för att göra något olagligt!!!!

Är det någon som VET om man måste betala svensk skatt för bilen (som är från Tyskland) om man köper den i sitt företag i Sverige?

//Schnitzer

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Det var ingen diskussion om sänknig på priset när vi var framme på plats,utan det stog ett pris på grebrutvkhlkhbösen och ett i bilen när jag kom till ehrl...så tanken var inte att jag var olaglig på något sätt.7oo0 euro på bilen och 6300 euro på "hemsidan" så vi antog det billiga och frågade om det stämmer osv över telefon.Sen var det klart.Det var far min som prattade telefon med säljaren jag halvkass på tyska,och dem helkassa på engelska.

<Fråga två kan jag inte tyvärr.

Mpower
Scheckheft
Hej
betan: dina inlägg är otroligt svamliga och svårlästa. Problemet är att du inte riktigt vet vad du pratar om och om priset du betalade var inklusive eller exklusive den tyska momsen. Har du varken betalat svensk eller tysk moms är det momsfiffel. Enklast är väl ändå att kolla köpekontraktet och se om Mehrwertssteuer (16%) finns angivet.
Schnitzer: du har fått mail angående din fråga.

Mvh
Scheckheft
E9:Länk
Letar M5E34
Är det en ny eller begagnad bil?

Ny bil = Dra tysk moms och betala svensk

Begagnad = Betala tysk moms
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Scheckheft:Svamligt jag vet, jag tänkte samtidigt som jag skrev,därför alla inlägg...Men seriösare sätt att handla på än jag gjorde finns inte när det gäller bilar.Sen glömde jag vissa omständigheter runt och får kolla upp det för att vara korrekt det ska jag göra.ska kolla dem där 16%.
Eftersom det inte kommer ett brev på posten att jag ska betala moms på min nya bil så antar jag att det redan är gjort av tyska handlaren!

Men det är där det blev lite konstigt att priset sänktes för jag ringde på grebrachtwagen börsen och då sänkte priset.Kan någon förklara ifall man slipper momsen genom det?

Mpower
betan:
Har du inget momskonto och inte är firmainnehavare så kan du inte dra av den tyska momsen. Man kan liksom inte be en tysk handlare att "slippa momsen" bara sådär, eftersom det inte riktigt fungerar på detta sättet.... Allt måste självklart bokföras på rätt sätt precis som med all annan business.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Det är kanske så enkelt att det var en gammal säljskylt i bilen, och det nya priset gav han mig över telefon!?
Men jag kollade köpkontraktet och det stog något långt tyskt ord i fet svart stil längre ner men har glömt det nu pga fylla igår :-)jag är glad att bilen var rätt och fin med servicebok osv sen lär man sig något nytt varje gång man hämtar en ny bil,ska tänka på detta nästa gång.

Mpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.