|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hur säker är den bilen igentligen enligt tester på den | |
|
Vad jag kommer ihåg från den tiden är att den fick nån stjärna sämre än Volvo 700, 900 och Saab 9000 som på den tiden var säkrast i klassen. Förmodligen är den inget vidare krocksäker med dagens mått mätt. Den är ju tung vilket åtminstone talar till dess fördel. |
|
|
Fanns någon sida på något försäkringsbolag som hade statestik. Har blivit av med länken tyvärr.. Men jag kommer ihåg att e34 låg över genomsnittet. BMW 525i 24v -90 |
|
|
Här kan ni söka på folksams statisk över specifika bilmodellers krocksäkerhet: Länk Mvh Andreas |
|
|
Intressant i folksams test att dom har hela segmentet 88 - 96 som en modell. Med tanke på att det tillkom AIRBAG m.m. genom åren. |
|
|
Folksam redovisar bara genomsnittet av verkliga olyckor, kan hålla med om att det är lite väl generellt. Däremot ska de ha en eloge för att de publicerar "det lilla de vet". Länk Mvh |
|
|
Tycker dessa siffor är rättså luddiga: T ex så är BMW E36 mer krocksäker än en E46. Ford Eskrot 99-01 är FARLIGARE än Ford Eskrot 81-90! Honda Civic 92-95 är farligare än Honda Civic 88-91. Dessa är ju nu baserade på verkliga olyckor. Och antalet olyckor oxå antar jag. Men om man tar en enstaka genomsnittlig krock med den dåliga o den bra bilen under samma förutsättningar så tvivlar jag på att den gamla bilen ens KAN vara bättre än den nya. Jag tror inte mycket på denna statistik. Ånej jag är inte tjurig för att E30 hamnar dåligt. mvh |
|
|
Å varför i hela hisingen skulle en Ford Sierra 83-93 vara långt säkrare än en E30? De är ju förtusan samma konstruktion på bilarna. Många har dött i E30 eftersom de antagligen smäller mycket hårt när de väl smäller. Medan Ford Sierror kanske inte är inblandade i så många olyckor. Men tabellen blir ju ändå felande. För E30 i sig som konstruktion är ju kanske inte farligare än en Ford Sierra. Mycket beror på förarna i respektive bilar. En E30förare är förmodligen mer riskbenägen en än Sierraförare. Jag tvivlar nämligen på att Ford hade mer säkerhetstänkande än BMW på 80-talet. mvh |
|
|
Jag tror Folksams statistik kan stämma rätt så bra faktiskt. Många bilar som har erkänt bra krocksäkerhet har också hamnat högt i Folksams statistik. |
|
| E34 från 88-90 har bra krocksäkerhet, säkerligen någonstans mot mitten i dagens mått, dvs de som har airbag. Jag har själv flygit av vägen och klippt broräcke+mindre träd med en E28 och den kändes väldigt övertygande! | |
rsarits |
Jag blev påkörd bakifrån av en Ford sierra kombi som höll 50 - 70(enligt han själv och utredaren) när jag själv stod still. Det var en 520 E34 -88, killen på försäkringsbolaget sa då att BMW 5 och 7-serien var bra att sitta i om man blir påkörd eller kör av vägen, enligt LF:s statistik så är det relativt få allvarliga personskador i just de modellerna, och som jag förstod, oberoende av årsmodell. Personligen tror jag att det beror mycket på att bilarna är stora och relativt tunga. Det är klart att om man kör in i en stor sten i 50, så kanske det är bättre med en liten och lätt bil. |
|
Hej! E34, när den testades av euro-NCAP eller motsvarande, var klasledande i krocksäkerhet. Minns det tydligt, läste rapporten/referatet i en biltidning... Det som slog mig den gången var att det uppmärksammades väldigt lite i tester, man kom ihåg att nämna hur säker SAAB och VOLVO var men glömde gärna att BMW:n fick lika bra betyg.... Tror nog att E34 är hyffsat säker även med dagens mått mätt om den har airbags. karosstrukturen är ju mkt stabil... Sedan angående FOLKSAMS statistik: Tja, den är väl sådär pålitlig-man måste nog läsa den med viss skepsis. Olyckorna är väl inte selekterade efter hastighet,olyckstyp eller bältesanvändning etc. Det är bara klump av olyckor parade ihop med bilmodell... Om man tar till exempel E30, har kollat noga i folksam statistiken och enligt den så är E30 lika osäker som Nissan Micra av -80 talsmodell (alltså den första) och om jag inte minns fel opel kadett -80-85 (eller liknande) är säkrare....tja, vad ska man säga- har ni någonsin åkt/kört någon av dessa? Felet med statistiken är ju för det första det jag har nämnt ovan pluss att den tar inte hänsyn till hur vanlig bilmodellen är, således kommer vanliga bilar som inte appellerar till ungdom bättre ut än "ungdomsbilar" som inte har sålts i lika stora mängder.... När det är färre bilar så räcker det med få olyckor för att rubba statistiken (Tex äkta gubbil SAAB 9000 som finns i stora mängder VS. tex. någon Ferrari- krockar du med en ferrari med fatalt utgång så ser det javligt illa ut i statistiken då detär så få ulyker med ferrari involverad) Jag vet att det finns ett minsta antal bilar/olyckor för att komma med i statistiken- detta var ett extremt exempel. jag kan tänka mig att just i fallet av E30 så påverkar det stora antalet bilar som går som "kepsracers" statistiken negativt speciellt om man jämför med småbilar som Nissan Micra eller Toyota Starlet som körs på ett helt annat sätt och av annan förarkategori. MVH: Sakke |
|
|
Var en kille här på AP som rullade med sin M5a, ganska hårt. Klarade sig med blåmärken... Minns inte vad han hette, men går säkert att hitta bland gamla trådar... Micke K. Länk |
|
|
Bra Drsakke... vi är inne på samma spår. Egentligen en dum statistik av folksam att förlita sig på. Vi som är smarta tänkande bilägare kan tyda statistiken. Men pöbeln kan det inte. :) Vilket är dumt... Om man presenterar ett diagram eller liknande ska man ha med samtliga faktorer. Fick man ju lära sig på lågstadiet... Men tydligen inte statistikerna på Folksam. |
|
samke |
den är mycket säker! jag kommer ihåg att ja var hos bmw en gång, mekanikern hade gemfört en e34 och en e39 genom att ha slagit båda bilarnas frontar med en slägga allt vad han orkade. e34:n klarade sig mycket bättre än e39:an. han sa att e34:n är en av bmw:s säkraste karosser e34's kaross är inte i aluminium som dagens bilar. jag har en bild där en e34 krockas i 65km/h men kan inte länka den :P finns ju bilder på svt där de krockar en e34 med nån volvo, vad jag kommer ihåg så klarade sig e34:an bättre än volvon. |
|
Folksams resultat blir ju sneda, mycket beror på förarens ålder och kön och hur hög hastigheten var. Jag kan tänka mig att E32 och E34 med förarairbag är i nivå med 3 och 4-stjärniga bilar från slutet av 90-talet (EuroNCAP). Mvh |
|
|
samke: inte kan man väl kolla hur säker en bil är genom att slå en slägga i dem!! Men hur som helst, krocken du menar måste ju vara den som de där engelska bilprogrammet ordnar, de radiostyr en volvo och en bmw in i varann, även om bmwn kanske såg lite mindre skadad ut så skulle samtliga mest troligt ha dött i båda bilarna om de färdats i dem. //Simon |
|
|
E34, tillsammans med MB W124, ansågs vara en av de absolut mest krocksäkra bilarna på sin tid. I flera tyska krocktester tog den full pott, tyvärr är dessa tester rena stenåldern med dagens Euro NCAP. De gick i princip ut på en frontalkrock+ en offset kollision i 50km/h mot en betongvägg vilket inte simulerar kollisioner mot andra bilar särskilt bra. Även om detta inte är dåligt så är det ju rätt sällan man har möjlighet att välja vad man skall krocka med när olyckan är framme :-) Vad jag vet så har inte E34 testats enligt Euro NCAP (där bilen även krockas mot en struktur som ger med sig). Folksams tester tror jag kan ge en viss indikation på hur säkerheten är för en viss biltyp men jag har märkt att detta system har klara brister. För något år sedan ansågs en E46 anses vara farligare än en E36 enligt deras statistik. |
|
| Glömde en sak, minns att E34 fick kritik för sin placering av bensintanken som ligger väldigt utsatt för påkörning bakifrån. | |
|
Samke: Med allra största sannolikhet är E39 mycket säkrare än en E34. Å vad gäller krocksäkerhet kan man inte se utanpå om bilen är säker eller inte. Nya bilar knöglar ihop sig till oigenkänlighet med undantaget att kupén är intakt. Detta för att minska krockvåldet för de åkande. I och med att deformationszonerna på bilen upptar så mycket som möjligt av krockvåldet. Så man kan sällan "se" om en bil är säker eller inte. Såvitt inte ratten ligger i baksätet och taklinjen ser ut som ett W |
|
|
Nog har säkert e34 också krockzoner, men e39 är ändå säkrare. //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.