|
|
|
|---|---|
|
Har hittat en B10 4,6 E39 men det är en 97:a som i sin tur är en av dom första i nr serien skulle jag tro... Vad är det för skillnader mellan årsmodellerna, är dom stora? Mvh | |
|
Så, nu har man äntligen köpt upp sig på en söndagsbil igen! En Alpina B10 4,6 #116 blev det. Är faktiskt väldigt nöjd! Var igentligen ute efter M5 E34 -95 men fall för komforten i V8:an och switchtronic'en. Bilen köptes igår från Nyabilhuset i Eskilstuna och leverans sker först på fredag 28/10. Såg bilen på annons igår förmiddag och bestämde mig för att åka och kika på bilen. När jag väl anlände märkte jag att bilen var i ett väldigt fint skick såväl som maskinellt, lack och inredning. 1 äldre ägare i Tyskland och en 30-årig svensk ägare som hämtat bilen 2004 och bytt in den på firman. Fullservad, milkollad 2 gånger (13500mil). Inga missljud från motorn, inget slir i lådan, inga repor och inga j*vla parkeringsbulor heller på bilen. Färgen är Cosmos svart och allt på bilen är original som förblir så. Utrustningslistan är maxad från fabrik utom lucka och det kan jag leva med! De svaga punker som jag hittade på bilen ska åtgärdas av bilfirman, som verkar seriösa, tills på fredag. De saker som jag märkte var: Lite oljesvett från lådan, packning ska bytas. 2 nya bakdäck, nån som haft kul! En fullservice. En list skall bytas. Vänster elhiss bak ska lagas. Helrekond med polering. Annars var bilen i toppskick med alla möjliga papper och kvitton från Tyskland... |
|
|
Synd att de bytt inredning till M5E39'ans och att de satt på M3 copy backspeglar.... Har du kollat upp historiken mer än att lita på milkontrollen?! M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
| Självklart STEPHAN! Har pratat med tidigare ägare i Tyskland som styrker bilens miltal. Speglarna är inte några kopior utan sitter där sedan frabrik men annars är det inte hela världen att byta tillbaks till original. Alpina inredningen finns kvar på firman och är i fint skick(har kollat på den). Alpina-inredningen får jag förövrigt med. Inredningen är bytt pga att det inte fanns el stolar på alpina inredningen vilket är helt ok för mig för stolarna är som nya och funkar felfritt. | |
|
Den bilen var till salu i februari av en privatperson. Annonspriset då var 183' och milen 13.200. Bilen hade då fortfarande Alpinastolarna. ___ //Ulf |
|
|
Ok dobo. Blev lite förundrad där ett tag... Första gången jag sett en Alpina B10V8 med M// backspeglar. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Det visste jag däremot inte... Men jag tycker priset som jag fick betala är väl rätt humant för en så pass speciell bil... Eller vad tycker ni?! |
|
|
STEPHAN Jag kan bara hålla med dig om att ///M backspeglarna INTE passar in på en alpina oavsett om dom är monterade från fabrik eller inte! Dom lär ju flyga av rätt snabbt! Inredningen var ett stort frågetecken när han sa det på telefon halvvägs till bilfirman, men när jag kom fram konstaterade jag att det inte var nåt lurt med inredningen, det första jag tänkte på var nån brand i kupén el nåt... Men inget konstigt iaf. |
|
|
dobo: helt klart att den har kommit ner i en intressantare prisnivån nu (vet inte vad du fick betala...) för priset i februari var inte riktigt realistiskt... ___ //Ulf |
|
|
Priset jag fick betala blev 145.000kr idet priset ingår: M5 E39 el skinn inredning i nyskick. 2 nya märkesdäck bak 265:or. Fullservice - alla oljor + filter. Byte av packning till lådan. Byte av en list. Rekond. Nya navi skivan. Full tank. Helt OK prismässigt tycker jag! |
|
|
Jag skulle vara väldigt tacksam om jag fick lite info om vad som skiljer sig på bilarna med olika årsmodeller... Mvh |
|
|
Här finns lite info Länk Länk ___ //Ulf |
|
|
Dobo: Kolla även på www.alpina.de under modellhistorik så hittar du antal tillverkade ex och effektuppgifter som skiljer sig årsmodellerna emellan, annars så är det bara BMW's skillnader som genomfördes - t.ex. faceliften hösten 2000. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Hej dobo: Du har mail, men du kan kasta dom 2 första det blev något lustigt med dom. Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.