|
|
|
|---|---|
|
Måste bara få skriva av mig lite.. Blir så förb* när man blir uppringd av försäljaren sent på torsdagen, när jag befinner mig på restaurang och inte kan prata.. "Jo, det är så att de har ingen dragkrok hemma på företaget som skall leverera, men jag kollar om BMW kan få fram en, så snart jag ska jobba igen, på tisdag"(!?) Det är bara att bita ihop under resten av middagen.. Om jag beställer en bil för drygt 200´ för tre veckor sen, hur svårt kan det vara att beställa den dragkrok vi kom överens om vid köpet. Att bilen får en ny huv och baklucka som skall lackas det är något jag kan acceptera att få vänta på, men man beställer väl inte dragkroken när bilen nästan är klar vid lackningen, hört talas om leveranstid? Att han sen inte tänkt på att det skall sitta en lucka i spoilern när dragkroken inte sitter i, det gör det än värre, framförallt eftersom jag mailade en påminelse om luckan i början av förra veckan.. Vad har gått snett? Har svårt att rekommendera den firman just nu, men tänker inte hänga ut dem innan de fått chanen att rätta till felet eller förklara sig.. Så, nu har jag fått skriva av mig lite.. Ha en fin! T | |
|
Tycker det där låter helt normalt, tyvärr! Bil försäljare idag är inte farligt uppmärksamma. Länk |
|
Jirar |
Tycker väl att det snarare verkar vara verkstaden som skall montera dragkroken som borde sett till att ha delarna hemma, hur kan du få det till säljarens ansvar. Han är firmans ansikte utåt , men knappast ansvarig för att din dragkrok inte fanns hemma. |
|
Jirar: Förstår att du försöker ta säljarens parti.. Om säljaren inte informerat sin leveransavd/verkstad om att dragkrok skall monteras och att bilen skall vara färdig efter en viss tid med diverse modifieringar, då är det säljarens ansvar. Verkstad och leveranspersonal kan ju inte läsa varken mina eller säljarens tankar.. eller? Måste vara otroliga ûbermench" på dessa avdelningar i så fall.. Fast det funkade inte så bra med det den här gången. Kanske skall ringa TV4+ och deras spökjägare för att fixa till tankeläsandet så inte fler drabbas av dåliga tankeläsare från verkstaden.. Krav skall man kunna ställa på säljaren, han är väl ingen galjonsfigur heller, det är hans ansvar att det vi kommit överens om genomförs. Om jag däremot talat med verkstad, leveransavdelning eller någon annan om vad bilen skall innehålla, vilka tider som gäller eller vad det nu vara månne. Då går säljaren fri.. Vem tar ansvar för överenskommelser i ditt företag. Om säljaren struntar i att informera de övriga om vad som gäller, vem skall ta skiten.. säljaren eller verkstaden? T |
|
Jirar |
Hur vet du att säljaren inte informerat verkstan om vad som skall göras? Normalt sett när man säljer en bil så brukar det gå en arbetsorder till verkstan om vad som skall göras på bilen, dragkrok M-värmare mont V-däck mm. Nu utgår jag ifrån att du köpt bilen hos en större ÅF. Självklart om du köpt bilen på typ Solvalla biltorg så kanske du kan skylla på säljaren, men i annat fall så tror jag att verkstan har klantat sig. |
|
Jirar: Har pratat med företagets verkstad, BMW´s reservdelsavdelning i den aktuella staden och med lackeringsverkstaden som lackar huv och baklucka och mina samtal leder fram till mitt påstående. Det är just det där med "normalt sett när man..." som du skriver som inte fungerat denna gång. Har precis som du säger köpt bilen hos en större återförsäljare och vet att det i normala fall skall fungera, men denna gång har det inte gjort det och det är det jag inte gillar. Som du kanske också märkt så hänger jag inte ut vare sig företaget eller säljaren med namn och det tänker jag heller inte göra eftersom de skall få en chans att bättra sig och lösa problemen. Det stora problemet är att hans/deras ouppmärksamhet leder till problem för mig med min planering och när jag tillsut kan använda min nyinköpta bil. Nåja, strunt samma, meningen var ju att jag skulle få skriva av mig lite "ånga" och det har jag ju.. Ha en fin.. trots regnigt väder T |
|
|
Man ska vara tacksam att man får köpa bil, det är vad som gäller hos väldigt många bilfirmor, jag är förvånad över det får inte säljarna provision? På en bil mitt jobb köpte, hände följande; firman ringde i mellandagarna vid julen-03, bilen är klar att hämtas, okej men vi behövde inte bilen då och det är dåligt för andrahandsvärdet att hämta ut en bil i december, bättre att hämta den året efter, okej vi ringer i början av januari, vi frågar är allt klart på bilen, även telefonhållaren? Nej hållaren är inte monterad, okej montera den och ring sedan, vi ligger inte i sjön, så vi behöver den inte, för vi har kvar bilen som den nya ska ersätta, i mitten av februari får vi ringa, eftersom ingen från firman ringt, okej bilen är färdig, vi hämtar den, när den kommer till jobbet märker vi att telefonhållaren inte är monterad, vi ringer säljaren, okej han ska hämta den och få hållaren monterad, det går ett antal veckor, alltid en bortförklaring varför det inte går, sedan ringer ekonomiavdelningen som undrar när vi ska betala bilen, svaret? När bilen är i beställt skick! Då går det fort bara några dagar senare är telefonhållaren monterad, vad lär man sig av detta? Betala bilen när den är i överenskommet skick, inte före. T; Det jag skulle göra när bilen är i överenskommet skick är att ringa/maila VD för företaget och tala om att du inte är nöjd med hur affären genomfördes, och fråga hur dom ska få dig att bli nöjd, jag känner många personer som inte byter bil lika ofta som dom skulle eftersom behandlingen på bilföretagen är dålig, så det finns pengar att tjäna för serviceinriktade säljare, personligen lider jag inte, jag tar mina pengar "och andras" utomlands i stället;) Mvh Stephan |
|
|
Stephan - Precis! Man måste BÖNA OCH BE om att få köpa en bil hos många bilhandlare. Jag håller på att leta Golf 4 till lilla mor och det är rätt många gånger man blivit förbannad på lata säljare. Den bil som jag varit närmast att "få köpa" var ett bra exemplar i Hamburg, men efter det att säljaren bett om mitt faxnummer och lovat faxa över lite papper så försvann han. Jag väntade ÅTTA dagar på att han skulle höra av sig per mail, telefon eller fax, men icke. Slutade med att jag skickade ett artigt mail där jag vänligt förklarade att jag tyckte att det var tråkigt att han inte ville sälja bilen till mig, men att jag sket i vilket eftersom marknaden är full av bilar. Tyvärr har jag inte hittat någon lika bra än. :| I Sverige är det ÄNNU värre. Trots att jag både mailat och personligen besökt handlare och förklarat vilka krav mor har på bilen, att de har pengarna i näven på en gång om de vill och att jag inte är ute efter att strula med garantier eller pruta mig blå, så är det omöjligt. De SKITER i en bara för att man inte letar bil över 200 000 kr. Blir lika förbannad varje gång, då jag vet att om jag själv hade skött mitt jobb lika USELT så hade jag fått sparken ganska omgående. En vacker dag kommer jag att skälla ut en handlare efter noter, det vet jag. Frågan är bara hur länge jag lyckas hålla tillbaka. :) |
|
|
Håller med om att vissa säljare inte ser seriöst på sitt yrke! Skrev för några veckor sedan på ett köpeavtal på en ny firmabil (E91). Hade två bilfirmor inkopplade för "offert" och ena firman skötte sig inte särskilt bra - den (unga) säljaren kontaktade inte mig som utlovat, han lät en annan kund provköra bilen innan mig trots att jag väntat längre osv... Kontentan blev att den andra firman fick sälja bilen! (de gav dessutom något bättre pris, men den skillnaden var inte avgörande) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Jirar |
Anders N: Om du nu hittat en bil till din mor hos nån handlare så är det väl bara att köpa, fattar inte hur du menar att dom bara skiter i en. Du vill ju ha en bra bil till din mor ,inte bli bästa kompis med säljaren. Sen är jag lite nyfiken på vart du hittar alla dessa värdelösa säljare??? |
|
Jirar - Om bilen står 200 mil ifrån mig är det inte "bara att köpa", utan då måste jag få LITE service. Inte så svårt att fatta, kanske? Hur stor uppoffring anser DU som säljare att det är att lägga tre-fyra papper i faxen när du är nära att closa en deal? Och hur stor uppoffring för dig skulle det vara om jag kom in i hallen och sa "Hej, jag letar efter bil till mor. Får kosta X kr, måste ha fyra dörrar, iövrigt inga direkt krav, är ute efter snabb affär utan strul. Har du något sånt?"...? Är det jobbigt för en bilsäljare? Är det bättre eller sämre om jag ringer eller mailar? Eller om jag tittat ut ett specifikt objekt och kommer in. Är det HEMSKT för en bilsäljare att bli störd i surfandet? Det verkar tamejfan så. Och är det JOBBIGT att ringa tillbaka när man sagt att man ska det? "Jag kollar det och ringer dig på måndag" har jag fått höra rätt många gånger nu utan att någon ringt. Jag är inte ute efter att bli kompis med en säljare - det har jag tillräckligt av - men sist jag kollade vad SÄLJARE gör, så var det att SÄLJA. Jag garanterar dig att om vi hade såna säljare där jag jobbar så hade de fick kicken fortare än de kan säga "Fikarast". Säljarna jag syftar på finns främst här i Visby och i Stockholmsregionen. Har även försökt med ett par mail till Göteborg och Skåne, men där är responsen märkligt nog sämre än i Tyskland. |
|
Jirar |
Tyvärr så är det så att i 99% av fallen då man haft en kund som är ute efter en specifik bil och vill att man håller koll på en sån bil så har kunden antingen köpt en bil ,eller tycker att det är fel färg, pris mm. Jag har tyvärr varit med om det själv allt för många gånger, så frågar nån mig idag så ber jag dom artigt att själva bevaka på nätet. Är det sen så att du hittat ett objekt hos handlaren som du är intresserad av så tycker jag med att det är otroligt dåligt att inte återkomma till kund ,eller skicka ett fax eller vad det nu kan vara du vill veta om bilen. |
|
Jirar - Jag har inte bett någon handlare hålla utkik efter nån bil, utan de har lovat att kolla upp detaljer kring en speciell bil (kolla med verkstaden vilka åtgärder som planerats in före försäljning, räkna ut bästa möjliga pris etc). Jag HATAR verkligen att bli behandlad på det viset. Det är inte JAG som ska smöra för säljaren - det är tvärtom! Men som sagt, jag kräver ingen extraordinär behandling på något sätt. Jag begär bara att de ska sköta sitt jobb och hålla det de lovar. Vad fan tror dom liksom? Att jag ska gå ner på knä på deras lilla kontor och gråta som ett barn "Snäääälla, låååååt mig få kööpa en biiiiiil!!!" och bli ljugen för och ignorerad - och att jag ska gilla det så mycket att jag kommer att se till att mor servar bilen där OCH att jag rekommenderar handlaren till alla jag känner? Glöm det. Radio- och TV-handlarna i stan körde samma stuk med alla kunder som inte köpte för 50-60 000 åt gången tidigare. Knappast en slump att både jag själv och hela min släkt och mina vänner och deras släkt handlar på nätet..... Jag förstår att du inte gillar att din yrkesgrupp blir påhoppad, men detta ÄR usla säljare som uppenbarligen inte gillar sitt jobb. |
|
Jirar |
VAD ARG DU VERKAR, är alla säljare du verkar ha varit i kontakt med arroganta , inkompetenta oärliga eller är det bara du som är väldigt jobbig som kund??? Har du tänkt på det nångång? Verkar ju lite skumt att du alltid verkar "träffa fel" |
| Jirar - Tack för analysen, men du har totalt fel. Jag är så långtifrån jobbig kund man kommer - jag är artig, trevlig, korrekt och talar om vad jag är ute efter. Försök inte flytta över detta på MIG, för så är det inte. Detta är ett utbrett problem som ni inom bilhandeln borde ta tag i. Jag hör ständigt om unga, pensionärer och barnfamiljer som behandlas på nästan exakt samma sätt eller VÄRRE. Hos vissa handlare är du inget värd om du inte kommer in och vill spendera över 200 000 på ett bräde. | |
bustorp |
Anders N: Varför är du inte artig,trevlig, korrekt här också då så slipper man få fel intryck av dig.......är det bara andra som det är fel på? Vissa handlare/säljare kan jag hålla med om borde allvarligt se över sin situation vad gäller kundbemötande. Men det gäller långt ifrån alla. Jag tror dom har för hög grundlön o för låg provision........... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Bustorp - Om du anser att jag är oartig, otrevlig och inkorrekt här på forumet föreslår jag att du ignorerar mina inlägg. Jag har inte sagt ett ljud om att det bara är andra det är fel på eller att alla säljare beter sig så här. Nu har jag sagt vad jag tänker säga. Tack och hej. |
|
bustorp |
Detsamma Anders...detsamma. Huvudet på spiken. Den texten är värd att spara. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Hoppsan, meningen med att starta denna tråd var ju inte att ni skulle hugga helsen av varandra.. ALLA säljare är inte värdelösa, det är vi nog ganska överens om. Men det är tråkigt att de få som är det driver ner den totala upplevelsen av bilförsäljare.. De som skall leverera min bil kommer säkerligenatt förbättra sig i framtiden och kanske även se till att min totala upplevelse av köäpet blir bra. Ha en fin.. T |
|
|
halsen av varandra menade jag.. skrev lite illa T |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.