AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
917

En uppfattning om byte av vattenpump, hur besvärligt är det?

Halloj!

Det verkar som jag har lite trassel med min vattenpump, i alla fall droppar det från själva ingående axel (eller i närheten) vid avstängd motor...

Så, jag började riva ned ordentligt igår kväll, om inte annat för att verkligen kunna se varifrån det droppade.. Jag funderar nu på om det är ett jobb som man faktiskt klarar av att utföra själv eller om det blir för många saker som man måste beakta? Det kanske är packningar och rör som behöver bytas i samband med att man byter vattenpump?

(Själva pumpen ser inte så svårt ut att demontera, men skenet kan bedra!)

Någon som har en uppfattning om hur svårt det är att göra på en M73?

/Marcus
En liten uppdatering i mitt meckande:

Det mesta har gått riktigt bra. Nu är det jobbigaste kvar dock, svängningsdämparen (remhjulet, vibration damper) måste bort för att ta bort vattenpumpen. Nej, jag lyckas inte. Suck. 4 timmar har jag spenderat och lyckas inte! Nu sist använde vi en 1,5m lång hävstång och lyckas fortfarande inte rubba bulten (M18, 27'ans hylsa)! Den sitter benhårt!

Någon som har ett tips på vad man kan göra? (Det är ju lite svårt att hålla mot hjulet, TIS beskriver ju ett specialverktyg för att hålla mot..)

/Marcus
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
vad är de för hjul som ska bort,har du tagit bort fläkten i så fall är den vänstergängad.

Länk
WA
2.343
WAN
Ja ha, den är de ju ,men ska du verkligen behöva ta bort den ,den sitter ju långt nedan för vatten pumpen Länk

Länk
Man kan tro att det skall gå att ta bort pumpen ändå, ett antal skruvar sitter lite tajt bakom dämpningshjulet men det gick att få bort ändå...

Men, sedan sitter själva pumphuset införänkt i motorblocket och man måste dra pumpen rakt ut för att få bort den... i det läget kommer dämpningshjulet ivägen..

Annars kunde man trott att man skulle kunna tricksa ut den, lirka upp/ned och så borde det gå att få loss... men tyvärr inte!
(Har fått uppgifter från bmw-mek i Uppsala att den måååste bort samt ett inlägg på AP där han också bekräftar detta)
WA
2.343
WAN
kanske bulten är vänstergängad.Länk

Länk
Paap Reeder
..Darklight!
På M70 och M30 sitter själva dämparen med 8 (eller möjligen 10 st) M8- bultar.Lossar man dessa kan dämparen "sjuvas av" från själva tappen som den omtalade muttern håller fast.
På mina bilarar den inte v- gängad i a f.

Notera att v-pumpen SANNOLIKT ..kan inte din motor ... måste pressas ut med 3 st M5 som skall gängas in i dito förfabriserade hål för att jämnt kunna pressa ut pumpen.

MVH /// Paap R
Sådär! Nu efter 2 dagars jobb har vi äntligen fått bort dämparen!

Till slut kunde vi tillverka två tjocka plattjärn med urfasning för 27'an hylsa i mitten... Dessa järn spjärnade sedan mot golvet och på tredje försöket med två vuxnas kraft på hävarmen (som var lite drygt 1 meter) så släppte bulten så sakteliga!

Äntligen!

Vattenpumpen släppte sedan mycket enkelt så nu är alla saker lös och bortmonterade! Skall beställa delar i morgon! Det var en hel del saker från Länk som var trasiga samt en mycket tunn slang som såg ut att styra de ventilhus som finns skissade till höger i ovanstående bild... Efter det är det bara att göra om alltihop igen och försöka dra till dämpningshjulet med 100 Nm moment... Jag antar att man får gå igenom samtliga slangar och se om de är värdiga att fortsätta med eller om det blir nya...

Men? Vad tror ni? Bulten som jag har kämpat med i flera dagar... skall man byta den? Jag trodde verkligen att jag var tvungen med tanke på hur mycket kraft den har blivit utsatt för men den är riktigt kraftig och såg mycket fin ut när jag väl fick ut den...

(Nr 4 i Länk )

/Marcus
WA
2.343
WAN
Bulten ser kraftig ut tror knappast att du behöver byta den ,kolla slang 20,21 om de inte är mossiga de har jag bytt.Länk

Länk
WAN: Japp, 20 och 21 står på min inköpslista.. stålröret som ansluter mot de slangarna hade rostat av inuti slangarna så nästan hela kitet skall köpas nytt! (Lite osäker på ventilhusen som slangarna ansluter mot dock, de ser inte vackra ut men å andra sidan kanske inte de måste vara så snygga för att fungera?)

/M
ar
44
aran
740ia-93
Enligt etk så ska den bulten bytas,själv gjorde jag det när jag tog bort dämparen..
Inte enligt ETK väl? Snarare TIS?

Mmm, såg det.. å andra sidan kan man tolka det engelska ordet "replace" på två sätt...

1) sätt tillbaka
2) byt ut

Nåja, jag har beställt en ny bult, 40 spänn var inte så farligt!

/M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.