|
|
|
|---|---|
Lasse Karlsson |
Tjena BMW-freaks! Har läst massor här på forumet om allt runt detta med vilken olja man bör använda till respektive bil osv, osv. Hur man än vänder och vrider på det hela så är det ganska svårt att få det hela att gå ihop! Personligen tycker jag att man borde rekomendera en olja till en bil som klarar bilens prestanda men också stämmer överens med bilens serviceintervaller. Kan ta min bil som exempel: det är en M5-02. Serviceintervallet är 2500 liter bensin eller ca 2000mil mellan gångerna. Man har läst sig till att Castrol TWS 10W-60 är den olja som de flesta använder till dessa bilar, men den oljan är inte longlifeklassad om man ska tro det exelark med oljeinfo som jag hittade här på forumet. Jag fick mobil 1 5W-50 i min vid senaste servicen, men den är inte heller longlifeklassad och detta innebär väl att den inte lämpar sig för det serviceintervall som jag har, precis som TWS 10W-60 då inte gör. BMW använder väl mest Castrol och dom rekomenderar EDGE 0W-40 till min bil, och den är också longlifeklassad. Men en 0W-40 olja i en M5:a tycker jag personligen låter lite klent, om man kör dom hårt! Som andra alternativ har Castrol en 5W-40 olja och inte heller den är longlifeklassad! Sen har man ju iofs läst sig till att oljebyte bör ske 1ggr/år minst och då blir inte problemet så stort för mig eftersom kärran inte kommer gå mer än typ max 1000 mil/år och då kommer ju oljebytet enligt gammalt intervall och det blir lättare att välja olja! Men jag funderar så här: BMW borde hälla i olja som klarar bilens prestanda och även funkar enligt gällande serviceintervall och då frågar man sig vad det är som gäller? Ska man ha EDGE 0W-40 eller TWS 10W-60 med tätare byten?? Håller BMW i Sverige samma linje? eller är det godtyckligt till vilken firma man vänder sig?? Som sagt jag fick Mobil 1 5W-50 i min kärra, och det känns som man inte skulle köra 2000 mil innan nästa oljebyte, men det har man ju läst sig till själv! Vad har ni andra för erfarenheter i detta ämne? Vore kul att höra! HA DET!! |
|
Jag hade nog valt att använda TWS 10W-60 eftersom den verkar mest lämplig för din bil, och byta med 1000 mils intervaller istället. Det blir också optimalt för dig eftersom du kör c:a 1000 mil per säsong och då får ett oljebyte per säsong. Mvh Ulf |
|
|
BMW har speciella krav för M motorer och ett särskilt godkännade av motoroljor till dessa. Och Castrol TWS Motorsport 10W-60 är godkänd för de längre bytesintervallen även om jag personligen byter en gång extra emellan de ordinarie service tillfällena. /RS2 Approved Engine Oils for Motorsport Engines: -------------------------------------------------- E36 M Roadster and M Coupe / S54 from start of production E39 M5 / S62 up to 02/2000 E46 M3 / S54 from start of production E60 M5 / S85 from start of production E63 M6 / S85 from start of production Castrol TWS Motorsport 10W-60 E39 M5 / S62 from 03/2000 E52 Z8 / S62 from start of production BMW High Performance Synthetic Oil 5W-30 Castrol TWS Motorsport 10W-60 |
|
|
Jag använder TWS. Gör mellan oljebyte, alltså var 1000mil. Länk |
|
Lasse Karlsson |
Tja BMW-freaks! Det är inte det att jag inte tror på Mobil 1 5W-50, den tror jag funkar kanon till min bil! men det är väl det att man skulle inte vilja köra typ 2000 mil på ett år, med den oljan, men det känns ju som att man inte skulle det med någon olja!! detta även om serviceintervallet säger något annat. HA DET!!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.