AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.170

15 kg längst bak..

Ol
1
Ola_Z3
Z3 -96
Sitter två vikter bak,innanför stötfångaren på Z3:an.
Ska de stabilisera bilen i hög fart? Någon som kör utan?
jag har tagit bort mina och märker ingen skillnad. vet inte vad det är till för de sitter inte på coupén. Men antagligen för att staga/styva upp. Tror det är Mercedes SLK som har några liknande vikter.
Vikterna sitter där för att balansera bilen, inget jag hade vågat plocka bort utan att vara mycket säker på vad man pysslar med. 15 kg placerat på rätt ställe kan göra underverk på väghållningen.

Coupen har förmodligen en annorlunda viktfördelning är roadstern och behöver antingen inte vikterna eller så är de placerade på annan plats där de gör nytta.

/Fredrik
Visa användare
71
Peter_E
Audi S4 -05
VW Transporter -93
Även TT:n fick vikter eftermonterade i samband med esp pga av att dom tidigaste modellerna som lyfte i högre farter.
Ni kör så fort att FIA har beslutat om vikt straff :-)
Är det inte mräkligt att man inte lättar bort 15 kg i andra änden om man har problem?

I min värld gör allt så lätt som möjligt sen ställer man balans med andra parametrar än vikten..

Det är med andra ord för mig obegripligt hur man kan göra på detta vis.

/Anton
gjorde ingen märkbar skillnad på väghållning, bilen ligger hur fint som helts i de flesta farter, snittade ca 220blås hela vägen mellan gbg och helsinborg och bilen hade inga skumma saker för sig ur den aspekten.
Anton, Det är mycket enklare och billigare att lägga till kilo än att ta bort. På vilka saker skulle du kunna banta bort 15 kg i fronten utan att det kostar en hel del pengar?

/Fredrik
kolfibermotorhuv på under 10K är inte helt dumt :-)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Z3c 4 ever!:
Var hittar du sådana ?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Z3c 4 ever!:
Var hittar du sådana ?
X3m auto har juh för under 10K

Mvh D:son

Vet inte exakt hur det ser ut på Z3 men på den Alfa Spider jag en gång ägde satt det en stor järnklump längst bak upphängd i gummibussningar. Denna järnklump är till för att hämma självsvängning i karossen. Ett fenomen som cabbar med dålig vridstyvhet kan råka ut för. Järnklumpens syfte är alltså att svänga i motsatt riktning för att hämma självsvängningen.

Då Z3, liksom Alfa Spider, inte är kända för sin utomordentliga vridstyvhet så är antagligen funktionen densamma på dessa båda cabbar.

Som rolig anekdot kan berättas att när jag besiktade min Spider trodde besiktningsmannen att jag monterat dit järnklumpen själv... Han hade aldrig besiktat en Spider och jag fick förklara för honom varför fabriken monterat den stora klumpen under bilen.
Sitter en järnklump bak i E30 cabben åxå...

/Magnus

Min samling:Länk
Fredrik M: Det blir givetvis krångligt och förmodlingendyrt då det medför andra materialval osv..

Men 15 kg för att få 50/50 viktfördelning eller vad man nu eftersträvat ter sig löjligt.
Balansen i bilen kan man få på annat vis än med viktfördelning.

Det måste röra sig om ett försök att maskera självsvängning i karossen så som det beskrivs här i tråden.

/Anton
Highway Star: Mr Carbon har tre olika alternativ där den lättaste kostade 13000kr och vägde under 6 kg och billigaste kostade 6000kr och vägde runt 15kg.
Jag själv funderade på den som vägde 8 kg och kostade runt 10000.
Originallet väger tydligen 25kg (fasta jag har även hört andra bud som 32kg)
Dessa priser fick jag från Mr Carbon i vintras så det kan ha ändrats sedan dess. Hans sida är inte så värst informativ dessvärre: www.mrcarbon.se
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Resonemanget kring vikterna finns/har funnits i en lägre tid på flera forum ex.: Länk

Mats

Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Ahh!! här är det svar jag tänkte länka till: Länk

mats
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Z3c 4 ever!:
Tackar för svaret!

Undra om man vågar byta ut huven jag. Tror det är svårt att justera in den eftersom den är så lång. Och som köpare kanske jag skulle misstänka krockskada om huven är bytt :/.
Hmm, intressant. Har aldrig hört talas om självsvängning innan men så är säkert fallet. Mysteriet löst. =)

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.