AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.391

servon hackade/låste sig

jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Vad gör man då om motorn är igång och styrservon plötsligt låser sig?? Testade att gasa lite och svänga, men det tog emot väldigt tvärt! Den hackar sig fram när man vrider på ratten!! Hände mig idag, tack och lov skulle jag köra in till garaget då, så det var ju ingen trafikrisk.. men tänk om de hade hänt ute på vägen...
Vad gör luftmassemätarenoch vad har den för koppling med servon? Har hört att den kan ha nått med det hela att göra.
Har aldrig haft detta problem tidigare. Kan nämnas att servooljans nivå var korrekt.. dock läcker bilen olja just nu, efter att vi fyllt på för mycket. Nått samband? Ungefär hur mycket kommer det kosta att laga detta på verkstad?

Väldigt tacksam för svar!
Helga
Exakt samma idad på min E39. Skall serva på tisdag

//Helga
Helga
Kanske ingen olja eller .............

//Helga
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Helga: jodå, oljan fanns ju där och det var tillräckligt enligt mätstickan.
Men frågan är om de är nån rem som kanske inte går som den vill!? Vad vet jag! Känns ju inte så stabilt att veta att hjulen kan låsa sig när man kör! Fy ***! Vill inte ens tänka på det!
LMM och styrservo har inget samband, men varför inte en skröna på detta också?
Nån risk att mista styrförmågan är det givetvis inte, alla bilar går t.ex att bogsera och styra utan att motorn/servon är igång. Men det går tyngre att styra, i synnerhet i låg fart.
Om styrningen verkligen fastnar så är det nåt värre fel verkar det.

FP
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
folke: ja, det fastnade ett tag, vred till igen och den vred sig lite till och fastnade.. vred till igen och den släppte en liten bit och fastnade osv.
Sen väntade jag ett tag och vred då ratten fram och tillbaka flera gånger till maximalt rattutslag och plötsligt var det som vanligt igen. Knepigt!
Ulke
Samma sak hände på min 540 när jag startade till den och skulle varmköra den (acställd). Hackade när man vred på ratten och sedan kom ett onormalt högt ljud från servon.... stannade bilen och startade igen och sedan funkade den.

Måste dock kolla upp det hela då det hänt innan...

mvh Ulke
sb
35
sbkingz
BMW M5 -05
det är antligen servo pumpen som har gått sönder. Det finns 3 st givare på rattstången som man ska kolla först, men allt talar om att servo pumpen är paj.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
En av mina gammla 528:or betedde sig på det sättet om man körde i vattenpölar. Vatten stänkte upp på den slitna remmen och all servoverkan var borta. Kunde bli lite spännande ibland :)

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Ringde bmw och bokade tid nyss.. de sa på en gång att att det var glapp i servoremmen.. så grattis J.Dredd, du hade rätt. :)
Frågan är om man vågar åka nått mer de få dagarna nu innan den ska lagas?! Använder bilen en hel del, men vill ju inte utsätta mig eller nån annan att få det där tunga aset i baken heller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.