AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.302

Skumt problem med kylsystemet

Sida 2 av 2
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Har ingen aning om hur det är konstruerat på en S38 motor, men det kan ju vara bra att tala med en pålitlig bmwmekaniker innan så du gör rätt. =)

6a - för det är du värd
kr
47
krrjon
525i -93
Liten uppdatering, det var vattenpumpen som hade gått, inte konstigt att jag aldrig fick till luftningen. :)

Fick en smärre chock när jag skulle betala, dom bytte pump, generator + ac rem och luftade och så, det kostade 1817:-. Fyf-n va billigt, när jag köpte BMW:n sa alla "åååååh stackare den kostar skjortan att reparera du kommer att bli ruinerad" 1800 spänn för att byta vattenpump + remmarna det tycker då jag e billigt.

Nu går bilen perfekt varmt i kupén och den går aldrig över mittersta sträcket på tempmätaren. Den slutade dessutom att ryka vitrök, den rykte en hel del när den blev varm tidigare men nu ryker den ingen vitrök alls, hur kan det ha nåt att göra med pumpen?

/Krister
Visa användare
404
micke.l
745 iA -02
du har satt teromostaren fel väg,varmt på en sidan,kalt på andra,,,,,

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
gjorde vid en sån bil för några år sen,ett rent helv att lufta den,man bör försöka fylla på "bakvägen"dom är väldigt känsliga för luft och för lite kylvätska i systemet,har en bekant som var ute och körde i sin 525 mitt i natten då den börja koka,han gick ut och fyllde på kallvatten och gav sig fan på att köra en km till(en slang var av)!toppen sprack,hade inte tid att leta på skroten,ny topp+jobb 20 000kr,var försiktig för dom är luriga(en kass toppackning tex kan komma smygande,så har du riktig otur kan bilen ha varit kass när du köpte den!

Vitröken beror på kondens i avgassystemet, det kan skvalpa omkring flera liter i ljuddämparna beroende på kortkörningar osv. Vid viss väderlek ryker det mera osv, men till slut blir man av med vattnet och vattenångan. Har nog inget med jobbet på kylsystemet att göra, slumpen kanske inverkar osv. Termostatfel gör nästan alltid att motorn inte går upp i normal arbetstemperatur pga att den står lite öppen hela tiden. Att montera den på fel håll är omöjligt, iaf i de bilar som jag kommit i kontakt med.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.