AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.301

Skumt problem med kylsystemet

Sida 1 av 2
kr
47
krrjon
525i -93
Har som sagt bytt termostat för en vecka sedan ungefär. Efter de första lufningarna så fick jag värme i kupén och bilen gick fint (hann tyvärr inte köra nån längre sträcka dock). Sen en dag när jag for ut å körde var det ingen värme i kupén och bilen gick varm efter ca 5km. Sedan dess har jag luftat å luftat å luftat tills ikväll då jag äntligen fick värme i kupén igen. Men nu går bilen varm om man dämpar värmen från max och belastar motorn lite, vrider man upp kupévärmen på max igen s kommer värme i kupén. Tempmätaren gick nästan upp till det röda när jag slog av motorn, gick sedan ut och kände på kylarslangarna och dom 3 som går till värmepaketet var varma även den som går från kylaren till termostaten på förarsidan (alltså ovansidan kylaren vid expantionskärlet) medans slangen på andra sidan termostaten var lite ljummen vid termostaten men kall nere vid kylaren.

Så min fråga nu är kan det vara vattenpumpen som har gått för så nedrans mycke luft ska det väl inte vara så att man måste lufta en vecka innan bilen fungerar igen? Om man får värme till kupén och kan ändra mellan kyla och värme kan verkligen pumpen ha gått då, är det någon form av "självcirkulation" om pumpen går?

Lessen för den långa texten men jag kunde inte få det kortare.

/Krister

Lätt besviken nybliven BMW ägare :(
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Har hört diverse mardröms historier om att lufta M50 motorerna.
Åk in på en verkstad och lufta, brukar kosta betydligt mindre än en sprucken topp iallafall. ;)

Wanna know how it feels to Die?
Touch my car, and you WILL find out!
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Kontrollera vattenpumpen genom att känna om axeln känns glapp, det märks oftast rätt tydligt.

Hur gick luftningen till? Kom ihåg att man bara kan lufta M50/52 helt i kallt tillstånd, med avstängd motor. (helt olikt äldre motorer)

Varför bytte du termostat förresten?

6a - för det är du värd
kr
47
krrjon
525i -93
Kallt tillstånd? Det har jag definitivt inte gjort bara kört den varm sen öppnat luftskruven och nån gång öppnat den för mycke och tagit en ofrivillig dusch.

Jag var å köpte bilen i umeå 16/9 dagen efter gick den varm, varnade för coolent temp, så då bytte vi termostaten. Fast nu i efterhand så ser den då inte paj ut......

Sen dess har jag haft problem med bilen, tur man bara har ett par man kör varje dag då hinner den ju inte koka, men drygt utan värme i bilen.

Var ute nyss å kollade å då var ingen värme i kupén igen *SUCK*.... :(

Närmaste verkstad som man litar på att skruva i en BMW ligger 15mil bort.

Jag glömde åxå nämna att när bilen blir varm (tempmätaren rätt upp eller mer) så ryker bilen mycke vit rök. Det är i.o.f.s. väldigt fuktigt här nu och bilen har stått rätt så mycke (gått max 4km stadskörning per dag). Kan det vara fukt eller är det en skjuten blockpackning och krökt topp? Ingen kylarvätska i oljan i allafall.

/Krister
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Om man luftar vid varm motor åker det in massa luft i systemet och vattnet trycks ut.

Ta det lugnt med spekulationerna om sprickor i topp och så. Kolla upp vattenpumpen, som även har ett skvallerhål där kylvätskan tar sig ut vid nedsatt funktion. Men se till att informera tidigare ägaren om att du i ett tidigt skede insett detta allvarliga fel!

6a - för det är du värd
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Var även uppmärksam på om du har ett läckage på annat ställe, tex vid botten av expansionskärl, slanganslutningar mm...

Och låt inte motorn gå för varm, stäng genast av om mätaren börjar röra sig från mitten och uppåt. (om du har tänkt att flytta bilen) Temperaturen stiger fortare ju högre trycket blir.

6a - för det är du värd
kr
47
krrjon
525i -93
Ringde förre ägaren redan på lördan (dan efter jag kom hem med bilen) men man har ju inga garantier när man köper privat och han var inte det minsta intresserad att pröjsa nåt.....

Bilen gick bra hem från Umeå inga problem alls å det e ju ca 28mil.

Har slagit av nyckeln direkt tempmätaren kommit till sträcket efter mitten, aldrig låtit den komma till rött.

Första gången hann den varna men det var strax innan den kom på rött då vred jag av nyckeln direkt. Men nu när den går upp i värme och man stänger av den slår man då på tändningen, alltså inte startar bilen, så sjunker tempmätaren väldigt fort ner till halv sen går det saktare.

/Krister
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Att den svalnar fort, tyder troligtvis på att du har lite kylvätska i systemet, dvs mycket luft.

Men som sagt, kolla vattenpumpen!

Dåligt av förre ägaren att inte bry sig, men vad kan man förvänta sig, ska man få någon rätt får man hitta på egna lagar.

6a - för det är du värd
kr
47
krrjon
525i -93
Hur ska man lufta när den e kall? I uppförsbacke eller räcker det med plan mark?

/Krister
kr
47
krrjon
525i -93
När man luftar då den e kall ska man "trycka" på alla slangar eller hur ska man gå till väga?

För då e det ju inget tryck i systemet.

/Krister
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Luften hittar ut själv, men det går fortare om man klämmer på den nedre slangen på motstående sida när man toppar nivån i kärlet samtidigt. Luftskruven/arna skall givetvis vara öppen.

Det skall gå att lufta på plan mark, men något uppförslut påskyndar.

Sedan får man upprepa detta ett par gånger, under några dagar.

6a - för det är du värd
kr
47
krrjon
525i -93
Om man fyller kärlet fullt till "korken", om det sen blir för mycke vatten trycksdet ut nånstans eller e risken att man "skjuter" nån packning.
kr
47
krrjon
525i -93
Kan man kanske bara skruva bort luftskruven å lämna det öppet inatt eller börjar det rinna vätska när luften e slut?

/Krister
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Man måste fylla på för att luften skall åka ut, dvs det ger inget att låta stå.

Efter att man luftat färdigt, kan man starta motorn, med slutet system, då sjunker nivån i kärlet. Sen kan man lufta/fylla på igen och köra igång, lufta... osv.

När man tror sig ha fått ur all luft, bör man se till att det inte är för mycket vätska i systemet. Lite utrymme att expandera bör finnas.

6a - för det är du värd
kr
47
krrjon
525i -93
Så man ska alltså köra igång bilen, bygga tryck i systemet sen stänga av vänta tills motorn e kall å sen lufta, om ja nu fattat rätt? Hur kall måste motorn bli, kroppstemp när man känner på slangar å blocket eller på det blå på tempmätaren? Som ni kanske förstår e ja inte så hemma med mekandet tyvärr. :(

/Krister
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Det gäller att skapa cirkulation, men ej tryck.

Därför kan man köra motorn någon minut mellan luftningarna för att vätskan skall ta sig fram. Alternativt väntar man på att det får fördela sig självt. Det viktiga är att man ej kör motorn med öppen luftskruv eller expkärlslock. För det är då den suger i sig luft.

6a - för det är du värd
kr
47
krrjon
525i -93
Varit ute nu i kylan och luftat lite, de kommer ju en hel del luft men även vätska. Man kan inte ta bort luftskruven helt för då har man en fontän under huven.

Nu gjorde jag exakt som du sa appelqvist, körde motorn (vattnet blev aldrig ljummet fast jag körde den 4ggr)kanske 1min max åt gången samtidigt som jag pumpa på slangen, sen stängde jag av motorn och öppnade luftskruven. Ska man fylla på expantionskärlet så det e fullt hela tiden? Jag menar luften tar ju slut nån gång (hoppas jag i allafall :) ) å då har man ju för mycke kylarvätska?

Kan ju tillägga att jag har fyllt ca 3,5L sen jag bytte termostat å det rann uppskattningvis ut 2-3L när jag bytte den, men sen har ju en del runnit ut när jag luftat me varm motor (före jag visste bättre), då får man verkligen en fontän under huven om man skruvar upp luftskruven för mycket. :D

/Krister
Hmmm....Jag brukar lufta på följande vis..Fyller kylsysytemet (kupevärmen på MAX) tills det rinner ut vatten vid luftningsskruven....Därefter startar jag motorn med öppet expansionskärl o fyller på vatten allt eftersom det sjunker undan...När det inte sjunker undan mer sätter ja på locket. Varmkör bilen o kollar så värmen funkar...Ut en sväng o håll noga koll på kyltempen samt kylvätskenivån. Låt bilen svalna helt o kontrollera kylnivån. Kläm på slangarna för att förvissa dig om att det är kylvätska överallt...I vissa fall har jag demonterat berörd kylslang o fyllt på den vägen...
Har hittils aldrig haft bekymmer med att lufta, har iofs bara gjort det på M20(ett antal gånger...) men alltid enligt ovanstående modell, lika framgångsrikt varje gång...
Nån enstaka gång har jag även "roat" mig med att öppna luftningsskruven o låtit pumpen "skjuta" ut bra mycke vatten där samtidigt som ja fyllt på med vatten i expansionskärlet:-)

Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Dawwe, om du skulle starta en bil med M50 motor då expansionskärlet är öppet.... pumpas mycket av kylvätskan ut, och luft sugs in. Inte riktigt önskad verkan. Men som sagt på många andra motorer, framför allt äldre, ska man lufta som du beskriver.

Detta är ju orsaken att folk ofta gör fel vid luftning av M50/52.

krrjon: luftningen kan anses avslutad då det inte sjunker undan i expansionskärlet längre.

6a - för det är du värd
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Svammel, läs här:
Länk
Appelqvist: Ok...Har haft en bil med M50 motor tidigare men minns faktiskt inte var expansionskärlet satt, eller så var det integrerat med kylaren...
Vilken metod skall man använda sig av när man luftar en S38-motor?Funkar det att göra som på M20?Själva upplägget av kylsystemet är ju snarlikt...Ska nämligen byta vattenpump o termostat i förebyggande syfte längre fram i vinter så då är det ju bra om ja vet hur ja skall lufta, eller inte lufta:-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.