AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.127

Tappat Körkort

Tjena

jag tappade körkortet i somrsa pga en fortkörning, och har nu fått tillbaka det

en sak som jag inte tänkte på då kom jag på nu jag godkännde ju inte böterna på plats utan ville som alla andra kolla igenom så allt stämde etc etc

men endå tar polisen mitt körkort på plats och drar in det 2 mån utan att jag ens godkännt böterna

om nu hypotetiskt dom inte hade fyllt i böteslappen (eller vad det nu kan vara) rätt så hade ju böteslappen varit ogiltig och jag gissar att jag även fått tillbaka körkortet igen direkt

men endå tar dom kortet på plats hur kan dom göra det innan jag fått chansen att bevisa min (eventuella)oskuld i tingsrätten

nu var jag ju skyldig som synden ;) men jag tänkte för dom som kanske inte är skyldiga hur fungerar det där igentligen?
Hej
Jag vet inte om jag har riktigt rätt nu.
Men jag blev också av med körkortet för 2 år sedan (helt klart skyldig) och då vägrade jag första att erkänna och frågade då vad som händer, svaret jag fick då var att man hade en "betänketid" på någon månad och hade man inte skrivet på då, så gick det vidare till åklagare. Men jag uppfattade att jag fick behålla körkortet t.v, då det var åklagaren (själva domen) alt. Länsstyrelsen som beslutade om återkallande och när detta var beslutat så verkställs dom och jag blir tvungen att skicka in körkortet.
Om dom tar körkortet på plats (även fast man inte har erkänt) så kan man ju teoretiskt vara av med körkortet under en "lång" tid inom domen fastställs.
Anledningen till att jag till slut erkände var att man skrev ner hastigheten från 157km/timme till 136km/timme, det var en 90-väg.
Så jag kände att det var ett vinna-vinna läge och skrev på och tog mitt straff på 3 mån indragning och 2000:- i böter, jag har inget att skylla på, utan var tacksam för polisens "välvilliga" inställning.

mvh
Micke
Hej igen
Ursäkta starten på mitt förra inlägg, det är klart att jag vet att jag har rätt eftersom jag har varit med om händelsen, började tyvärr lite fel.
vad jag menade var att jag inte vet om poliserna tänkte/sa rätt till mig ang. körkortsåterkallelsen.

mvh
Micke
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Idag gäller att om man kört över gränsen för dragning av körkortet så plockar polisen kortet på plats och du får ett intyg som gäller i 48 timmar som körkort. Därefter får du inte köra bil.
Polisen har alltså rätt att ta ditt körkort och ge dig böter enligt fastställd skala men det är nte de som bestämmer tiden för indragning enligt någon fast skala.

Körkortet är alltså inte indraget i detta läge eller för den delen tiden för indragning och påföljd bestämd då detta skall beslutas av länsstyrelsen baserat på de uppgifer som du har rätt att inkomma med. Detta beslut skall fattas snarast möjligt och därefter verkställs beslutet som du iofs kan överklaga.
Tiden för indragning räknas dock från den dagen som du körde för fort oavsett längden av indragning.
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Spärrtiden gäller ifrån datum ifrån fortkörning.
Länsstyrelsen sätter tiden men Polisen har rätt att
ta kortet vid ex + 30 varvid du ej har rätt att köra bil 48 tim efter händelsen
oavsätt om du godgänt eller inte.
Svar kommer ifrån länstyrelsen innom två veckor hur lång spärrtiden blir.
Överklagan näst intill menigslös om du inte kan hävda att du är yrkeschafför eller
har någon sjukdom där du behöver kortetet för att överleva!
Jag har precis varit med om härligheten!
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
"varvid du ej har rätt att köra bil 48 tim efter händelsen
oavsätt om du godgänt eller inte."

de där stämmer väll inte riktigt, eller missuppfattar ja dej

ja åkte det när ja blev klockad till 121km/h på en 90 sträcka (alltså 31km/h över hastighetsbegrensningen) erkännde ej o fick ett papper där det står at tja får köra bil under 48 timmar från den tid polisen tg mej.

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
jo jag vet från när spärrtiden börjar

men hur kan man börjar indragningen förän fortkörningen är bevisad rättsligt
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Powder80:

Egentligen är det ganska logiskt. Är du misstänkt för ett grövre brott så åker man i häktet trots att man nekar. Sedan avgör rättegången om du är skyldig eller inte... Det är samma sak med körkortet. Polisen har rätten att dra in ditt körkort. Det är helt och hållet deras beslut. Sedan är det som många skriver länsstyrelsen som beslutar om spärrtiden.

Alltså polisen beslutar OM och länssyyrelsen HUR LÄNGE ;)
nja polisen beslutar väl ingenting alls det är bara länsstyrselsen som bestämmer

har jag tur så kan ju länsstyrelsen bestämma att jag får tillbaka det direkt pga av vissa anledningar

det där med att polisen kan ta det direkt tycker jag är lite skummt det är ju inte säkert deras instrument fungerade som dom ska och jag tycker man ska få ha kvar kortet tills man fått bevisa sin sak i rätten
När man blir av med körkortet på plats får man en lapp där det står att man får köra bil i 48 timmar. Dock, enligt polisman jag talat med, så är dessa 48 timmar enbart till för att man ska kunna ta sig hem med bilen. När du är hemma med bilen igen ska den stå (är det tänkt).

Att man inte bara har en timme eller så på sig att köra hem, är för att du mycket väl kan få lappen indragen i Kiruna när du bor i Ystad. Du får alltså en ärlig chans att ta dig hem med bilen på egen hand. Det vore ju lite taskigt läge att få lämna bilen i Kiruna och sedan ta tåg/flyg hem....
för femtielfte gången jag vet vilka regler som gäller jag har själv som jag skrivit tappat körkortet och vet vad som händer

därimot vet förstår jag inte varför dom kan dra in kortet förän deras case är bevisat
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Powder 80:

Det är fortfarande ganska logiskt.

Det skulle ju bli djungelns lag då. Om man vet att man får behålla körkortet bara för att man nekar så skulle väl alla neka. Vad skulle hända då? Jo, det skulle 100,000 rättegångar om året där det bara behandlas körkortsfrågor.

Polisen HAR befogenhet att ta ditt körkort på platsen om de bedömmer förséelsen som tillräkligt grov. Jag förstår inte vad som är så konstigt med det.

Jag har varit av med körkortet i sammanlagt 11 mån för fortkörning så jag skulle kalla mig rutinerad på området.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag håller inte med om att det är logiskt. När jag var av med mitt (1992) så tog dom det på plats och jag skrev sedan ett brev för att påtala att jag hade behov av körkort i mitt jobb. Jag försökte i första hand skjuta fram mitt straff 1,5 månad då det jobbet jag hade var rätt så säsongsberoende.
Efter 2 månader så fick jag kortet tillbaka och efter ytterligare en månad så fick jag besked om att jag fick avslag på min yrkan om nedsatt spärrtid och att den således skulle vara 2 månader. Hur hade dom löst det om dom beslutat att sänka spärrtiden till 1 månad trots att jag redan "avtjänat" 2 månader? Hade man haft det tillgodo till framtida föreseelser?

Att som LexCom jämföra fortkörning med så pass allvarliga brott som renderar i att du får stanna i häkte fram tills rättegång tycker jag inte är relevant. För många mindre grova (men ändå betydligt grövre än fortkörning) så finns ofta möjlighet för den straffade att själv bestämma när straffet ska avtjänas. Sen kan jag ju självklart se problemet som kan uppkomma om möjligheten finns att neka för att få behålla lappen tills dom kommer men det är ju så ett rättssystem ska fungera. Först en dom och sedan ett straff inte tvärtom...

___
//Ulf
ja det finns ju bra mycket grövre brott än fortkörning som man slipper sitta i häkte för medans utredningen pågår

och man kan väl jämföra att kortet är indraget medans utredningen pågår med att sitta i häkte vid något annat brott

jag tycker att spärrtiden ska börja när man är dömd för brottet inte när polisen bestämmer att man är dömd

ska det vara som det är nu så borde man ju kunna få skadestånd om man tex haft körkortet felaktigt indraget i låt oss säga 1 månad
(det kanske fungerar så jag har ingen aning, men det hade ju varit iaf lite logiskt)
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det är nog inte omöjligt att få skadestånd om det skulle visa sig att indragningen av körkortet var felaktig.

Programmer:
Jämförelsen var för att påvisa att rättsytemet faktiskt fungerar likadant oavsett vilket brott det handlar om. Polisen har ju rätt att hålla kvar en person som är misstänkt för brott i ett antal timmar (12 el 24?) innan åklagren får blanda sig i. Du kan vara helt oskyldig och ändå bli tvingad att sitta i häktet något dygn. I det läget tror ju utredarna att man är skyldig och har därför frihetsberövat dig, INNAN man är dömd.

Jag tycker fortfarande att det hela är väldigt logiskt. Men sedan är det klart att jag också skulle tycka att det vore bra om man kunde neka kvar sitt körkort ett halvår innan man blir avmed det ;)
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
LexCom> Polisen får gripa en person som är misstänkt för brott, den gripne får kvarhållas i högst 12 timmar.
Anhållan beslutas av åklagaren. På sannolika skäl misstänkt för brott som kan ge fängelse i minst ett år.
Häktningsframställan från åklagaren till tingsrätten senast dagen efter anhållan, på tredje dagen vid synnerliga skäl (Tolkbehov, drogpåverkad)
Häktningsförhandlingen prövar häktningsframställan, ska ske inom fyra dagar från gripandet. Först om häktning beslutas i förhandlingen är personen häktad, och får sitta i häkte. Innan dess är det polisens tämligen spartanska arrestceller som gäller. En häktad är givetvis att betrakta som oskyldig tills motsatsen har bevisats.

Litet sammandrag. Finns lite mer i processen, nåt undantag och så. Men så här ser det normalt ut.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Häkte, arrestcell... Same shit, diffrent names ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.