AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.495

Fråga serviceintervaller på E46 -02

Sida 1 av 2
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Fick en kopia på stämplarna i serviceboken på en bil jag är intresserad av och är lite konfunderad. Bilen i fråga är en 320d så min fråga är om intervallerna beräknas på km eller förbrukat bränsle?

Det som är konstigt är att bilen som idag har rullat 10.890 mil och enligt säljaren (auktoriserad Audi-handlare) så är det 600 mil kvar till nästa service och senaste service gjordes vid 7660 mil. Det skulle ju betyda att bilen skulle rulla nästan 4000 mil mellan dessa servicetillfällen. Tidigare serviceintervaller har legat kring 2500 mil.

Olje: 2363 mil
Insp I: 5156 mil
Olje: 7660 mil

Det är alltså en Insp II på gång och även om jag skulle göra den direkt så har ju bilen rullat 3200 mil sedan förra servicen.

Tacksam för kommentarer från E46-experterna...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är det inte någon som kör 320d som kan återge era ungefärliga serviceintervaller?

___
//Ulf
Ci
531
CiM
325ciM-04
hej programmer.

vet ej om 320d, men min som jag köpte nytt, skall rulla 2500 mil, innan det är dags för första servicen. är du det minsta tveksamt till något, ring bmw, eller åk förbi de och prata med de.

lycka till
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Man borde byta olja efter 2500 mil i alla fall...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tack för svaren...Vad jag är ute efter är om det kan vara möjligt att bilen kan rulla 3500+ mil från det att serviceindikatorn nollställs tills den säger att det är dags för service. Om inte så tyder det på att serviceindikatorn har nollställts någon gång sedan förra servicen och då kan man ju fundera vidare varför detta är gjort och om något mer har gjorts...

___
//Ulf
Programmer: Om dieselns serviceschema inte skiljer sig nämnvärt från bensinvarianternas vilket inte verkar vara fallet, så är de en omöjlighet att köra 3500 mil + på samma serviceintervall.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

wendtan: går E46 efter förbrukning (som på E39) eller efter faktiska km?

___
//Ulf
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
E46 cpt går inte på faktiska km i varje fall, vet inte om det hjälper dig något :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Programmer: E46 skall gå på 2500 liter bränsle mellan varje intervall. men de finns fler faktorer som bestämmer.

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

2500 liter lär ju då vara för en bensinare. En diesel kan ju faktisk rulla ganska långt på 2500 liter så en gissning är ju att parametern för antal liter är lägre på en diesel. Hade varit intressant att få svar från någon 320d-ägare.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Trots att den bil jag är intresserad av står hos en seriös handlare (Audi i Bremen) så blir jag mer och mer övertygad om att det är något som inte stämmer...

Bilen har haft två ägare men den första var BMW AG Munchen som ägde bilen i 3 månader. Nästa ägare (kvinna f 66) körde sina första 10 månader med bilen ca. 5200 mil. Nästkommande 30 månader körde hon 5600 mil.

Känslan jag får är att hon någonstans efter kanske 1,5 år då hon märkt att milen börjar bli många och det var dags för service helt enkelt skruvat tillbaka mätaren och servat bilen på någon lite verkstad och även nollat service indikatorn. Med tanke på körsträckan de första 10 månaderna resp de 30 senare så finns ju en möjlighet att hon helt enkelt gjort två egna servicar mellan varje ordinarie service på BMW. Detta skulle i så fall betyda att bilen kanske rullat uppåt en 17-20' mil samt att risken finns att den inte fått korrekt service längs vägen. Detta är ju bara en gissning och bara för att en person under en viss tid kör väldigt mycket så behöver det ju inte betyda att personen kör dessa mil år efter år men kombinationen av den långa serviceintervallen och ojämnheten i antal mil gör ju att varningsklockor ringer.

Har skickat mina kommentarer om serviceintervallen till säljaren så får vi se om han har mer info. Bilen har varit till salu ett tag och har också sänkts i pris två gånger och då det är en bil med M-sportpaket så borde den inte vara svårsåld då detta paket är relativt ovanligt på 320d så även detta kan ju ses som en varningsklocka om än liten...

___
//Ulf
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag äger en 320d-01 och kan säga så mycket som att vad jag förstått och klurat ut under de 2½ åren och 6500 mil jag haft den så går serviceintervallen på 2200 mil! Inte 2500 mil, utan 2200mil!

Jag själv har dock skött all service sen jag köpte min och gjort oljeservice var 1000-1200 mil. Antar att det är gamla rutiner som hänger i, men det känns bra att göra det.

Och om jag får passa på att fråga en allmän fråga i er tråd, så funderar jag på det här med lifetime-oljor. Vågar man lita på såna oljor? Det är ju det i vxl-lådan och i bakaxeln, men eftersom bilen närmar sig 20000 mil så skulle det kännas bra att byta dessa oljor ändå! Är det överflödigt kanske?

Diesel-räsern
/Rickard
Tarzan: vid det miltalet skall du absolut byta olja i växellåda o bakaxel. Filled for life är ett trevligt koncept i teorin, men föga vänligt mot bilen.

Länk
Ulf: Du kanske skulle kolla upp bilen hos BMW och kolla vilka eventuella garantireparationer som gjorts. Kanske kan ge värdefull information i detta fall.
De relativt kostsamma främre bärarmarna/spindelleder brukar på många bilar behöva bytas vid 8-10kmil, detta fixar BMW på garantin. Kanske har den ekonomiskt lagda ägaren, som ändå eventuellt bemödat sig mätarskruvning, därför lämnat in den till BMW för att få detta fixat gratis. En vild spekulering förstås men den är kanske inte orimlig...

2500l bränsle mellan servicarna gäller på E46 som "wendtan" skriver. Som jämförelse servades min 320i vid 2600mil, den har rullat idag 3800mil och har drygt 1500mil kvar till nästa service.

Dieseln har inte längre service intervaller bara för att den generellt drar mindre bränsle.
Min f.d 330 gick mer eller mindre precis 2500 mil mellan service tillfällena och den drog absolut inte en liter milen i snitt.
Så de finns fler faktorer än bränsle med i beräkningen.

Det är dock ett bra riktmärke.

Länk
no
82
norpan_norpan
528ia -98 Sedan
Morsning.
Min bil var in på service nu förra veckan. Enligt boken så ska den servad vid 15500 mil. När jag var in med den så stod mätaren på 15565 mil och indikatorn sa att det var 15 mil kvar till service. Insp 1 för övrigt.
Kolla upp detta noga angående den försenade servicen men om allt verkar ok (alltså att bilen ej är mätarskruvad) så hade jag köpt bilen ändå om jag varit dig. 700 mil försenad service hit eller dit... Så länge bilen är ok och inga missljud kommit så klarar dessa moderna motorer sådant.
Men passa på att serva den på Bmw i Tyskland när du ändå är nere. Skiljer en hel del i kostnad på en inspektion II mot svenskt pris hos Bmw, dessutom slipper du ju köra ytterligare några hundra mil hem tills du kan serva den i Sverige.
Dock hade jag pressat den tyske handlaren lite extra på priset just pga detta lilla missöde.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Wendtan: vad hittar man oljor som är likvärdiga med den "lifetime" oljan som är i idag. Eller ska man köra på normal/bättre vxl-låds olja och samma i modell i bakaxeln?

Kristoffer_L: som jag skrev så går inte min diesel längre utan tvärtom något mindre antal mil per service..

Diesel-räsern
/Rickard
Tarzan: Jag hade nog inte chansat på att skaffa något annat än bmw orginal Longlife oljor. Om bytet slås ut på att du bytar var 20 000 mil så bör inte kostnaden bli allt för blodig.

Länk
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
kostnaden är inte det jag tänker på, utan att få tag i oljan som ju inte ska behöva bytas..

Diesel-räsern
/Rickard
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tarzan, oljorna finns hos närmaste BMW-verkstad...

MTF-LT 1 som oljan till växellådan heter, kostar ca 180kr/litern.

Bakaxeloljan Castrol SAF XO 75W90, kostar nog ca 160kr/litern.

Den sistnämnda kan du handla lite varstans (t ex hos Mekonomen).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.