|
|
|
|---|---|
| Jag undrar var man kan se däckets tillverkningsdatum, har kollat överallt på mina Kumho (regummerade antar jag) men kan inte riktigt säkerställa vilka siffror som säger vad. E1 025 XXXX är det enda som verkar kunna stämma in på datumet, eller hur ska det stå? | |
|
E-märkningen är inte tillv datum utan betyder att det är godkänt att sälja inom EU. Gå till Länk och välj däckinfo. Verkar iof vara något strul med bilderna men det löser sig kanske... ___ //Ulf |
|
|
Tex mina Gislaved Nordfrost 3 som jag köpte för drygt en månad sen stod det 0506 och de ska ju då vara tillverkade vecka 6 år 2005. ///Foppa |
|
| Jag tror inte det går att se vilket som är årtalet då mina däck garanterat kommer från 90-talet! | |
parolof |
Enligt Nokia: Till exempel 329 betyder att däcket är tillverkat vecka 32 år 1999. Från år 2000 är tillverkningsdatumkoden fyrsiffrig, dvs. ett däck med koden 2103 är tillverkat vecka 21 år 2003 |
Paap Reeder |
.. triangeln anger väl 2000-talet? MVH /// Paap R |
Helga |
Att dom inte kan skriva ut tillverkningsdatum i klartext. ÅÅVV //Helga |
|
Man vill ofta i olika sammanhang hålla nere antalet tecken. Med fyra tecken går det att visa exakt vilken dag osv, men årtiondet får man själv hålla reda på då. 2205 t.ex blir tisdagen den 17 maj 2005, utan att ta allt för mycket plats. FP |
|
| På mina däck (Continental ContiSport Contact) stod det 04W50 vilket betyder att de tillverkades vecka 50 år 2004. | |
|
Hm ska bringa lite ljus i det här,paap är nästan på rätt linje. De flesta däck som tillverkats på 90-talet har en trekant efter den tresiffriga datumkoden,men jag har sett nåt enstaka ex utan. Följande varianter av märkning finns: 1200 – betyder att däcket är tillverkat vecka 12 år 2000 128 – betyder att däcket är tillverkat vecka 12 år 1998 Pass upp lite med tex 128-då det finns en möjlighet att det kommer från 1978:( fast då har det blivit så hårt att man känner det direkt. Sen är det inte så att ett gammalt däck automatiskt blir hårt o värdelöst som många tror,är en hel flock omständigheter som påverkar åldring av gummi. Ps gummi är kul:) Mvh/Micke Länk Ny bmw 02 sida |
|
| Helt allvarligt så känns mina vinterdäck inte så hårda, det går att trycka med tummen och känna att det inte alls känns torrt och hårt, trots att däcken tjuter högt för minsta inbromsning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.