|
|
|
|---|---|
|
God morgon till alla er som inte fick 1000:- i p-böter imorse i Solna.. Jag har några frågor som jag skulle behöva ha utklarat. Jag lyckades nämligen få 1000:- i böter imorse för att ha parkerat 6 meter ifrån korsande väg (som egentligen är en parkeringsplats, men det finns ett gatunamn där så jag kan acceptera det), överträdelse enligt punkt 06.. Vad jag inte kan förstå är hur bötesbeloppet sätts tillsynes godtyckligt. Det var några andra på gatan som också fick 1000:- för en annan överträdelse som jag tidigare blivit bötfälld för och då "endast" fått 450:-. Hur kommer det sig att det är 1000:- helt plötsligt? Min andra fråga är, vad måste vara fel på boten för att överklagan skall kunna göras framgångsrikt? Utfärdaren för min bot har nämligen lyckats skriva fel gatuaddress.. det står "... väg" när gatan egentligen heter "... gata" Är det anledning nog att överklaga, och hur skulle en sådan överklagan formuleras i såfall. En annan sak är att det inte finns någon 10-meters markering innan denna "korsning", så det är ju oerhört svårt att placera sig rätt. Är det skäl nog för överklagan? Alla tips emottages varmt. 1000 kronor är trots allt en hel del pengar.. | |
|
Kolla om det ens Finns någon "väg" med det namnet.. det blir ju svårt att hävda att du parkerat på ett ställe som inte finns...*L* |
|
|
10 metersmarkering är det många vägar/gator som saknar så det lär inte funka för en bestridan. Håller med om att det ibland är svårt att uppskatta rätt avstånd men 6m vs 10m är nog för stor skillnad. ___ //Ulf |
|
|
Bestrid bestrid bestrid boten!! Är den inte 100% rätt så är den ogiltig!! Jag har nog fått ca 100 p böter under 5 år och överklagat ett par stycken just pga fel ifyllda lappar och fått rätt! Finns gott om tips i länken nedan: Länk Mvh Björn Länk |
|
|
Simma bara lungt Gomer gör inget för än det kommer post hem i lådan om den där boten, då kan du be P-bolaget visar var "Storvägen" ligger ( om du nu stod på "Storgatan" t.ex.) då vet man ju inte var du stod parkerad (har du flyt finns både xxx-gatan och xxx-vägen i Solna) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
1BJÖRN: tack för tipset! Gasar-Magnus: Har ingen lust att vänta egentligen, det är Polismyndigheten som har bötfällt mig, så jag måste ju betala även om jag bestrider.. så det skulle nog bara bli mer trassel av att vänta. Tyvärr så fins det bara en "Storgatan" i Solna, men om det verkligen är så att man kan överklaga trots att det är ett uppenbart misstag och inget missförstånd egentligen kan uppstå... vad tusan ska jag skriva i överklagan? |
|
|
Man betalar ALDIG innan man får det hem skickat i lådan (avsändaren vet ju inte om du verkligen fått lappen på rutan eller inte) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Bara att överklaga. Skriv att du aldrig stått på den gatan och att du inte ens vet vart den ligger och om den finns. Det brukar oftast vara lättare att överklaga böter när det är polisen eller parkeringsbolaget som satt bötern. Brukar av erfarenhet vara mkt svårare att överklaga till privata parkeringsbolag. Men som andra redan skrivit vänta tills du får hem den, har du tur kanske han själv kommer på att han skrivit fel och inte ens lägger in den i systemet! Lycka till! /tib |
|
|
...och fall pollisen ifråga blir "kreativ" när han inser han har skrivit fel och rättar det i efterhand när han knackar in den : spara lappen från bilen ifall att polisen gör sig skyldig till detta klart mer grova brott.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Så även om det är en bot som man måste betala inom 7 dagar oavsett överklagan eller ej, så menar ni att jag skall vänta tills det kommer hem en påminnelse? |
|
|
Vänta lugnt på betalningspåminnelsen. Att du fick 1000:- beror på att du brutit mot vägtrafikförordningen, dvs lagen om att inte parkera för nära gathörn, övergångsställe mm. Det lägre beloppet åker man på om det är lokala bestämmeler tex ej erlagt parkeringsavgift, förbjuden nattparkering, städdag mm. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Jag fick nyligen 3 av 5 p-böter avskrivna pga. "tekniska brister". Gällde en husvagn, men de lappade den "ej tillräckligt upptäckbart" enl. mig, vilket jag fick strida för. Fick byta handläggare, då den första var totalt etiskt bristande, tyckte jag (kärring), då jag begärde i andra överklagan att få en annan handläggare, fick jag det igenom. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.