|
|
|
|---|---|
Povre |
För ett par veckor sedan började min 740 att gå ojämt på tomgång. Den går då inte på alla cylindrar. Det räcker med lite gaspådrag så går den hur jämnt och fint som helst igen. Finns det någon som upplevt detta och vet vad felet kan bero på? |
|
Låter som att det är dax för ett "membran"-byte eller någon defekt tändspole. Sök på membran och du lär hitta svar på allt om det. Med vettiga verktyg är bytet inte så farligt som många skriver. Felsök med startgas. Tändspolarna kollar man genom att rycka bort kontakten till de när motorn går på tomgång, går motorn sämre med en borta är den ok och man testar vidare tills man hittar en som inte gör någon skillnad. Då byter man plats på den med en som är ok och ser så att felet följer med den misstänkta spolen. Innan man börjar med spolarna så tar man dock membranfelsökningen för att vara säker på att det inte är med och spökar. //Magnus |
|
Povre |
Tack för tippset Magnus. Skall testa det. |
|
Povre Hittade du något fel? Min är typ lika nu. fast den blir inte bättre vid gaspådrag. blev så efter en resa på 155 mil. Har gjort rent vid tändstiften där det var massa olja som har läkt in med tiden. men det blev inte bättre. Mvh Thomas |
|
| hade problem med en 528 en gång,visserligen äldre bil men ändå,på låga varv gick den inte på alla,när jag gasa gjorde den,bytte stiften(inte gamla alls)sen gick den,det kan faktiskt vara fel på hyfsat nya stift.kanske det enklaste att börja med? | |
|
Håller med ovanstående talare angående stift. Har varit med om helt nya stift som fungerat dåligt. Har man otur kan man spräcka porslinet om man slår till stiftet lite, tappar det eller dylikt.. Min fd 540 gick lite bluddrigt på tomgång, bytte membran, men det hjälpte inte, hittade aldrig felet, så jag fick leva med det. Gick oftast bra när man kört lite hårdare med den:-) Jävligt bra motorer, bänkade min till 300-310hk(beroende på temp) med 95okt och gammalt luftfilter och 30000mil på mätaren (helt original)! |
|
|
Ja man kan ju byta dom och se om den blir bättre. Vilka stift är det att rekomendera? Konstigt att de bara blev så helt plötsligt. Märktes när lådan lag i lockupen eller vad de heter.. då brumade den skit konstigt. sen när vi stanade så stängde jag av bilen en stund. när jag skulle starta den så startade den bra men sen gick den ner i varv och lag av. startade upp den igen och den lät konstigt som ett högtvinande/tjutande ljud. Körde dom sista 8milen hem och bilen kändes klen. När vi kom hem och klev ur bilen så luktade de bränt, nån gummi/lameller/olja lukt, kan inte plasera lukten riktigt. |
|
| En liten spricka i tändkablarna kan orsaka samma symtom. Kolla dem först. | |
Povre |
Blomman: Det var ett membran någonstans i insugningsröret. Larsson Bil & Motorteknik i Huddinge löste det för drygt 2000 spänn. Länk |
|
Har inhandlat ett nytt membran, hoppas på att de är det felet så att bilen ska gå som den ska. Ska få hjälp med membran bytet i veckan. Tack för svaren! Mvh Thomas |
|
|
Nu är både stift och membran bytta och bilen blev som ny! Ca 1cm spricka i membranet. Bilder på membranet kommer finnas i bloggen i veckan |
|
| Går bilen bra än? Mvh. Janne | |
| japp bilen går jätte bra. Tack igen för hjälpen =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.