|
|
|
|---|---|
|
Hej, har någon ett bra tips på en 20w50 helsyntetsolja, och var det finns att köpa? Och vet någon om motorn kan ta skada om man går från helsyntet till mineralolja. Bilen är en 73:a och har gått på helsyntet de senaste åren. Jag har sneglat på Valvoline Racing 20w50 men detta är en mineralolja. Vad jag har läst i forumet så slits motorn in efter oljan och jag är rädd att skada motorn om jag skulle välja denna Valvoline Racing. Johan B verkar va en guru vad gäller olja, har du koll? Mvh Micke | |
|
På den bilen du nämner, hade jag tagit den oljan,det en syntetisk olja gör bla att den "städar" motorn invändig I gammla motorer är tolerancer o spel störe,vilket många ggr gör att det tickar med syntetolja, då passar sig mineral bättre.. du kan tex Quaker state 20W50 racing mineral, vet att många använder den..med gott resultat.. Din motor bör ha gått på mineral största delen av sitt liv.. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Oki, tack Peter. Så du anser inte att motorn skulle ta skada om jag går över till mineral igen då? |
|
|
Skulle föreslå Kendalls mineralolja. Den enda äkta Pennsylvaniaoljan idag. Klart grym! Har en polare som har en 735 som gått 18000 mil med den, ser fortfarande ut som ny inuti! (motorn alltså).. |
|
|
Oki, var får jag tag på den? Finns det någon svensk återförsäljare eller ska man beställa via nätet? |
|
|
Varför byta tillbaka till mineral om du nu redan kör på helsyntet? ///BMW - Was sonst! |
|
|
JohanE, Från början så frågar jag efter om någon känner till en bra helsyntet 20w50 olja, och sen om motorn tar skada om jag skulle byta till mineral efter att ha kört helsyntet. Det verkar ju inte finns helsyntet 20w50....? |
|
|
jag förmodar även att du inte ska köra hela året med dim klenod, och kommer därför att göra oljebyte vajre nu säsong,så jag ser absolut ingen fara att köra mineral av god kvalite, o märke.. men när det gäller bilar 90- o framåt är jag en förespråkare av syntet det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Helt korrekt Peter, jag skall bara köra min bil under varma sommardagar! |
|
|
Tror det blir svårt att finna en riktig syntetolja med så smalt viskositetsindex... Varför så hög kallviskositet som 20W?? En 5W50 olja har lika bra varmviskositet och värmetålighet/filmstyrka, men är samtidigt helt överlägsen när du kallstartar bilen (alla temperaturer under 80 grader). Vill du ha ännu bättre varmtemperatursskydd - välj en syntetisk 10W60-olja. Det finns några att välja på... Förstår tyvärr inte argumentet att man skall satsa på en pennsylvaniaolja! Förr i tiden var det den bästa typen av mineralolja, men den är inte i närheten av en bra syntetolja! Valvolines racing 10W50 är en renodlad racingolja (som även är lite omodern!) och har få fördelar som du har praktisk nytta av i din vardagsbil...jag skulle t om säga att den är direkt olämplig i vardagstrafik och de förhållanden som det medför! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är rekommendationer jag fått som ska passa min bil. Har hört att olja med lågt watt tal ska va sämre för äldre motorer. Just för att den är så tunn vid uppstartandet att all olja runnit av delar som kamaxel och vippor. Sen vill man ju inte lägga ner en förmögenhet på oljor...eller så är jag kanske snål. =) |
|
|
Micke W:et står för Winter...(dvs. oljan är lämplig för kalla förhållanden - eller egentligen: den tappar inte för mycket i viskositet när den blir kyld till minusgrader). Avrinningen som du "fruktar" sker när oljan är varm, så det är ingen fördel med en olja med hög kallviskositet i det avseendet heller! Dessutom är det extremt lite olja som egentligen smörjer metallen i en motor (ca en tredjedels tesked). För att ytterligare förbättra vidhäftningen på molekylnivå, använder man ofta olika esteradditiv (en typ av syntetkt framställd olja) så med modern syntetolja kan motorn stå mycket längre än med en "gammal hederlig mineralolja" utan att oljan försvinner från känsliga metalldelar (läs kamaxeln). Alla oljor (t om 0W20-olja) är extremt mycket mer tjockflytande som kalla än vad de tjockaste oljorna (t ex 10W60) är när de är varma. Dvs om motorn klarar en 60-oljas "tunnhet" när den är varm, är ingen olja för tunn när den är kall. Att oljan är tunnflytande när den är kall är bara en fördel, eftersom det snabbar på oljecirkulationen när den behövs som mest - vid kallstarten! Kort sammanfattat: köp hellre en 5W50-olja än en 20W50! Det finns ingenting som 20W50-oljan klarar, som inte också 5W50-oljan klarar minst lika bra... En 20Wx-olja skulle jag inte ens slå i en gräsklipparmotor! ;o) Att snåla på olja är att vara dumsnål... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hmm...tål att tänkas över det du skrivit. Tack för dina tips och din tid! //Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.