AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.046

E30 325 Coupé vs Touring

Sida 1 av 2
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Tar körkort om ett tag och är inne på en 325:a. Jag vet att det är dyrt osv men överväger ändå o köpa en.
Tycker Touring utförandet är mycket fräckt, och kan även tänka mig att köpa en sån!

Kan ni berätta lite om fördelar/nackdelar ni tycker Touringen har(gentemot Coupén), och gärna skriva vad ni har för erfarenheter av bilarna som t.ex. förstabil!
Märks prestandaskillnad av tydligt med Touring, och hur ligger försäkringspremien till?

Mycket tacksam för alla svar!! // Ronelov
(Har sökt på forumet efter liknande trådar men utan lyckat resultat)
Sl
86
Slex
G45 X3 30e 2025
Tjena,

Vad skall man säga ! Touring är en bil som går att använda till allt eftersom det går att lasta (däför jag har en). Perffa och ha när du och polarna skall iväg på en skidresa eller något liknande.

Grymt nöjd med min bil.

/Slex
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Har funderat på en E30 touring ett tag nu, hade en E30 sedan som första bil. En lite oväntad och ytterst positiv sak med Touringen är att försäkringen var betydligt billigare än för en sedan/2-dörrars med samma motor och så för någon månad sen när jag ringde runt och begärde in offerter.

Nu har jag väl sagt nåt dumt, innan jag hittar bilen jag vill ha har väl varenda "skitunge" köpt en Touring :)

Den enda nackdelen verkar vara en skapligt rostkänslig baklucka. Över lag är ju E30 en gammal bil nu, så kolla noga efter rost. Sedanen jag hade rostade precis överallt, det var det som till sist tog knäcken på bilen.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Tillägg: Trafikförsäkringspremien var samma på 316/318, och något dyrare för 320/325. Så försäkringsmässigt finns ingen anledning att välja 316 eller 320, då båda fyrorna kostar lika mycket och båda sexorna lika mycket.
Är inte helt säker på att det gäller alla bolag, men så var det hos det som presterade bäst priser för min del. Kommer bara inte ihåg vilket det var.

Sex på alla fyra, roligast så!
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
e30 gjordes aldrig som coupé.

Mvh/ Daniel

Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Jag kollade på Länsförsäkringars dator som besvarar premier. Och det stämmer. 3000 billigare på farsan än vad Coupé/sedan var.

Har Touringmodellerna andra dämpare/fjädrar etc. som påverkar väghållning eller nåt annat som försämrar bilens egenskaper? Man vill ju fortfarande åt körglädjen=)

Skriv gärna mer om era Touring´s, då det är kul o se vad ni tycker om era "familjebilar" =)

// Ronelov
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Flayer: Det är väl inte så att du inte förstår vad jag menar?
Vet att den egentligen kallas 2-dörrars sedan men va fan!!!
Lättare att skilja mellan 2- och 4- dörrars med benämningarna Coupé/Sedan

//Ronelov
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Lika lätt skriva 2 dörrars sendan eller ? nä tänkte bara säga det.. kanske du inte visste det !

Mvh/ Daniel

Uppenbarligen var det inte så lätt att skriva "sedan", nej ;)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Egentligen, en 2-d E30 är väl en Coupé? Eller vad är definitionen för att det ska betraktas som en coupé? Är det s.k. Hatchback á lá Japan lucka det hänger på? Då kan man inte heller säga att E24 Coupé är coupé? Konstruktionsmässigt påminner E30 2-d om E24, E31, som är ju Coupé, även om E30 är "kantigare".

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Ja egentligen tycker jag det känns mest naturligt o kalla E30 2-dörrars för Coupé.
Men i modellguiden står det under en bild: 2.dörrars sedan...
Varför är det inte en Coupé som alla andra, t.ex. e36, e46 etc.?

// Ronelov
E30 har samma taklinje oavsett om den har två eller fyra dörrar. E36 och E46 har det inte, därför kallas de med all rätt för Coupé och E30 lika rätt för Limousine. Det är väl ingen som anser att en VW Jetta i tvådörrarsversion är en Coupé...? Nä, precis. :)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Bygger på denna dispyt om coupéer med denna Länk

///BMW - Was sonst!
Dr
175
Drewl
520i - 91
Jag har haft 325 E30 i både Touring (årsm -90) och Coupé (årsm -87) utförande. Båda gick mycket fint i motorn, det kändes som att coupén var lite rappare...Men sen väger ju touringen mer också.

Har i dagsläget en 325i coupé -89 ... Den gick fint när jag köpte den, sen gick den sämre för att sedan inte gå alls... :/

Är det någon som har en sprickfri m20b25 topp får ni gärna höra av er :)

Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Jag skulle vara sugen på den ovanliga coupén i e30 den med sluttande tak haha :D

Mvh/ Daniel

parolof
ok så min sommar Folka är en coupé då? VW kallar det för en limousine:-))
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Ok.! Tack Anders N för att du redde ut det hela. Tänkte aldrig på sådana detaljer om taklinjen=P

Kunde tänka mig att Touringen var lite "slöare", men hur är vridstyvheten och köregenskaperna hos dom i allmänhet? Sämre??
Berätta gärna om era erfarenheter om Touring, och jämför gärna med
SEDAN(!)-modellerna ;-)

Skulle dessutom vara lite roligare att komma i en Touring, också för att det blir den enda i byn(Arjeplog) plus att jag kan tänka mig att de flesta 18-åringarna köper sedan! Kul o vara lite annorlunda(Finns tillräckligt med sedaner i Arjeplog)

Tackar för alla svar!! // Ronelov

____
E30 Sedan eller Touring?
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Räknas C-stolpen som en del av taklinjen?? Isåfall borde M3:an vara en Coupé? Hur ligger det till där?? Kanske redan heter M3 Coupé...

// Ronelov

____
E30 Sedan eller Touring?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Förlängningen av M3ans tak/bakruta är en efteråt monterad pryl, och ordinarie C-stolpe finns där som på vilken E30 2d sedan som helst.
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
jaha!
Lite fult egentligen, men gjorde dom det för att det skulle se bättre ut eller för att det har nåt med aerodynamiken o göra kanske?? Eller kanske bara för att se skillnad från sedanerna...hmm, men bra ser det ut iaf!

//Ronelov

____
E30 Sedan eller Touring?
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Klockrent JohanE!

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.