|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nyligen blivit ägare till en 540 IaT. Surfade runt lite och hittade denna sida Länk Någon mer som känner till något om detta problem? Försökte söka men hittade ingen gammal tråd. Blir ju lite fundersam då vinter närmar sig. mvh//mats s | |
|
Trodde länken skulle leda direkt till rätt sida. Gå in på "Vår BMW" och vidare till "Kortfakta" mvh//mats s |
|
|
Jag har haft problem med fastfrusna dörrar på min e39:a, men det beror på att jag inte smort upp listerna, efter det har jag inte haft nåt problem. Det värsta var att jag lyckades dra sönder två dörrhantag när det var riktigt kallt och dörrarna satt fast. Jag vet inte om e39 har särskilt stora problem med detta, men är det tö och sedan fryser på, så kan nog vilken dörr som helst fastna. BMW CS #5206 |
|
|
Grattis till nya bilen! Har haft E39 sedan i några år nu och hade lite problem första vintern. Inte så att jag hade sönder några handtag men ändå. På min 523 så har jag gummilister runt dörren och i dörröppningen och det som oftast fastnar är listerna i dörren, mest i ovankant. Efter att jag började smörja in mina lister med BMW´s egen "Gummiphlege" eller vad den heter så är det inga problem. På de nyare modellerna så har denna rena gummilist ersatts av en list som delvis är gummi men den delen som ligger an mot karossen är av annat material. Detta torde medföra att det inte kan fastna eller skava mot karossen med de kända missljuden som följd.. Lång historia kort, smörj listerna och du kommer att ha en problemfri vinter, iaf på denna punkt. Använd INTE silikon!! Ha en fin.. |
|
| T-->Varför inte silikon??? | |
|
Silikon på 5-seriens lister ger upphov till oljud från listerna vid minsta lilla ojämnhet i vägen.... ///Tobbe |
|
|
OK, tack för svaren. Ska inhandla BMW smörjmedel. Men är det någon som vet hur/vad som åtgärdas av BMW verkstaden? Enl länken ovan sägs det att problemet är känt av BMW Sverige och åtgärdas gratis. mvh//mats s |
|
|
När jag gjorde lumpen, en gång i tiden på I3 i Linköping, så fick vi smörja in dörrlisterna med försvarets hudsalva... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
BMW säljer ett silikon borttagnings medel för 40kr som fungerar mycket bra om man har råkat få lite vax eller annat som skaver och skapar missljud. Rekommenderas... |
|
|
Fick själv inte verkstaden att byta listerna mot den nya modellen, vet inte om de var ovanligt griniga när jag frågade så jag rekommenderar dig att fråga iaf, fråga kostar inget.. Ha en fin.. T |
|
|
Har 518i den så kallade lågmilaren som jag silkonbehandlade dörrlisterna och har skapat ett iriterande ljud ett svagt surrljud som tilltar vid stark vind. Kan det vara att som tidigare sagts att det beror på att listerna är så utformade att dom rör sig och ja smattrar mot karossen jag har sökt länge vad som vibrerat. Så jag skall försöka mej på att få bort detta men om jag fattade rätt så finns det en ny typ av gummilister att köpa eller? Tacksam för alla bra tips som forum har Gott Nytt Hans i Kungsör |
|
|
Fick tipset från Hasso: smörj in listen med Vasselin. Funkr jättebra. Gnisslit försvann direkt! Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.