|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nyss inhandlat en Bmw 316i -90 med en motor som till ljudet kan gämföras med en symaskin.. (tick tick... tidigare ägaren hade visst hyffsat nybytt oljan som är i motorn nu, men den ser väldigt svart och tunn ut. Så jag har fått höra och genom lite läsning här att mineralolja kan göra motorn tyst. (tystare)... så jag funderar på att prova att hälla i det, är det något som jag borde undvika eller?.. vad ska jag stoppa i för att få motorn så tyst som möjligt?.. kanske en fråga för dig johan B:-) Mvh 100% Original Länk BMW M3 Din dröm - min vardag | |
Hälge |
Satsa på Biltemas syntetolja 5*50 så blir det garanterat tystare. Glöm mineralojan den hör till stenålderstiden. |
|
Grattis, och välkommen i 'klubben för tickande M40-motorer'. En 316i -90 har - tyvärr - en av BMW:s mindre lyckade motorkonstruktioner, den som går under beteckningen M40. Ventilmekanism och kamaxel har en konstruktion som gör att den dels slits i förtid, dels är ytterst känslig för oljekvalitet och oljebyten. Två fel uppstår förr eller senare på dessa motorer: Dels kärvar de hydrauliska ventilspelsutjämnarna (ibland felaktigt kallade ventillyftare) ihop, med påföljd att ventilspelet blir för stort och motorn tickar/slamrar. Dels slits kamaxeln ner, på grund av det stora ventilspelet och för att vipparmarnas anliggningstryck mot kamaxeln är dubbelt så stort som i en 'normal' konstruktion. Slarvar man det allra minsta med oljekvalitet och/eller oljebyten, påskyndas slitaget. Det finns diverse tjuvknep att få motorn tystare, ett som verkar fungera i många motorer (i min 518 t ex) är att slå i en burk 'Wynn's Hydraulic Valve Lifter Treatment', finns hos Mekonomen för knappa hundringen (löser upp avlagringar i ventilspelsutjämnarna, och återställer funktionen hyggligt). Men egentligen finns bara en 'riktig' bot på problemet, och det är att byta kamaxel, vipparmar och ventilspelsutjämnare. En affär på minst 5.000 spänn, dessvärre. /// Gunnar E. |
|
|
ahh oki tack för tippset. ska prova en flaska av detta! Mvh 100% Original Länk BMW M3 Din dröm - min vardag |
|
|
Ett tips, STP oli-treatment innan du säljer bilen vidare... Det får alla motorer tysta... |
|
| Kallekula: STP oil-treatment innan du säljer bilen vidare... Varför skulle det hjälpa köparen om det inte hjälpte dig? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.