AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.435

ryckig, orkeslös. HJÄLP

Visa användare
94
hogman
540I -93
Någon, snälla....kommer att skrota min stasckars Bmw snart..

Den började gå dåligt nu idag. det låter som den tickar....men den är orkeslös och rycker...känns som den inte går på någon cylinder. ljudet kommer från området vid ac:n...

orkar inte söka på forumet..inte heller bry mig...bytte motor för ett år sen p.g.a kamkedjebrott

ganska less nu

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
har du olja vid stiften?

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
94
hogman
540I -93
Mugge: Nej. kollade idag, och jag hittade ingen olja vid stiften. Men jag startade igen och lyssnade lite. Låter som cylinder längst ut på raden. Närmast ac- pumpen... kan det va så att en ventil inte öppnar sig och att den hackar därför. den får ju taskig blandning då. Fick tips om att byta olja och filter. Om oljan va skitig, Kunde täppt lyften just där. men jag vet inte. Vill inte köra med den nu....

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
vad menar du med att den hackar och knackar?

Är det bara en cylinder som inte går, så skulle jag testa att byta plats på tändspolen till den cylindern med en annan tändspole och se om den cylindern börjar gå igen och då om det är ngn annan cylinder som inte går.

Är det så att en ventil inte öppnar, så kan det uppstå skador som är väldigt dyra att reparera.

Rasslar det från motorn? du har nämligen en kedjespännare precis vid AC-kompressorn.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
94
hogman
540I -93
Det vet jag. Men eftersom kedjorna gick av för mig för ett år sen på den gamla motorn så vet jag hur det låter. tror inte det är det. Men det kan det ju va.

Vet inte hur jag ska förklara ljudet, det är ju varvtalsreglerat. Men det låter som det går efter bara en cylinder. Det kommer ju i takt. men med jämnt mellanrum. Men kan det blir missljud om en cylinder inte tänder...

Jo han går ju ryckigt när jag gasar.... Precis som den inte har kraft... Jätteskumt...

Men vad händer om en ventil iinte öppnar. sliter jag på kammen då? Det klart...det kommer ju inte in något i cylindern från den då. Men det beror ju på vilken ventil det är oxå i så fall....

Börjar bli lite less på V åttorna i E34:orna nu. Räcker med ett ras...

Länk
Visa användare
94
hogman
540I -93
Var ute och testade med spolarna nyss. Men det blev ingen skillnad....Så jag har ingen aning, Kommer jag inte på en lösing så får det väl bli att skicka upp den till bmw så får dom felsöka på den...

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag vet inte vad jag ska råda dig till faktiskt... tyvärr.. känns skumt.. men om man säger att ventilerna öppnar och stänger som de ska, så behövs 3 saker för tändning. luft, bensin och gnista. Är det så att ventilerna inte öppnar och stänger som de ska så blir det ju genast väldigt komplicerat.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
94
hogman
540I -93
JO. det är ju så. Fast jag vet ju inte. JAg tror den går på alla åtta. Men jag funderar på om det kan va kedjorna. Hur kollar jag spänningen av dom. Skruva ner tråget? Jag vill ju inte köra med den nu, Sist märkte jag ju ingenting, Bara att det lät när jag startade den i Göteborg för att köra hem. Kom lite rassel. Men jag trodde det var hydraliken som lät. Den kan ju rassla lite när det är kallt och oljan är seg. Men då gick ju kedjan/orna av. Kosta ju i runda slängar 25tkr att byta motor med allt arbete olja, box... osv...

Så man tar dt ganska piano nu,,,Känns som det får bli en E39 snart istället. Mindre motorproblem med dom tror jag bestämt....

Tack för all hjälp hittills

Länk
Visa användare
94
hogman
540I -93
Hej alla...

Tänkte bara uppdatera lite från senast. Fick bukt med bilen till slut. Jag vart sjukskriven strax efter bilen gick sönder så jag ställde in den i garaget och ställde av den. Kändes onödigt att köra med den när jag ändå var sjukskriven. Tog ut den i April igen. In på Bmw med den det första...

Dom skulle göra komptest på den, mekanikern skruvade av tändhatten. Då låg stiftet löst där. Det hade skjutit ur blocket och dragit sönder gängorna. Blev ganska "billigt" i alla fall. Dom gänga om hålet och satte in en insats för att passa tändstiftet...slutade på 2950:- tror jag...

Men jag måste va döv- Tycket ljudet kom från andra sidan av motorn. Tror det var på cylinder tre närmare bestämt. Hade man kollat på båda sidor så...Men men..

Fel är till för att lära av...

Är det någon annan som råkat ut för samma problem som jag med tändstiftet??

Trevlig sommar...

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.