AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.688

Vattenventilen strular

Visa användare
55
Bathory
520i Touring -92
Någon som vet om en vattenventil (64 11 8 391 417) är dyr på BMW?
Min verkar ha lagt av med skitkass värme i kupen som följd.
Fryser som tusan på morgonen nu.

Mvh
Sven
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Har tyvärr ingen prislista till ETK, men du kan ju alltid ringa och fråga.
Är det dyrt så borde det gå att fynda en värmeventil på en bilskrot.

Är du säker på att det inte bara är så att du inte har luftat ur värmepaketet?

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
55
Bathory
520i Touring -92
Ganska så säker är jag.
Dessutom så har jag hört att det är ett vanligt fel att den går sönder så att ta en från en skrot känns ju lite vanskligt.

Sven
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Läs detta! Länk

Här förklarar ErikW för en på forumet hur han ska lösa ett problem, mycket likt det problem du har. Det finns lite knep för hur man får liv i en "död" värmeventil.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
55
Bathory
520i Touring -92
Tack för det tipset.
Ska undersöka det imorgon. :)

Sven
BMW 528
Hej! Vattenventilen kostar ca omkring 950-1000:- hos BMW. I vattenventilens övre del skruvas fyra skruvar loss. Lyft locket och upp får ni den del som styrs elektriskt av vredet i kupe´n. I botten av den, ska finnas en membran med metallfilter.Membranet går ej att köpa separat enligt BMW, man kan köpa styrenheten eller hela vattenventilen, det skiljer 50-100 kronor då är det lika bra att köpa hela vattenventilen. Detta menbran går att ta bort med hjälp av den låsbricka och en distansbricka ca2.5 mm hög som sitter på styraxeln. Det som gör att membranet inte stänger värmen på sommaren tex är den del som är konad plastdel...den delen är med tidens tand utnött. Den konade delen ska ha en rak krage på ca 2-3 mm. Om den raka delen är bortnött så får man värme på sommaren eftersom den inte tätar till i vattenventilens nedre botten i närheten av flottören.
Tip´s som skulle kunna funka för er som får kall luft hur man än vrider på vredet.Lyft ur styrenheten från vattenventilens hus. Gör rent från kalk och andra beläggningar. Jag har använt 5-56 för att smörja upp axeln( finns det bättre använd det ) sätt på kabeln och ha en kompis som sitter i bilen och styr vredet på ditt kommando, eller förläng kablaget in till kupe´n så att du själv kan se hur axeln ska jobba upp & ner med hjälp av vredet.
Om jag visste hur man skulle kunna gjuta en rak kragförlängning till den konade delen så hade jag gjort det. Någon som har tips om det så hör gärna av er. Mvh ///

BMW Entusiast
BMW 528
Förtydligande till vattenventilen! Den konade plasdel som nämndes i texten ska ha rak krage ca 3 mm som original. Denna raka blir bortnött av slitage, värme eller kanske felaktig glykol m.a.o glykol som inte köpt från BMW...jag vet inte om den teorin stämmer.
Mvh///

BMW Entusiast
En fråga från en novis till "bmw528@telia.com". Din utförliga beskrivning ovan gäller den även för problemet om man har antingen full värme eller ingen värme? Så ser min frågeställning ut. Har att välja på full eller ingen värme. Om man byter den där vattenventilen är man kvitt problemet då?

Kan tilläggas att jag är helt offside på BMW men är på väg att köpa en sådan trots allt :-). Ett av felen på bilen är det ovan nämnda. Kan passa på att fråga dig/nån annan var sitter den där vattenventilen? "bmw528@telia.com" beskrev endast själva detaljerna kring bytet av den och inte förarbetet.
BMW 528
Hej! E 28:an´s vatten/värmeventil har en elkontakt på lockets ovansida.Locket har 4 skruvar ett i varje hörn.

Vatten/värmeventilen sitter på vänster sida i färdriktningen på torpedväggen och till höger om bromsservon i höjd med bromsvätskebehållaren. Ventilen har i botten en utgående värmeslang som som går in till värmepaketet. Och från motorblocket ingående värmeslang på höger sida mitt på ventilen.

Vatten/värmeventilens membran om den är frisk och ny så består den av en plastliknande materiel som är konad med 2-3 mm krage. Om kragen är bortnött pga tidens tand och annat så får man värme när tempvredet står i stängt läge alltså när vredet´s pil står vid gradering 16 grader.

Kör man lugnt med bilen så får man svag värme in i kupe´n, kör man hårdare - hårt så får man hårdare vattenflöde och det blir varmare i kupe´n. Om membranets konade del är friskt och vredet står i stängt läge, så ska man inte uppleva någon värma alls.

Att köpa begagnat på skroten är inte att rekomendera risken är stor att man får ett membran som är odugligt.

Priset för en vatten/värmeventil till E28 för vecka 44 - 2005 är ca 1700 kr enligt BMW. Pris som jag skrivit i tidigare inlägg var för 2 år sedan.

Hoppas att detta har rätat ut era frågor och funderingar.

Mvh ///

BMW Entusiast
Tack för dina utförliga svar "bmw528@telia.com" Danke :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.