|
|
|
|---|---|
|
Tjosan! E lite nyfiken på om någon kan svara på följande. Har sen en tid tillbaka kört en 320d-03 som dragit i sig 0,55-0,60 l/mil. Nästan uteslutande landsvägskörning. Har läst på lite olika ställen att den "ska "dra under 0,5l/mil vid dessa körförhållanden. Är bränsleförbrukningen jag har normal och om inte vad kan det bero på? Snittförbrukningen enligt BC:n ligger på 0,43-0,45 l/mil. Tacksam för svar. | |
|
Tror det är ganska normalt hamnar oxå ungefär på denna förbrukningen. Beror ju oxå lite på om du ruller runt på 265/30-19" eller 185/65-15" tex. själv har jag 245/40-17" bak. |
|
|
Det låter som en ganska normal förbrukning vid 'rask' landsvägskörning. Dieslarna har en förmåga att gå snålt om man kör lugnt, men 'drar iväg' i förbrukning ganska markant vid ökat tempo. Jag har liknande förbrukningssiffror på min 120d, då är huvuddelen motorvägskörning och snabb landsvägskörning (=90-väg med 'full moms'). Min förra diesel, en 320d E46 -99, gick faktisk några centiliter snålare, men den hade å andra sidan den 'gamla' 136-hästaren. Prova att sänka tempot 10 km/h, då brukar förbrukningen sjunka märkbart! /// Gunnar E. |
|
|
Hej, Har en 320dT-05 som drar ganska precis de siffror du har med. Pendlar 4-5000 mil per år mellan helsingborg och malmö.. Håller alltid precis 140km/h hela vägen och den drar exakt 0.57 l/mil på orginal sommarhjul (225/50/16). I farter runt 100km/h är det inga problem att kommar ner i 0.45 eller så.. |
|
| Har också försökt mäta upp det där och tycker att man varit lite väl optimistisk på BMW. Vid "normalkörning" så kommer man faktiskt under 0,5l men det brukar ligga vid 0,5-0,6. Man orkar ju inte ligga på 100 på motorvägen även om den skulle dra 0,1l :) | |
| Kör man lagligt landsväg (90-110) kommer man under 0,5l/mil, men det är ju inte sällan man kör lite fortare än så :) Vår 320d ligger runt 0,6/mil med mestadels landsvägskörning i rask takt..jag har testat att "snålköra", med ägg under pedalen, på motorvägen i 110.. kom då ner i 0,47l/mil på en sträcka av 6 mil. | |
|
0,55-0,6 l/mil med 195/65 R15. Huru jag än försöker... köra lugnare eller pressa den hårt hela tiden avviker det väldigt lite. Men jag är helt nöjd med den förbrukningen med tanke på vad bilen väger. Mvh, Anders Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.