AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
927

dålig handbroms e28

Ma
1.341
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Har dålig eller nästan ingen verkan på handbroms höger sida och fick påpekan på besiktning. Kollade wiren och den verkade ok, dock var den högre mycket mer justerad än vänster. Trodde det berodde på slitna bromsar och nu är allt bak bytt. Men fortfarande släpper handbromsen hur mycket man än spänner den. Läste någonstand att dålig bromssköld kan göra att infästningen sviktar. Finns det andra platser där wiren kan "slappa" på det här sättet?

Matthias

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Du spänner väl ute på hjulet först med utskruvad justering vid spaken?
Annars blir det ingen handbroms.

Annars har jag för mig att det finns nåt på forumet om dåligt hölje på wiren som hade betydelse för handbromsverkan.

FAF
bustorp
Har du kollat wirehöljet så att det inte är sönderskavt? Jag vill minnas att det kan släppa från sina plastklämmor och skava mot länkarmen om man har otur.
Då rostar det inuti och wiren löper inte som den ska. Bara att byta.

Bromsskölden stödjer backarna lite men ska inte göra så att det inte går att justera, då skulle det knappast gå att fästa monteringssatsen riktigt och backarna skulle nästan vara lösa inne i trumman och fenomenet skulle bli annorlunda.

Har du smort upp justeringen ordentligt så du inte har missat något?

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Ma
1.341
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
hej igen

den handbroms som jag har på min 518 går inte att justera vid julet.

Men jag tror att den andra fästpunkten vid durken är dålig. Det går ju ett rör som wiren löper i fram till spaken och det rörets ände har nog rostat. När jag spänt wiren har höljets ända pressats in i röret och nu får jag inte loss det. Jag skall låta den hylsan sitta kvar och sätta på en ny wire på den, får se om det duger för besiktningen.

Matthias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.