|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag ska bygga en isobarik låda. lådan ska kopplas till 2 kanaler av 4 på ett 4 kanals alpine steg. Ska jag koppla ihop högtalarkablarna först och sedan brygga steget eller blir steget överlastat då. ska jag koppla in högtalarna var för sig på varsin kanal mono Mvh Otto | |
| Är basarna 4-ohm singel spoliga så kan du mono koppla 2 av kanalerna på alpine steget och serie koppla basarna(glöm ej att fasvända en av basarna). | |
|
jag ska alltså brygga steget och koppla basarna i serie. Basarna är på 4 ohm och singelspoliga. Inne bär detta att det blir 8ohm enl ohmslag. /Otto |
|
Robsarve |
Om ditt alpinesteg klarar 2 Ohm i bryggat läge kan du koppla parallelt. Annars är det serie som gäller =8 Ohm. |
|
Robsarve: Du menar om steget är 1-ohms stabilt? För om någon vet väl du att med 2st parallellkopplade 4-ohms basar ser ett bryggat steg belastningen som 1-ohm? E3-Otto:Steget ser en belastning på 4-ohm enl mitt förslag , men kolla om det är 1-ohms stabilt för då kan du parallell koppla men jag tvivlar på att det är det. |
|
Robsarve |
1 Ohms stabilt = 2 Ohm i bryggat läge. Men det finns en del 2 Ohsstabila steg som karar 1 Ohm på en sidan. Tveksam till alpinet, tror skyddskretsarna löser ut. |
| Alltså: Koppla dem i serie om du inte är säker på om steget är 1-Ohm:s stabilt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.