|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag skall byta olja i min 325:a -94:a, vid senaste servicen hällde BMW i Castrol SLX, har kollat upp och den känns onödigt dyr. Planerar att serva bilen igen till sommaren, så vad skall jag köpa för nån olja? (skall byta själv nu till helgen) Har försökt bli klok genom att läsa gamla trådar på forumet, blir dock bara förvirrad. Mvh: Akermo | |
parolof |
tycker inte man ska snåla in en hundring eller två på en så viktig sak som olja |
|
En helsyntetisk olja med klassning API-SL eller högre. Lämplig viskositet är ex. 5W-40 eller 5W-50. Exempel på oljor är: Mobil 1 5W-50 (finns riktigt billigt på ex Ullared) Valvoline SynPower 5W-40 Biltema helsyntet 5W-40 Jag håller dock med parolof, snåla på service är det dummaste man kan göra, kostar bara mer i långa loppet. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Visserligen, men nu skull jag vilja ha lite alternativ till SLX (gärna billigare), märke och variant! Mvh: Akermo |
|
|
Tack för tipsen Tryggve! Mvh: Akermo |
|
|
Var på Mekonomen, där de tipsade om en ny Castrol som heter Edge. har ingen koll på viskositet. Någon som vet nåt om den? Mvh: Akermo |
|
| Jag skulle köpt den Castrol edge 0-40. Det finns också 10-60 men den oljan kräver ännu högre arbetstemp. för att komma till sin rätt. Dessutom får du bättre kallstartsegenskaper med en 0-40 olja, vilket är att föredra till vintern. Sen på våren kan du hälla i 10-60:ian. Så brukar jag göra och har alltid funkat fint för mig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.