AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.409

Beg Business CD

Rätt ofta läser man inlägg här på forumet där folk berättar hur de bytt kassett stereo till en begagnad CD stereo. Har ngn lust att ge några tips om HUR MAN FÅR TAG på en beg CD stereo?? Måste man ha kontakter på skroten, köpa grejer med skum bakgrund, eller nåt tredje...? Har varit ute och letat efter en beg CD några månader nu och det verkar vara helt utan hopp... om man inte är redo att betala jätte pris.

Så... ngt tips?
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Lägg ut en köpes annons på börsen här så får du säkert napp,finns olika modeller av spelare det jag känner till är Phillips monterades t.o.m -00 efter det är det Alpine tror även det kanske finns en tredje modell.Är inte bomsäker på brytgränsen/märkena när spelar bytena skedde men Gasar Magnus på forumet har nog koll på den saken.

mvh
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Det stämmer att det är Philips fram tom -00. Det är inte helt ovanligt med
defekta laserpick-up mekanismer på åt minståne Philips.
Så var det på min -98, denna del kan man relativt enkelt och för runt 700.-
få fixad (om man som jag, byter själv), dock har det visat sig vara värre att hitta en utbytesenhet för en felande Alpine. Kan vara bra att veta om du går i begagnat tankar.

/Johan
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
vilken bil gäller det?

BMW 525i 24v -90
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Finns en hel del på www.ebaymotors.de

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Stereon ska monteras i en 523:a från 97
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Då är det med säkerhet Philipsmodellen. Dom kan vara lite ostabila, men
som sagt, det går relativt enkelt att lösa. Jag vill inte på något sätt skrämma
dig från ett köp, utan bara klargöra att man inte behöver gripas av panik OM
det skulle bli CD ERROR på dessa....

/Johan
273
Pärlan
BMW 523i -96
Jag har gjort denna konvertering.
Hur enkelt som helst.
Köpte min på "köp och sälj" här på autopower

Pärlan... ser att du har monterat in lite nya högtalara och lite nya slutsteg i bilen... Väldigt snyggt gjort, måste jag säga... Går i tankar att göra samma sak, eller något liknande, och har en fråga till dig... Jag vet, säkert har ngn på forumet redan skrivit detta, men iom att du redan gjort det kanske är det lika bra o fråga just dig... Har du lust att beskriva hur du dragit låg nivå ut från din Business CD? Har du dragit nya kablar till högtalare fram eller kör du med de som var fördragna? Hur startar du stegen... det finns ju ingen 'remote' kabel som kommer från BMW stereo, eller..?

Johan M3... Hur menar du att Philips CD är 'ostabila'? Typ, pajar jämt, eller...? Och när de gör det... hur menar du att det går att lösa relativt enkelt? Var lite mer detaljerad i svaret, jag är säker att vi är fler här som undrar samma sak... :)

Tack för svaren.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Goran_C,
Vad det gäller Philips cd-mekanism, så vet jag att det finns ett antal drabbade på detta forum. Det brukar stå CD ERROR på displayen.
BMW vill gärna byta ut din stereo för ca: 6000.-, Jag skruvade isär min
stereo och letade fram artikelnummer på hela mekanismen.
Jag kan genast berätta att enheten heter CDM9/44.
jag köpte min här: Länk

Jag bytte min mekanism på ca:30 minuter, och då är jag definitivt ingen
van istallatör.

Jag tror inte att Philips delen är sämre än Alpine´s, dock sitter Philipsen
i bilar som är lite äldre och sannolikt har spelat en del skivor i sina dar..

/Johan
Johan M3... Tack för ditt svar... Länken är definitivt värd att spara, man vet ju aldrig när lasern lägger av.. o då när det händer svider det mycket mindre att pröjsa 600 istället för 6000 spänn...

Blaupunkt har jag i min 523 -99. Så det finns nog lite olika enheter från flera tillverkare.

/ninja
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Lyfter lite... (man blir ju slaktad om man ställer en fråga som redan berörts;);))
Min philips-cd (med CD-ERROR...) sitter kvar i bilen, men jag har skruvat loss den och kollat serienummer; 65.128374999 Är det bara att beställa dcm9/44 eller de vet man inte förren man skruvat isär enheten.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det finns 8 olika modeller, har jag för mig. Och de fungerar lite olika. Jag provade t ex en i min bil som fungerade i en annan E39. Men den höll inte inställningarna när jag stängde av bilen. Så jag provade en annan modell och då funkade allt.

Så bäst är att köpa på plats istället för att få skickat.

I vilket fall kan du få en lista av BMW med modellnummer som passar till din bil, så gjorde jag.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
pbengtss:
Tanken är att jag ska beställa ny cd-läsarenhet. Läste om ett par här som gjort det, och det lutar nog åt att jag byter cd-enheten istället för hela stereon..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.