|
|
|
|---|---|
|
Nu tänkte jag få bukt på problemet i Automatlådan. Jag stör mig inte på det så mycket men en eventuell ny ägare kanske skulle göra det. Vill ogärna sälja bilen med det nuvarande problemet. Sen kanske det blir värre om man fortsätter köra med det. Beskrivning av problemet: Efter ca 10 minuters körning när bilen börjar bli varm så börjar lådan växla hårdare och på lite högre varv. Efter ytterligare 5-10 minuters körning så återgår växlandet till det normala och lådan växlar extremt fint som den vanligtvis gör. Det tråkiga är att den oftast skickar en felvarning som gör att bilen slänger i Trans Program nästa gång jag startar bilen. Jag undrar då om någon kan ha en aning om vad detta kan bero på? Finns det några givare som kan vara slut? Kan det vara ett nivåproblem? Kan det vara ett temperaturproblem på oljan? Sitter det någon oljekylare lr dyligt som kan vara dålig? Jag får en känsla av att det måste vara ganska enkelt att fixa. Kan man hos BMW få reda på vad det är för felvarning som skickas från lådan? Vad skulle detta kosta? Nu har jag iaf tagit hem 12 liter olja till lådan och ska köpa ett nytt filter. Tänkte börja med att göra några byten samt att byta filter Tips och förslag uppskattas. Tack på förhand. | |
|
Jag hade andra problem med min låda, den lät illa när jag körde framåt. Jag bytte filter och olja enligt tips här på forumet, genom att lossa röret till oljekylaren och tömma och fylla en liter i taget. Min låda blev som ny, så det Du tänker göra är en bra början. Tänk också på att kolla nivån enligt instruktion. Tips om det finns också här på forumet. Lycka till! Vixit, dum vixit, laetus |
|
| Tack så mycket. Vart sitter oljekylaren? Hur många oljebyten gjorde du? Har letat andra poster men blir inte kompis med sökfunktionen. Något bra sätt att kolla nivån på har jag också fösökt att hitta. | |
|
I nedanstående sträng har E21racing ett tips. Först bytte jag filter, gjorde rent och slog i fyra liter olja. Jag tog en tom 10 litersdunk från biltema, där man kan se volymen graderad i liter. Jag satte en trycklufslang på röret som gått till kylaren och startade motorn. Efter nårgra sekunder hade en liter kommit i dunken och jag slog i en liter i det lilla röret för oljestickan (den som är nära torpedväggen). Då startade jag bilen igen tills en liter runnit ut och upprepade påfyllningen. Jag slog i nio liter och det sista som kom ut var helt röd olja. Länk Hur Du kollar nivån står här. Man skall efter byte av olja köra igenom alla växlar i 10 sekunder för att spola igenom lådan. Länk Om det blev något tokigt med denna beskrivning är jag säker på att det kommer kommentarer! Vixit, dum vixit, laetus |
|
| Tackar och bockar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.